problemen met Elektor SMT oven

Alles over de dagelijkse bezigheid van de elektronicus

Postby stafvg » Mon May 17, 2010 12:00 am

Reeds een tijdje geleden kochten we op het werk een Elektor SMT oven, kwestie om met de tijd mee te zijn.
Een beetje nadien had ik een printje ontworpen om met een multivibrator 2 ledjes te laten knipperen, uiteraard met SMD componenten.
Uiteindelijk viel het reflowen vrij goed mee.
Verschillende printjes zijn gemaakt en dan gaat het ineens niet meer zo goed, printjes komen niet goed uit de oven, componenten lossen terug en de pasta lijkt niet echt uitgehard te zijn. Met een soldeerbout even aantippen gaf aan dat blijkbaar toch iets mis was met temperatuur.
Om een lang verhaal redelijk kort te maken, controle met thermokoppel gaf aan dat de aangegeven temperatuur niet overeenkomt met de temperaruur in de buurt van de print. Temperatuur aanpassen leidde tot verbrandde printen. Wat hielp was om kleinere printen op een grotere afgedankte printplaat te leggen.
Maar nu heeft ook de ventilator het opgegeven.
Niet meer in garantie dus zelf op onderzoek gegaan, maar geen schema's te vinden. Op het internet op duitse forum van elektor wel wat berichten gevonden van mensen die blijkbaar niet zo tevreden zijn. Helaas is mijn Duits niet meer wat het geweest is (en het was al niet goed) maar had toch begrepen dat er slechte soldeerverbindingen waren.

Ik heb dus dat ding opengeschroefd en inderdaad sommige verbindingen zijn RAMPZALIG.

Je kan op sommige plekken het soldeer er gewoon af halen, je moet het maar aanraken en het is los. Een weerstandje kwam gewoon los toen ik een component in de buurt aan het beoordelen was met een schroevendraaiertje...
Ik heb al een paar verbindingen hersteld gekregen en een aantal dubieuze solderingen opnieuw gedaan maar nog geen leven in ventilator. dus kan uiteraard ook ventilator zijn (probeer daar maar eens bij te komen).
Alleen zou ik eigenlijk graag het schema eens willen hebben van deze print want ook het temperatuur verhaal wil ik eigenlijk eens van naderbij bekijken.

Dus kan iemand mij misschien helpen aan een schema of heeft iemand van jullie ook al dergelijke problemen gehad met deze oven ?

Staf
stafvg

Postby arjen h. » Tue May 18, 2010 12:00 am

Hier in NL is al vaker op TV discussie geweest (bij Radar, Kassa, ...) dat garantie niet ophoud bij de aangegeven (fabrieks-)garantie. Er is namelijk ook nog zoiets als een periode waarvoor het product gekocht is en dat verwacht mag worden dat bij normaal gebruik het product het gewoon moet doen.

Volgens mij is het (bij ons) zo:
Binnen de gestelde garantie moet de fabrikant de schade repareren/betalen, tenzij de fabrikant kan aantonen dat de gebruiker het product ondeugdelijk heeft gebruikt.
Buiten de garantie moet de gebruiker aantonen dat hij het product normaal heeft gebruikt en dat het product ondeugdelijk is.

Van een soldeeroven mag worden dat deze het bij normaal gebruik meerdere jaren vol moet houden. Als nu na de garantie blijkt dat soldeerverbindingen loslaten, dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product en is de fabrikant nog steeds aansprakelijk.

Probleem kan nu alleen zijn dat je zelf het product open hebt gemaakt en dat daarmee de reparatieplicht door de fabrikant vervalt....
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby stafvg » Tue May 18, 2010 12:00 am

Nu dat kan allemaal kloppen alleen, zijn we daarmee misschien onze oven voor langere tijd kwijt en moeten we het zware ding waarschijnlijk terug naar Nederland opsturen.
Aangezien de garantie vervallen was, heb ik hem inderdaad zelf opengemaakt en moest ik constateren dat er hier en daar zeer slechte verbindingen waren.
Om toch een beetje gericht te kunnen foutzoeken is een schema altijd handig vandaar mijn zoektocht op het internet.
Blijkt trouwens dat je deze oven voor € 260 kunt kopen via een 'samenkoop' website. Deze ovens worden gemaakt in Taiwan.

Een schema heb ik niet gevonden maar wel het verhaal op het Duitse forum van Elektor over een probleem met deze oven. Daar hadden ze het over een slechte verbinding bij een transistor die de ventilator aantstuurt.
Ook bij onze oven waren er rond transistor Q7 een aantal dubieuze solderingen die loskwamen bij aanraken. Ook het weerstandje links naast deze transistor kwam daarbij los. Na het hersolderen was er nog steeds geen draaiende ventilator. Verder gezocht, met multimeter nagemeten en inderdaad Q7 was verbonden met ventilator. Nu dat hersolderen van dat weerstandje ging moeizaam, het soldeer wou 'niet pakken'. Het hing er zo half op maar controle met de multimeter gaf eigenlijk toch aan dat er verbinding was.
Toen ik het nog eens gedesoldeerd had en het van naderbij wou bekijken, sprong het uit mijn pincet...Milj... Engenlijk al maar goed want, een ander gezocht, er op gesoldeerd, dit ging veel beter, terug in elkaar gezet en getest.

HET WERKT TERUG !!

Nu nog eens zoeken naar waarom de temperatuur zoveel verschilt. Ook dat staat ergens beschreven dat dit te maken heeft met het feit dat het om een IR oven gaat en geen warme lucht. Een groot nadeel zou hier zijn dat sommige componenten warmer zouden worden dan andere, dus geen goede controle van temperatuur. Alleen begrijp ik dan nog niet goed waarom het in begin allemaal wel goed ging.

Staf
stafvg

Postby tymenyel » Sun May 23, 2010 12:00 am

IR staat voor "Inert Reflow" en niet voor "infrarood" (wat veel mensen denken)

Martijn
tymenyel

Return to Printplaten, solderen, etc.