Schroefboormachine accu's vervangen

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Schroefboormachine accu's vervangen

Postby arjen h. » Sun Nov 23, 2014 9:42 pm

Niet echt een schakeling, maar wellicht kan dit iemand op een idee brengen.

De accu's van de schroefboormachine waren slecht.
Origineel of imitatie nieuw kopen, beide wegen niet op tegen het kopen van een compleet nieuwe set inclusief boormachine.

Ik heb via ebay een set cellen met soldeerlippen besteld en de accu pack zelf vervangen.
Voor grofweg iets meer dan de helft (!) van de prijs van 1 nieuw exemplaar heb ik nu 2 accu's die weer een poos mee kunnen.
Bovendien is de capaciteit nu 3,4 Ah in plaats van 1,5.

Op de foto links de twee nieuwe packs, rechts een oude.
Attachments
20141123_154114[1].jpg
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Re: Schroefboormachine accu's vervangen

Postby eriksl » Mon Nov 24, 2014 6:41 pm

Kun je hier meer over vertellen? Want ik zit (herhaaldelijk) met hetzelfde probleem. Ik weet dat je losse cellen kunt kopen, maar kun je die dan ook zomaar vervangen? En die soldeerlippen, hoe werkt dat?
eriksl

Postby arjen h. » Tue Nov 25, 2014 8:36 am

Als het geen Lion cellen zijn kun je ze makkelijk vervangen.
Zijn waarschijnlijk Ni-Cd (Nikkel-Cadmium) cellen.
Je kunt ze ook vervangen door Ni-Mh (Nikkel-MetaalHydride) cellen, deze hebben minder last van geheugen effect.
Oude cellen opmeten (lengte, diameter) en vergelijken met afmetingen nieuw te bestellen cellen.

Soldeerlippen; de naam zegt het al, lippen om te solderen.
Punt van lippen voorvertinnen, vervolgens op elkaar leggen (goede overlap houden) en met de bout het tin nog een keer laten vloeien.
Goed op polariteit van de cellen letten met solderen!

Het 'kapje' op de bovenkant zat op de oude pack 'gepuntlast'.
Deze las heb ik met een boormachine voorzicht losgeboord.
Even opletten dat je voldoende materiaal over houdt om de soldeerlip van de bovenste cel nog aan het kapje te solderen.

De zwarte behuizing zat bij mij dicht met 4 schroefjes.
Eén daarvan lag wat dieper en was met een zwart dopje afgedekt welke je er niet zomeer uit krijgt.
Met boormachine en een boortje boor/haal je het dopje er zo uit.

Succes, laat eens weten of het is gelukt! 8-)

OH JA: nieuwe cellen zijn waarschijnlijk voorgeladen, kijk dus uit dat de lippen niet onbedoeld kortsluiting maken, dit levert namelijk een hoop geknetter.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby eriksl » Tue Nov 25, 2014 9:50 am

Kun je zowiezo zelf solderen aan het materiaal van die cellen? Hoe maak je die verbinding?
eriksl

Postby arjen h. » Tue Nov 25, 2014 10:28 am

Je soldeert de lippen tegen elkaar, niet de batterij zelf.

Zelf solderen gaat prima, zelfs zonder S39 of ander goedje (klik bovenstaande foto en zoom in, soldeertin kun je zien zitten).
Wat zwaardere bout gebruiken (40 of 60W) om wat sneller warmte in de lip te krijgen.
Lip van de ene cel (plus) moet aan de lip van een andere cel (min).
Eerst voorvertinnen, dan vertinde kanten tegen elkaar drukken en nogmaals verwarmen met de bout zodat de vertinde kanten tegen elkaar vloeien.
Prima verbinding.

Hier een afbeelding van een batterij met soldeerlippen.
Op de plus zie je hier een krimpkousje zitten, mijn batterijen werden ook geleverd met krimpkousjes.
Netjes, zo voorkom je kortsluiting.
Krimpkousjes pas verwijderen als je gaat solderen.
Attachments
images.jpg
images.jpg (10.45 KiB) Viewed 4223 times
arjen h.
Moderator

Postby eriksl » Tue Nov 25, 2014 2:23 pm

Aha de soldeerlippen zitten al aan de cellen, dan begrijp ik het. Ik begreep dat je losse soldeerlippen had besteld, ik vroeg me al af hoe je die aan de cellen ging vastmaken. Het is me helemaal duidelijk zo, thx!
eriksl

Return to Stel je eigen schakeling voor