ampere of volt in koptelefoon jack

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby Guest » Wed Jan 22, 2014 12:00 am

Ik heb laatst op internet een instructie gezien van ledlampjes die reageren op muziek. Dit was gedaan door de 3,5 jack van een koptelefoon te bevestigen aan een tip31 transistor en die te verbinden aan wat lampjes en een batterij http://www.instructables.com/id/Music-LED-Light-Box/
nu heb ik weinig verstand van elektronica maar is het mogelijk om met behulp van weerstanden op verschillende toonhoogtes verschillende kleuren lampjes te laten branden. Want ik ga ervanuit dat verschillende toonhoogtes samenhangen met verschillende voltages of ampères in het koptelefoondraadje. Misschien zit ik hierin helemaal verkeerd maar hopelijk is dit mogelijk.
kan iemand dit voor mij bevestigen/ ontkrachten?
Guest

Postby schueler » Wed Jan 22, 2014 12:00 am

Dat zal niet gaan.
Toonhoogte zegt iets over de frequentie, niet over de voltage (volume).

Hie zult je toch iets meer moeten doen dan alleen wat weerstandjes...

Je zult meer in de richting van een audio spectrum meter moeten zoeken...
Ook hier zijn er voorbeelden en bouwpakketjes van..

Ben
schueler

Postby arjen h. » Wed Jan 22, 2014 12:00 am

Op de een of andere manier een dubbele thread.

In de andere had dit getypt:

Nee, dat gaat niet met een paar weerstanden.

Toonhoogte is frequentie. Hier heb je meer elektronica voor nodig. Het staat mij bij dat er vroeger wel een elektuur project is geweest dat op een dotmatrix display een frequentiespectrum liet zien.

Volt is de amplitude van het signaal, dit bepaalt hoe hard het geluid is. Ampère is de stroom door het draadje, dit is nihil.

De andere thread heb ik verwijderd.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Wed Jan 22, 2014 12:00 am

Arjen H.Het staat mij bij dat er vroeger wel een elektuur project is geweest dat op een dotmatrix display een frequentiespectrum liet zien.

Gevonden op de Elektuur dvd 1990-1999, april 1993.
Toen heel wat componenten nodig.... zal tegenwoordig wel makkelijker kunnen met een uC.
Attachments
Naamloos11.png
Naamloos10.png
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby stafvg » Thu Jan 23, 2014 12:00 am

"recenter" in juni 2004 is er een lichtorgeltje voor LED's, hier zijn 3 LED's die reageren op de bas, mid en hoog.

Staf
stafvg

Postby arjen h. » Fri Jan 24, 2014 12:00 am

StafVG"recenter" in juni 2004 is er een lichtorgeltje voor LED's, hier zijn 3 LED's die reageren op de bas, mid en hoog.

Staf

http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2004/juni/lichtorgel-in-zakformaat.52529.lynkx
arjen h.
Moderator

Postby petrus bitbyter » Fri Jan 24, 2014 12:00 am

lichtshowIk heb laatst op internet een instructie gezien van ledlampjes die reageren op muziek. Dit was gedaan door de 3,5 jack van een koptelefoon te bevestigen aan een tip31 transistor en die te verbinden aan wat lampjes en een batterij http://www.instructables.com/id/Music-LED-Light-Box/
nu heb ik weinig verstand van elektronica maar is het mogelijk om met behulp van weerstanden op verschillende toonhoogtes verschillende kleuren lampjes te laten branden. Want ik ga ervanuit dat verschillende toonhoogtes samenhangen met verschillende voltages of ampères in het koptelefoondraadje. Misschien zit ik hierin helemaal verkeerd maar hopelijk is dit mogelijk.
kan iemand dit voor mij bevestigen/ ontkrachten?

Met kleine aanpassing werkt de url.
http://www.instructables.com/id/Music-LED-Light-Box/

Deze lightcube geeft veel meer licht. Hogere spanning, grotere stroom en meer LEDs. Het Elektuur lichtorgeltje is hier ook prima voor aan te passen, maar dan heb je wel een zwaardere voeding nodig. Een 9V batterijtje is dan niet meer voldoende. Je kan de voedingsspanning makkelijk verhogen tot 12V, de 390R weerstanden verlagen en dan twee of drie LEDS in serie zetten. In de instructable voor de lightcube wordt uitgelegd waar je daarbij op moet letten.

NB. In het schema van het lichtorgeltje wordt een LM385 als opamp genoemd. Volgens mij moet dat een LM358 zijn. De LM385 die ik ken, zijn spanningsreferenties...

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Return to Allerlei