Welke flux bij reflow ?

Alles over de dagelijkse bezigheid van de elektronicus

Postby auke1 » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

Hallo iedereen ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen.
Ik heb een mac met een grafische chip die een reflow nodig heeft, geen garantie meer etc dus ga het in een even proberen.

Mijn vraag is wat voor soort flux heb ik nodig ? ik heb een flesje Almit Flux T435 gehaald maar ik heb geen idee of dat goed is, op diverse fora hebben ze het over no-clean flux ,de verkoper zij dat dit goed was maar ik heb het idee dat het wel residu achterlaat en weet niet of dit dan wel werkt bij een grafische chip.

Dus vandaar voor ik het probeer graag wat goed advies gezocht.
Alvast enorm bedankt .

Auke1
auke1

Postby nieuw 2 » Sun Feb 24, 2013 12:00 am

Almit T435 is no clean flux. Dat er wat residu achterblijft is dus niet erg. De no clean wil gewoon zeggen dat de flux niet agressief is na gebruik. Hij gaat de print niet aantasten. Wat met gewone, of agressieve, flux wel kan gebeuren.

Wil je de laatste restjes flux weg? Printje spoelen met IPA.'
nieuw 2

Postby stafvg » Sun Feb 24, 2013 12:00 am

Mag ik vragen wat je precies van plan bent ? Zo'n dingen trekken nl. mijn aandacht.
Ga je heel de print in een reflowoven steken ? Want als het IC zijn pootjes aan de zijkanten heeft, denk ik dat je beter een soldeerbout, wat flux en soldeer en met wat litze een beter resultaat gaat hebben. Tenminste, wanneer je voldoende plaats hebt om met soldeerbout er te komen.

Staf
stafvg

Postby auke1 » Sun Feb 24, 2013 12:00 am

Ik ga heel amateuristisch de hele print in een normale oven doen ,google maar eens op :baking mac logic board.
Ik weet dat de enige oplossing eigenlijk een rebal is van de chip met loodhoudende balls maar dat kost 100 euro en ik weet niet of ik het dat nog wel waard vind voor een macbook uit 2006.
Bedankt voor de hulp in elk geval weet ik dat ik de goeie flux heb
auke1

Postby stafvg » Sun Feb 24, 2013 12:00 am

Interressant, ik hoop dat je hier het resultaat wil posten.
stafvg

Postby msilvius » Mon Feb 25, 2013 12:00 am

En maak er dan gelijk een fotoreportage van aub
msilvius

Return to Printplaten, solderen, etc.