Discussieer mee!

Programmeren voor elektronici

Postby Guest » Thu May 31, 2007 12:00 am

Volgt u ook de Delphi-cursus die vanaf de januari-uitgave in Elektuur verschijnt?
Discussieer dan hier over de behandelde onderwerpen, wissel tips uit en verdiep u samen met andere lezers verder in de Delphi-omgeving.
Guest

IK HEB NOG STEEDS NIET DE CDROM ONTVANGEN, EN BEGIN EEN BEETJE ONGEDURIG TE WORDEN.
FLYER.
Guest

Postby lebru » Thu May 31, 2007 12:00 am

Ik heb mijn computer uitgerust met WIN XP en de nieuwe cd rom Delphi 7 , voor de Delphi cursus.

Ik heb het Alarm met 4 ingangen over de compoort werkend, en ik heb ook al de Calculator werkend.

Nou zou ik graag een uitgaand signaal maken naar DTR en naar RTS.

Is er iemand die mij kan uitleggen, hoe dat in zijn werk gaat ?

Willem
lebru

Postby hinnie » Thu May 31, 2007 12:00 am

Voor het besturen van de "uitgaande" RS232 signalen heeft Delphi de functie "escapeCommFunction" beschikbaar.

De functie wordt alsvolgt aangeroepen: escapeCommFunction(hComm, setRTS)

De eerste parameter hComm is de porthandle die je bij het openen van de comport krijgt.
De tweede parameter kan vier verschillende waarden bevatten: setRTS, clrRTS, setDTR en clrDTR.

Ik gebruikt deze functies bij een sofware I2C-bus aansturing.

Succes.

hinnie

Flyer ik heb de cd-rom na 3 weken ook nog niet ontvangen. Tevens is het rechstreeks "meedoen" aan dit forum net als me in het verleden al is gebleken, door elektuur zelf maar matig gezien het niet antwoorden op rechtstreekse vragen.

Kortom multinational gedrag door elektuur Jammer jammer zo had Jan het vast niet ................................
Guest

Ik ga eerdaags actie ondernemen om dit tot op de bodem uit te zoeken, ik vond ook dat de redactie zich moet inspannen om dit in het reine te trekken.
Tenslotte was het toch elektuur die ons adviseerde deze aanschaf te doen.
Ik heb mijn eerste elektuurs gekocht rond 1965, ben later jaren abonnee geweest tot ca. 1980 daarna heb ik alleen die nummers gekocht waar iets interessants in stond, mede door de prijs, €6.65 is toch geen kattepis, en het dubbeldikke zomernummer voor een dubbeldikke prijs van € 11.95 hakt er ook goed in.
Nee, waar zijn de tijden dat een elektuur nog
Nlg. 4.10 kostte, en BOORDEVOL interessante artikelen stond. Ik weet wel dat je met je tijd moet meegaan, maar niet alles draait om microprocessoren.
Jammer.........eerst was ik al de Radio Bulletin kwijt, niet lang geleden verloor ik ook al Amroh, ik ga maar eens in therapie denk ik.
Flyer........
Guest

CD Rom Delphi 7

Wat een verschil !!!

Ik heb de CD rom Donderdags besteld, en Zaterdag had ik hem al in huis.

Willem
lebru

mijn dank Hinnie

Wat interessant, dat je ook met I2C werkt.

Zou je voor mij een voorbeeldprogramma over I2C hebben?
Ik heb een dimbare verlichtingsregeling die ook met I2C
geregeld moet worden.

Zijn er misschien boeken waar dit in beschreven staat?

Onder Win XP lijkt het wel of ik helemaal opnieuw moet beginnen.

Gr Willem

lebru

Postby hinnie » Thu May 31, 2007 12:00 am

Willem,

Ik heb de rekenmachine uit elektuur omgebouwd, de input komt nu van een los keypad en de uitvoer gaat naar een los LCD scherm. Beide componenten kunnen met 8 bits worden aangestuurd. Hiervoor gebruik ik twee maal een PCF8574P welke direct aan de RS232 port zijn aangesloten (wel elektrisch beveiligd met een zenerdiode en weerstanden).
Het geheel wordt aangestuurd in Delphi.
Het lastigste deel hiervan was dat via de I2C software emulatie het Hitachi HD44780U LCD protocol geimplementeerd moet worden.
Een ander punt was dat er bij het indrukken van een keypad toets er nu geen interupt beschikaar is. Dit hebb ik opgelost door polling via een timer en het gebruikt van een keypad buffer.

Ik heb de Elektuur redaktie een mail gestuurd dat ik mijn oplossing wel wil inbrengen, maar daarover heb ik nog geen reactie ontvangen.

Hinnie
hinnie

Hoi Hinnie,

Ik heb met goed gevolg een blokgolf op RTS gezet, dat is de eerste stap.
Nu ben ik aan het zoeken naar een Timer, omdat de blokgolf op mijn scoop niet stabiel genoeg is.

Weet jij daar een oplossing voor?

Willem
lebru

Next

Return to 2005-01 t/m 12 Delphi-cursus