Stabilisatie-feature Elektor oktober

Postby hpvijn » Sun Sep 19, 2010 12:00 am

De stabilisatorschakeling beschreven in de Elektor van oktober is precies wat de Wheelie tot nu toe ontbeert; het vergt veel alertheid om elk hobbeltje te pareren. Maar verder is het een leuk ding waar ook mijn klein- en buurkinderen veel lol aan beleven. Ik wil dus graag de gepresenteerde feature inbouwen.
Ik heb daarover een paar vragen:
1. zijn de smd-onderdelen op de sensorprints (mogelijk met enige moeite) ook met een fijne bout te solderen?
2. in het artikel worden aan het eind enkele aanpassingen van de hoofdprint beschreven. Zijn de daarvoor benodigde onderdelen ook opgenomen in de Elektor bouwkit?
3. de update van de firmware van de hoofdprint: ik heb de software van de Elektor-site gedownload maar hoe krijg ik die 'op de print'?
Mvrgr
Henny Vijn
hpvijn

Postby arjen h. » Sun Sep 19, 2010 12:00 am

Voor het solderen van SMD's zou je deze thread eens kunnen bekijken...'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Wed Sep 29, 2010 12:00 am

Ik vermoed dat de aanpassingsonderdelen niet in de kit zitten. Voor de zekerheid zou je deze vraag rechtstreeks aan de redactie kunnen mailen (redactie at elektor punt nl).

Voor het updaten van de ATmega32 zou je iemand moeten vinden die deze controller kan programmeren. Plaats een bericht hier op het forum en je hebt zo reactie denk ik (zelf heb ik geen programmer voor ATmega's).

Als het solderen van de smd te moeilijk is, dan wil ik dat wel voor je doen. Mail dan even door op mijn naam te klikken. Degene die je controller wil programmeren kan waarschijnlijk ook wel smd solderen...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby buckfast_beekeeper » Wed Sep 29, 2010 12:00 am

Geef even aan in welke buurt je woont. Ik woon wel in België maar wil de controller wel programmeren als je niemand vind in je buurt.

Spijtig dat er een sensor gebruikt wordt die ondertussen obsolete is. Volgende tekst staat op de website van Allegro
ATS665LSG
True Zero-Speed Hall-Effect Adaptive Gear-Tooth Sensor IC

These parts are in production but have been determined to be LAST TIME BUY. This classification indicates that the product is obsolete and notice has been given. Sale of this device is currently restricted to existing customer applications. The device should not be purchased for new design applications because of obsolescence in the near future. Samples are no longer available.

Date of status change: August 16, 2010.

Deadline for receipt of LAST TIME BUY orders: October 29, 2010.

Recommended Substitutions: For existing customer transition, and for new customers or new applications, refer to the ATS667.

Hopelijk werkt de aangegeven ATS667 net zo goed.

Voor het solderen van de smd's hoef je niet te panikeren. Het is geen onmogelijke package. Desnoods wil ik het ook wel voor je doen. Smd 0603 of een pitch van 0.05inch is te doen met de hand en anders bakken we het even. Naar keuze met lood of loodvrij.'
buckfast_beekeeper

Postby hpvijn » Fri Oct 08, 2010 12:00 am

Dank je voor het aanbod. Ik woon in Castricum dus dat is niet echt naast de deur. Maar daar zou overheen te komen zijn. Ik heb mijn vragen eerst nog eens gesteld aan Elektor zelf maar daarop nog geen antwoord gekregen. Mocht het nodig zijn dan zal ik graag een beroep op je doen.
Met vriendelijke groet,
Henny Vijn
hpvijn

Postby hpvijn » Fri Oct 08, 2010 12:00 am

Dank je! En prima tip voor een helder verhaal: zo te zien moet het mij wel lukken.
Met vriendelijke groet,
Henny Vijn
hpvijn

Postby tymenyel » Mon Jan 10, 2011 12:00 am

Henny Vijn, heb je een computer met een com-poort tot je beschikking. dan zou ponyprog en een schematje van 5 euro max een uitkomst bieden.
Ponyprog vind je op www.lancos.com

Bijgevoegd schematje moet je dan even maken, en op de microcontroller aansluiten.

Groeten, Martijn.'
Attachments
nl_siprog-base2.png
tymenyel

Postby hpvijn » Fri Jan 14, 2011 12:00 am

Hallo Martijn, bedankt voor je tip. Helaas is van je schema het rechterdeel (rechts van de tekst 'reset') niet meegekomen. Zou je dat nog even kunnen sturen? Met dank,
Henny Vijn
hpvijn

Postby tymenyel » Sat Jan 15, 2011 12:00 am

In het schema met de microcontroller staat een RESET, een MISO, een MOSI en een SCK (vergeet niet de GND). Als je alles één op één aansluit zou het moeten werken.

Datgene aan de rechter kant is een connector. Soms verschillen de pinnummers, dus die heb ik er niet bij gezet.

In dit geval moet op
pin1 = MOSI
pin4, pin6 = GND
pin5 = RESET
pin7 = SCK
pin9 = MISO
K4 is de programeer connector van de wheelie. Er staat ook ISP(In cirquit Serial Programming) bij. Zie schema.

Bij een volgend project kan er een 6polige programeerconnector op zitten. Dus daarom had ik de connector niet genummerd, maar wel gelabeld.

Groeten, Martijn.
tymenyel

Postby hpvijn » Sun Jan 16, 2011 12:00 am

Dank je. Het is mij helder nu. Ik ga het proberen. Ik zit niu alleen wat krap in de tijd dus het zal wel even duren voor ik er toe kom. Maar ik stel je t.z.t. op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
Henny Vijn
hpvijn

Return to ElektorWheelie