Etsen van een zilveren plaat

Alles over de dagelijkse bezigheid van de elektronicus

Postby schueler » Wed May 27, 2009 12:00 am

Hi,

Een kennis van me kwam een tijdje geleden met de vraag of je met de techniek van printplaten etsen ook een zilveren plaat kan "etsen". Met etsen word dan bedoeld dat je op de plek waar je normaal het koper weg wilt hebben het zilverwerk zwart maakt met het "ets middel".

Hij heeft en transparant ( laser en extra zwart gemaakt ) en een busje photoresist solution.
Met de spray zet hij een laagje op het zilver.
Hij belicht het met de transparant erop.
Hij verwijderd het belichte photoresist.
Daarna behandeld hij het zilver met een goedje wat zilver zwart maakt.

Maar het resultaat is dat hij sterk wisselende resultaten heeft wat erg slecht is.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe je dit zou moeten doen?
Met wat voor chemicaliën werken het beste hiervoor?
Eventueel temperatuur bij verwerking?


Ben'
schueler
 
Posts: 1433
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby msilvius » Thu May 28, 2009 12:00 am

De eerste foto's werden gemaakt met platen zilver (of was het zilveroxide).
Zilver is zelf dus ook een lichtgevoelig materiaal dat ontwikkeld kan worden.
Mogelijk is dat de oorzaak van je probleem.
Ik heb er verder niets op nageslagen en heb geen idee hoe het verder zit (eventuele noodzakelijke chemicaliën) , maar het lijkt me een onderzoekje waard.

Misschien is een en ander wel mogelijk zonder een voorbehandeling, dus de zilveren plaat direct belichten.
msilvius
 
Posts: 701
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby tymenyel » Thu May 28, 2009 12:00 am

Mischien is de strijkbout methode een idee. Het zou kunnen dat de fotolak niet bestand is tegen het goedje wat hij gebruikt om zwart te maken.

Groeten, Martijn
tymenyel
 
Posts: 203
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby msilvius » Thu May 28, 2009 12:00 am

Dit is wat ik zo snel ff op Wikipedia (klik!).
Gaat dus niet om zilver, maar een zilverlegering die fotogevoelig is.'
msilvius
 
Posts: 701
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby schueler » Fri May 29, 2009 12:00 am

Bedankt voor de reacties.
Ik ga dit voorleggen aan mijn kennis om et kijken wat het effect is en wat we met deze informatie kunnen.


Ben
schueler
 
Posts: 1433
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am


Return to Printplaten, solderen, etc.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests