OBD2-analyserNG werkt niet

Postby stijnvp » Wed Feb 09, 2011 12:00 am

ik heb in spetember vorig jaar zon obd2 analyser gekocht maar ligt hier al lang te liggen.
had deze ineen gesoldeerd, dit is echter niet zonder problemen verlopen.
ik denk dat er iets mis is met soldeerbout/tin/andere.
mijn tin word soms dof grijs en stoot af van alles..
tijdens het solderen van de DXM is het dus niet goed gegaan.
mijn tin werd dof grijs en wou maar niet pakken, de stekker vd soldeerbout uitgetrokken en dan ging het weer even en dan weer niet.. conclusie dxm is slecht gesoldeerd en kapot volgens mij.
is er een mogelijkheid om deze apart te bestellen (had dit al aan elektor gemeld maar krijg geen respons)?
als ik het aansluit op obd krijg ik eerst het beginscherm en daarna direct foutode.
weet er iemand wat er fout zou kunnen zijn(en ja het is slecht gesoldeerd

alvast bedankt!!
Attachments
P1000399.JPG
P1000402.JPG
P1000404.JPG
stijnvp
 
Posts: 2
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:44 pm

Postby arjen h. » Wed Feb 09, 2011 12:00 am

Over de ODB weet ik niet veel, maar wat betreft het solderen heb ik misschien wel een paar aanwijzingen.

Gebruik een lichte bout, 15 Watt is voldoende.
Gebruik tin welke geschikt is voor elektronica, dus beter geen 40/60 tin/lood van de bouwmarkt (60/40 tin/lood kan wel, loodvrij kan ook maar hiervoor moet de temperatuur geloof ik wat hoger zijn). Verder geef ik de voorkeur aan 0,7 mm draaddikte. Hiermee is de hoeveelheid goed te doseren. Voor SMD gebruik ik tegenwoordig 0,5 mm.
Contacten zodanig verwarmen totdat het in soepel vloeit. Gebruik niet meer tin dan nodig (bij de bolletjes op de foto's is teveel tin gebruikt).
Als het tin niet pakt dan is de temperatuur te laag, of het te solderen oppervlak is niet schoon. In het laatste geval het oppervlak even met een mesje schoonkrabben.

Dit is wat ik mij zo kan bedenken om een goede soldeerverbindingen te krijgen...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1294
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby msilvius » Thu Feb 10, 2011 12:00 am

Arjen zegt het al: "Contacten goed verwarmen".

Het lijkt er wat op dat je het tin verwarmt hebt, en dat zo op de soldeereilandjes hebt gedeponeerd (hier overdrijf ik een beetje natuurlijk).
Tin is geen lijm, dus een beetje aanbrengen en dan zorgen dat het spul niet meer beweegt volstaat niet.
Veel beter is het dus de pootjes en het eilandje te verwarmen en dan de tin daarop aanbrengen, zodat deze smelt door de warmte van het pootje/eilandje.
Dat staat dus tegenover de tin laten smelten op de bout en dan op de (koelere) onderdelen zien te krijgen.

Verder lijkt het als of er op sommige plaatsen zoveel tin is gebruikt, dat het op naburige soldeerpunten terecht is gekomen.
Ik ken het project verder niet, dus ik weet niet of er daar toevallig toch al een verbinding gepland was.
Ik doel daarbij op de rode en groene LED, en de onderdelen daar direct naast, en ook op wat de voeding lijkt aan het andere uiteinde van dezelfde zijde.

Het lijkt er ook op dat de module verschoven is tijdens het solderen.
Een algemene tip (die je ook vaak in Elektor tegenkomt):
Soldeer eerst 1 uiterste hoek, kijk of de tegenoverliggende hoek goed zit, en stel dat dan nog een beetje bij wanneer nodig.
Als je meerdere solderingen gedaan hebt, kun je het ding niet meer corrigeren.
Soldeer dan die tegenoverliggende verbinding, en vervolgens de resterende 2 hoeken.
De kans dat het werk dan nog verschuift (of krom trekt) is dan heel klein geworden.

Laatste tip:
Een vergrootglas is heel handig.
Het is even wennen, maar dat gaat snel omdat het echt helpt als je goed kunt zien wat je doet.
msilvius
 
Posts: 701
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby daandc » Thu Feb 10, 2011 12:00 am

Hoi stijn dit was inderdaad een secuur werkje .

Heb je een tinzuiger dan kun je proberen om de dxm module voorzichtig los te peuteren .

En daarna de pads eens goed reinigen .

Ik zelf heb met het solderen kruislings de pads vertind en toen de module gemonteerd en daarna de rest gesoldeerd .

Dit is een goede manier om het wegschuiven tegen te gaan .

Dit heb ik zelf met een weller wtcp-s met de een na fijnste punt gesoldeerd .

Met een loodhoudende tin 60pb 38sn 2 cu .

Update 5 min later stijn ik heb even in de mijne gespiekt je dxm module zit wel goed .

Het moet wel een slecht contact zijn .

In het ergste geval is de module stuk maar mocht je de bon of factuur nog hebben is elektor best coulant .

Als het solderen niet helpt dan kun je alsnog een mailtje sturen .
daandc
 
Posts: 142
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby stijnvp » Mon Feb 14, 2011 12:00 am

ok, ik zal dit weekend desoldere en nog eens erop zetten (maar nu kruiselinks), maar de kans is erg groot da hij kapot is.
de punten raken mekaar niet voor zover ik kan zien en da van die bollekes is waar, kkreeg et zo op mijn zenuwe van die soldeerbout dak het gewoon erop liet vallen (ik weet dat dit belachelijk is) maar bon..
indien de module kapot zou zijn, moet ik dan gewoon een mailtje naar elektor zelf sturen?

bedankt voor de reacties

stijn
stijnvp
 
Posts: 2
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:44 pm

Postby daandc » Tue Feb 15, 2011 12:00 am

Ik zou het gewoon eventjes proberen mocht blijken dat de module kapot zou zijn .

Ik heb ervaren dat ze vrij coulant zijn .
daandc
 
Posts: 142
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm


Return to 2005-07 OBD-2-analyser

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests