PCB frezen

Alles over de dagelijkse bezigheid van de elektronicus

Postby bmwtouring » Sun Jun 10, 2012 12:00 am

Zelf ben ik bezig om PCB's te frezen en heb ook op het forum circuits online een thread staan. Maar aangezien ik betaald lid ben bij elektor dacht ik:"Laat ik ook eens dit medium proberen".

Zelf gebruik ik de Bungard 30° punt frees, maar ik ondervind problemen na het frezen. Een soort van kleine kortsluitingen in het board. Ook is de frees rafelig.

Ik ga met een punt frees tot 0.32 mm. Gebruik de volgende plaat:
1,5 mm | enkelzijdig | basismateriaal 35 micron

G01 Z-0.320000 F50.0

Wat is de juiste diepte? Ook frees ik met een 50staps snelheid. Misschien is dit te langzaam?

Iemand andere suggesties?
Attachments
DSC00213.JPG
DSC00214.JPG
bmwtouring
 
Posts: 137
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:29 pm

Postby kersing » Sun Jun 10, 2012 12:00 am

Behalve de vermelde frees, wat voor hardware gebruik je? En welke software?
kersing
 
Posts: 269
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby msilvius » Sun Jun 10, 2012 12:00 am

Als je naar de montage gaten kijkt, kun je al zien wat er misgaat (naar de oorzaak blijft het nog even gokken).
Achteraf kun je dat al zien zonder de plaatjes te downloaden.

De frees maakt namelijk een cirkel niet af.
Die montagegaten zijn gefreesd, niet geboord.
Dit gebeurt ook bij de gefreesde sporen en vermoedelijk ontstaan daardoor je sluitingen.
Als ik moet gokken (ik heb geen frees ervaringen), is de software zich niet bewust van de puntvorm van je frees en houdt ie alleen rekening met de dikte van de frees en niet met die van de punt.
Daardoor stopt de machine dus te snel (het verschil is dan bijna de helft van dikte van de frees, wel afhankelijk van hoe diep de frees gaat).
De site van de freesleverancier laat een plaatje zien van die frees en vermeld erbij dat die uitermate geschikt is voor het infrezen van printplaten.
Wellicht zou een op die site vermeldde flat end frees beter zijn, schijnbaar ook geschikt voor printplaten.
msilvius
 
Posts: 701
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby kersing » Sun Jun 10, 2012 12:00 am

MSilvius
Als ik moet gokken (ik heb geen frees ervaringen), is de software zich niet bewust van de puntvorm van je frees en houdt ie alleen rekening met de dikte van de frees en niet met die van de punt.


Dat is geen probleem mits de diepte correct ingesteld is. Maar bij het frezen (dat zullen de profiler bezitters als geen ander weten) is het correct instellen van de diepte voor de hele print heel lastig omdat het materiaal zelden vlak genoeg is. De diepte over de hele print goed krijgen is eigenlijk alleen met een zwevende kop goed te doen.
Als de diepte over de hele print constant is mag er zelfs wat minder diep gefreesd worden.

Wat me op de foto's opvalt is de 'braam' aan koper die nadrukkelijk aanwezig is. Ik vraag me af of de frees wel snel genoeg draait en er niet te snel gefreesd wordt.

Bij frezen van printjes even opletten bij plaatsen waar twee freesbanen vlak naast elkaar lopen. Daar ontstaat een stukje bijna losliggend koper dat voor onbedoelde verbindingen kan zorgen. Op de foto's lijken tussen de IC pootjes zulke situaties te ontstaan.
kersing
 
Posts: 269
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Postby stafvg » Mon Jun 11, 2012 12:00 am

Er is inderdaad wel wat braam zichtbaar.

Nu, wij gebruiken een 'professionele' freesmachine met zwevende kop die behoorlijk hoog in de toeren gaat en ook wij hebben wel eens last van bramen, maar dan is dat normaal omdat de frees aan het verslijten is.

Zo wie zo moeten we steeds een grondige controle doen op kortsluitingen en dit voor er gesoldeerd wordt ! Eventueel met een scherp mes bijwerken.

Ook na het solderen ontstaan er soms kortsluitingen die de oorzaak vinden in kleine bolletjes soldeer die tussen twee baantjes gaan zitten.

Dus ook na het solderen moet er gecontroleerd worden op kortsluitingen.

Bij kritische printjes wordt er bij ons wel eens het koper tussen de koperbanen met veel geduld verwijderd (niet wegfrezen) om kortsluitingen te vermijden.

Dus ook met een zogenaam professioneel freesmachine is er nog werk aan de winkel na het frezen.

Trouwens, een heel fijn schuurpapier kan al veel oplossen. Wel niet te lang schuren...

Staf
stafvg
 
Posts: 527
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby bmwtouring » Thu Jun 14, 2012 12:00 am

Ik gebruik MACH3 software en GCODE02 voor het maken van de G-code.

Mijn kress frees (FME 800) had ik op stand 3 staan en kan op stand 6. Zet hem nu eens op stand 5. En ik frees met 50 stappen per mm. Dus beter is nog langzamer en hogere snelheid bij de Kress.

Ook heb ik andere frezen om te proberen: 1mm fishtail.
bmwtouring
 
Posts: 137
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:29 pm


Return to Printplaten, solderen, etc.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest