SMD componenten opbergen

Alles over de dagelijkse bezigheid van de elektronicus

Postby arjen h. » Mon Mar 01, 2010 12:00 am

Hier nog wat gevonden op ebay, vier verschillende kleurtjes. Op DealExtreme alleen in het geel?

"kersing"Klopt, dus niet gebruiken voor halfgeleiders. Maar voor losse weerstanden en condensatoren heel handig.
Dan zoeken we dus nog wat betaalbaars voor de halfgeleiders...

Die hierboven op ebay gevonden zullen ook wel niet geschikt zijn voor halfgeleiders (?).

---
(ik denk dat ik Thijs ga vragen het topic te veranderen in "SMD Solderen en Opbergen")'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby buckfast_beekeeper » Tue Mar 02, 2010 12:00 am

Arjen H.Hier nog wat gevonden op ebay, vier verschillende kleurtjes. Op DealExtreme alleen in het geel?

Kijk dan even hier. Is van dezelfde verkoper en een stuk goedkoper. Je kan er ook meerdere types bestellen en meerdere gelijk.

mvg

Theo

edit: er blijken dan wel serieuze verzendingskosten (40$) gerekend te worden.'
buckfast_beekeeper

Postby thijsbeckers » Tue Mar 02, 2010 12:00 am

kersing
StafVG
Dus de niet geleidende zijn eigenlijk van een mindere kwaliteit, ttz niet ESD safe dus.

Klopt, dus niet gebruiken voor halfgeleiders. Maar voor losse weerstanden en condensatoren heel handig.

Groeten,

Jac

In principe heb je gelijk, maar wij hebben er nog nooit problemen mee gehad. Zelfs niet bij vervoer naar beurzen e.d.

Maar als je meerdere dure BGA's hebt, zou ik er iets voorzichtiger mee zijn...
thijsbeckers

Postby anneo » Tue Mar 02, 2010 12:00 am

Ook even een cent in het zakje doen,hoewel zoals bij pastoors
als je niet aan de sport doet je er niet mee bemoeien,doe ik het toch.Wat dachten jullie van wat huisvlijt,zoals de binnenkant van de doosjes met zilverpapier te behangen?
Anne
anneo

Postby tymenyel » Tue Mar 02, 2010 12:00 am

De binnenkant van de doosjes met aluminiumfolie of zilverpapier bekleden is niet ESD veilig. Om het doosje ESD veilig te maken moet het slecht geleidend zijn, maar wel geleidend.

uitleg:
Stel je bent een beetje geladen, en je legt een CMOS IC op een goed geleidend oppervlak, wat gebeurt er....
Via het goed geleidende oppervlak zal een hoge stroom door het IC vloeien door de lage weerstand van het oppervlak. De vonken zullen in het banenpatroon van het IC een chaos aanrichten.

Als het oppervlak slecht geleidend is (ongeveer 100 mega ohm) dan zullen er geen vonken ontstaan, maar de lading wordt wel afgevoerd. Dit is ESD veilig.

Dus voor ESD-veilig werken, geen metalen bakjes, pincet, enz.. maar een (slecht)geleidende kunststof.

Groeten, Martijn.
tymenyel

Postby anneo » Tue Mar 02, 2010 12:00 am

Eigenlijk heb je wel gelijk Martijn,maar je moet die dingen met verstand gebruiken.Ik had mijn CMOS en andere gevoelige ICs
in een houten sigarendoos met zilverpapier erin.Om een IC eruit
of weer in te doen eerst het metaal aanraken en dan pas verder.
Nooit verkeerd gegaan.Maar inderdaad je moet oppassen.
Trouwens die (zwak)geleidende doosjes zijn ook niet helemaal
veilig,als je zelf een lading heb gekregen(door bijv.kunststof tapijt)en je pakt er iets uit ...Geef mij maar een geleidend doosje,
weet je zeker dat je op hetzelfde potentiaal zit.Maar ieder z'n meug.
Anne
anneo

Postby buckfast_beekeeper » Sat Mar 20, 2010 12:00 am

Ondertussen nog wat gezocht en gevonden. Spijtig genoeg niet permanent verkrijgbaar. Op SamenKopen bij Niels1. 0€25/stuk. Ik heb er 60 besteld, die ondertussen thuis zijn. Spijtig dat er 1 dekseltje tijdens het transport beschadigd is. Voor de rest zijn ze best OK.

Niels organiseert regelmatig acties onder de titel LEDs, componenten, meters, lampen, motors.

Vandaag sluit er weer een actie. Ik ga alvast nog wat zaken bestellen.

mvg

Theo'
buckfast_beekeeper

Previous

Return to Printplaten, solderen, etc.