Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

verdeelschijf

Laat andere lezers zien hoe jij het hebt opgelost

Postby schueler » Mon Jun 01, 2009 12:00 am

Menig hobbyist die te maken heeft met slijpen van stenen of het maken van tandraderen kent het probleem om steeds weer het object een aantal graden te moeten verdraaien.
Dit gaat geregeld nog wel eens fout en dan kan het object al verprutst zijn.
Zou maakt mijn vader horloges, klokken en toren uurwerken. Erg interessant om te zien hoe hij dat doet...
De meeste uurwerken die hij repareert hebben geen standaard "of the shelf" tandwielen. Hiervoor heb je verdeelschijven die je op de freesbank monteert met vele gaatjes. Voor elke tand moet je de pin verzetten naar het volgende gaatje om weer de volgende tand te kunnen frezen. Erg lastig als je een keer per ongeluk een gaatje overslaat.
Voorbeeld: je wilt 12 tanden hebben en je verdeelschijf heeft 48 gaatjes. Je moet dus de pen vier gaatjes verder zetten. Het kan dus voorkomen dat je per ongeluk 3 of 5 gaatjes verder pakt. Jammer...

Dit moet anders kunnen...
Elektronisch met minimaal aantal componenten.
Extra voordeel is dat je geen verdeelschijven meer nodig hebt die erg duur zijn.

Mijn schakeling dat ik voorstel kan elke tand hoeveelheid maken zolang het maar past in het aantal slagen die het nodig heeft om het hele object 360 graden te laten draaien.

Voorbeeld:
De stappenmotor maakt 7,5 graden per stap. Dat zijn er 48 per hele omwenteling. Aan de stappenmotor hangt een vertragingskast met verhouding 1:400. Totaal aantal stappen die de stappenmotor moet maken om het object rond te laten gaan is 400 * 48 = 19200 stappen.
Dit houdt in dat het object met 0,01875 graden precisie kan draaien. Dit is nauwkeurig genoeg om tandwielen te kunnen maken.

Voor een tandwiel met 60 stappen zou de stappenmotor dus telkens 320 stappen moeten maken naar de volgende positie.

Maar niet alleen voor het maken van tandwielen kan dit interessant zijn, ook voor het maken van speciale moeren of het slijpen van stenen ( facetten ).

Hierbij het schema ( het betere plak en knipwerk ) en de firmware.
De firmware is gebouwd om zowel unipolaire als bipolaire stappenmotoren aan te sturen ( kwestie van extra transistoren en aansluiting B & C te verwisselen ).

Mocht je nog vragen en/of suggesties hebben hoor ik deze graag.

Ben

edit: paar typos
edit 2: foutje in schema
edit 3: twee elco's toegevoegd voor extra ontstoring
Attachments
Gear-Stepper-v5.JPG
UNIPOLAIR-Driver.jpg
BIPOLAIR-Driver.jpg
schueler

En hierbij de firmware voor de verdeelschijf...

Versie 1.03

Bij het eerste keer inschakelen dien je door het menu te lopen om alle setting goed te zetten.
Bij het indrukken van de toetsen zal na ongeveer een halve seconde auto-repeat ingeschakeld worden zodat je niet vele malen op de toetsen hoeft te drukken.

Veel plezier!

Ben Schueler
Attachments

[The extension hex has been deactivated and can no longer be displayed.]

schueler

Hierbij ook nog even twee foto's van het display...

Ben
Attachments
standby-small.jpg
running-small.jpg
schueler

Postby arjen h. » Mon Jun 01, 2009 12:00 am

Mooie toepassing!
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby thijsbeckers » Tue Jun 02, 2009 12:00 am

Ja, helemaal met Arjen eens!
thijsbeckers

Postby schueler » Wed Jun 03, 2009 12:00 am

Zeker te laat voor het Juli/Augustus nummer

Ben
schueler

Postby thijsbeckers » Wed Jun 03, 2009 12:00 am

SchuelerZeker te laat voor het Juli/Augustus nummer

Ben

Ja, dat ligt al bijna bij de drukker .
thijsbeckers

Postby tymenyel » Wed Jun 03, 2009 12:00 am

Ik denk dat het grootste probleem is om een spelingvije vertraging te vinden. Meestal zijn het tandwielen die er in zitten, en die hebben meestal te veel speling om een tandwiel te maken met meer dan 20 tanden. Vooral bij vertraginskasten met meerdere tandwielen. Waar heeft U de vertraging vandaan? en hoeveel speling heeft hij? En wat kost die vertraging.

