Oscilloscoop bandbreedte vraag

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Oscilloscoop bandbreedte vraag

Postby Twdi » Fri Sep 28, 2018 7:22 am

Ik hoop dat dit de juiste plaats is voor mijn vraag.

Ik wil voor hobby embedded sw projecten met een arduino, raspberri pi of STM32F4 een scoop aanschaffen. Het is toch wel handig om er 1 te hebben, zeker als er iets met IO niet werkt.
De siglent scoops klinken erg goed maar ik twijfel tussen de 100Mhz en 200Mhz. Die laatste is toch weer 200 euro meer en de vraag is of ik dat nodig heb.

Hoe kan ik dat bepalen?
Weet iemand hoe het werkt etc met de opgegeven 100Mhz bandbreedte en de 1 GSa/s ADCs?
Twdi

Re: Oscilloscoop bandbreedte vraag

Postby arjen h. » Tue Oct 02, 2018 11:15 am

Mijn idee is dat voor normaal hobby gebruik 100 MHz voldoende is.
Vroeger (25 jaar geleden) konden we op school met een 20 MHz scoop al prima uit de voeten.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Re: Oscilloscoop bandbreedte vraag

Postby nieuw 2 » Tue Oct 16, 2018 6:45 pm

Persoonlijk denk ik dat je voor arduino en andere µC niet direct een scoop nodig hebt. Ik gebruik die heel zeldzaam. Ik zal veel eerder een Logic Analyser (LA) gebruiken. Een scoop is er meer om van 1 of 2 lijnen de tracevorm te bekijken. Eventueel spikes of rimpel. Bij een µC gaat het vooral om het volgen van meerdere I/O. Je volgt ook 8 of 16 lijnen als je wil. Zelfs met een heel goedkopen en eenvoudige USB LA kom je al heel ver. Heb zelf de heel goedkope Zeroplus LA. Er zijn dan ook nog verschillende protocol keuzes die je kan maken. Kies je bijvoorbeeld RS232 en je bied een RS232 compatibel signaal aan (TTL-niveau) dan geeft die zelf de baudrate en het verzonden karakter of string. Daar heb je meer aan dan wat digitale input op een scoop.
nieuw 2

Return to Allerlei