Ik heb er ook al eens aan zitten denken om een soortgelijke constructie op een CNC freesmachine te zetten, maar ik kwam tot de conclusie dat er te veel speling ontstaat om een goed resultaat te krijgen.

Wat ook mogelijk is is dat je hem na iedere verdraaiing borgt, en dan iedere keer de zelfde kant op de speling er uit halen.

Ik ben blij dat er nog wat knutselaars zijn, ook al zijn ze dun bezaaid.

Groeten en veel succes,
Martijn.

edit: mischien kan je voor de stappenmotoren de L293 of de L298 gebruiken.
tymenyel

Postby schueler » Wed Jun 03, 2009 12:00 am

tymenyelIk denk dat het grootste probleem is om een spelingsvrije vertraging te vinden. Meestal zijn het tandwielen die er in zitten, en die hebben meestal te veel speling om een tandwiel te maken met meer dan 20 tanden. Vooral bij vertraginskasten met meerdere tandwielen. Waar heeft U de vertraging vandaan? en hoeveel speling heeft hij? En wat kost die vertraging.

Een zeer terechte opmerking. Je hebt er zo te zien inderdaad al eerder mee te maken gehad. Je heb helemaal gelijk wat betreft de speling. Echter, mijn vader is mechanicus die voor de lol horloges, uurwerken en torenuurwerken restaureert. Hij weet donders goed dat je dat niet wilt hebben.
De vertragingskast bestaat uit 2 wormen en twee tandwielen die redelijk strak op elkaar zitten. Er zit nog iets speling in maar is te verwaarlozen. Ik kan er wel eens en foto van maken en op het forum plaatsen.

een quote van mijn vader:
De vertraging gaat met behulp van een worm en wormwiel. Als je de ingrijping daarvan stelbaar maakt, is de speling miniem. Zeker als je steeds dezelfde kant opdraait.

tymenyelIk heb er ook al eens aan zitten denken om een soortgelijke constructie op een CNC freesmachine te zetten, maar ik kwam tot de conclusie dat er te veel speling ontstaat om een goed resultaat te krijgen.

Ik zie zo gauw het probleem niet? Normaal zit op een CNC toch al een vertraging?

tymenyelWat ook mogelijk is is dat je hem na iedere verdraaiing borgt, en dan iedere keer de zelfde kant op de speling er uit halen.

Klopt als een bus.
Dit is sowieso slim om te doen.
In mijn geval zet ik de spoelen uit als ze niet hoeven te draaien. Dit om grote stromen ( = warmte ) te beperken.

tymenyelIk ben blij dat er nog wat knutselaars zijn, ook al zijn ze dun bezaaid.

Dank je, wat dat betreft heb ik geluk met mijn ouwe ( = vader ) dat hij meer van mechanica houdt en ik van elektronica. We knutselen zo samen heel wat af.

tymenyelmisschien kan je voor de stappenmotoren de L293 of de L298 gebruiken.

Ik zelf gebruik de FAN8200. Speciaal voor dit forum heb ik het omgezet voor de BD649/BD650 oplossing. Er komt nog een versie dat je via het menu kunt selecteren welke driver je gebruikt.
- BD649/BD650
- FAN8200
- L293
- L298
- etc.

Momenteel lukt het me niet omdat het programma spontaan raar doet als ik ook maar 1 item toevoeg aan het menu ( teksten vallen spontaan weg ).
( is opgelost! software is vervangen )

Als ik het gevonden heb zal ik deze zeker toevoegen met bijbehorende schema voor de aansluiting.

Ben
schueler

Postby schueler » Mon Dec 07, 2009 12:00 am

tymenyelmischien kan je voor de stappenmotoren de L293 of de L298 gebruiken.

Ik heb dit eens bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat dit eigenlijk hetzelfde is als de DB649/BD650 aansturing is...
De software is dus al te gebruiken met deze twee drivers.
Voor de duidelijkheid heb ik de aansluitschema's toegevoegd.

Voor de netheid zal ik de software aanpassen zodat je ook de L293 en L298 kunt selecteren maar onder water zijn ze gelijk. De FAN8200 zal ik even toevoegen en een aansluitschema plaatsen.

Ben
Attachments
Verdeelschijf---Stepper---L293.JPG
Verdeelschijf---Stepper---L298.JPG
schueler

Next

Return to Stel je eigen schakeling voor