SMD Solderen

Alles over de dagelijkse bezigheid van de elektronicus

Postby wielklem » Sun Mar 07, 2010 12:00 am

vanaf een ander topic (ja ik ben een beetje lui )


Wielklem :

even hierop doorgaande,
ik heb aardig wat ervaring met de old fasion' elektronica, maar eigenlijk niet heel veel met SMD.
nu heb ik afgelopen weer mijn eerste proto print op smd laten maken en heb ik met een mini soldeerboutje alles er aardig op gekregen.
opzich leuk, maar een 0402 package weerstandje (1mm grootste maat) is niet grappig om met de hand te solderen. schijnbaar is hier ook pasta voor om eerst het componentje te plakken en daarna te solderen.
heeft iemand hier ervaring mee / wat zou ik hiervoor moeten gebruiken? (eventueel farnell codes?)

daar naast, ga ik de reflow oven toch maar eens bouwen. maar wat voor soldeerpasta kan ik hiervoor gebruiken / waar kan ik dit krijgen (kopen)?

groet,
willem

-----------------------------

thomas borrias

Soldeerpasta breng je aan op je pads d.m.v. een stencil of een spuitje met een fijne naald. Daarna leg je het onderdeeltje met de pootjes in de pasta. Als je dit voor ale gewenste onderdelen hebt gedaan, gooi je je print in de reflow oven of ga je eroverheen met een heteluchtbout. De soldeerpasta smelt en soldeert daarbij de pootjes aan de pads.

Wat vaak nog wordt gedaan, zeker bij dubbelzijdige printen, is een klein druppeltje lijm op de plaats van het component aan te brengen, zodat als je hem eenmaal hebt geplaatst hij niet meer verschuift. Anders zouden ze er bij een dubbelzijdige print afvallen.

Overigens is het de moeite waard om eens bij sparkfun te kijken. Ze hebben onder het kopje 'tutorials' er ook een aantal over SMD.
http://www.sparkfun.com/commerce/tutorial_info.php?tutorials_id=59
Vooral het laatste stukje is een leuk aternatief voor een reflow oven.

-----------------------------

StafVG

Wat soldeerpasta betreft, de eerste keer dat je keuzes moet maken is inderdaad niet zo eenvoudig. volgens mij heb ik toen in de handleiding van de SMT-oven van elektor gekeken, vergeleken en kwam ik bij volgende pasta uit bij Farnell 876768.

Ik heb ook loodvrije alleen de waarschuwingstekens op de tube weerhouden me een beetje om het te gebruiken. Onze soldeeroven staat nu eenmaal niet meteen in een geventileerde ruimte. Als het wat warmer wordt kunnen we de ramen open doen.

Volgens mij zijn de SMDs met afmetingen 0805 nog te doen om met de hand de plaatsen, ik heb er ooit kleiner gehad maar zelf met goede bril valt dit niet mee om ze te plaatsen laat staan om ze met de hand te solderen.

Kijk ook nog eens in ander deel van forum, smd-solderen hier staan misschien ook nog tips die u kunnen helpen.


Thomas, leuke link die van sparkfun !

Je ziet daar ook een eigen gemaakte hotplate, ik ben ook hier mee bezig geweest, kijk maar eens naar Hotplate-inductievuur
--------------------------------------------------------------------------------

Bericht bewerkt door StafVG op 07-03-2010 14:07

Bericht bewerkt door StafVG op 07-03-2010 14:09



Arjen H.


Dit gaat over het solderen zelf. Bovenstaande 3 berichten passen dus beter in de thread die Staf al aangeeft.


StafVG
Kijk ook nog eens in ander deel van forum, smd-solderen hier staan misschien ook nog tips die u kunnen helpen.


Willem, Thomas, Staf, willen jullie (achtereenvolgens) je eigen bericht daar (nogmaals) posten???


hierbij.

groet,
willem.

btw, dank voor de info!!!! ik heb weer even wat om door te lezen.
ook nog tips voor de te gebruiken lijm (en welke juist niet!) toevallig?'
wielklem
 
Posts: 53
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby stafvg » Sun Mar 07, 2010 12:00 am

Gaan we hier gewoon verder...

Wat lijm betreft, tot nu toe hebben wij (ik en mijn collega) dit nog niet gebruikt. Maar we hebben dan ook nog geen dubbelzijdige printen gemaakt.
De componenten blijven zitten door de pasta. Wat wel is, als je iets teveel pasta gebruikt is de kans groot dat ze gaan drijven tijdens het soldeerproces. dit merk je later doordat componenten scheef staan of erger, ze contact maken met de buren.
Op het internet ooit foto's gezien van opstaande componenten ! volgens de bijgaande informatie was dit iets wat wel eens meer voorkwam bij SMD-solderen maar ik heb dit in onze korte reflow-geschiedenis nog niet meegemaakt. Ondertussen hebben we toch al verschillende printjes gereflowed.
Dus wil je dat voorkomen, kan je lijm gebruiken, maar moet je toch eerst eens naar gebruikersinformatie kijken of andere info dat beschikbaar is op het net. Volgens mij kan je niet lijmen en solderen in één enkele beurt.

Staf
stafvg
 
Posts: 527
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby buckfast_beekeeper » Sun Mar 07, 2010 12:00 am

Wielklem
opzich leuk, maar een 0402 package weerstandje (1mm grootste maat) is niet grappig om met de hand te solderen. schijnbaar is hier ook pasta voor om eerst het componentje te plakken en daarna te solderen.


Hallo Willem,

Om handmatig te solderen is 0603 (1.6 * 0.8) nog net te doen. Misschien dat sommigen 0403 ook nog mooi kunnen.

Als je wat zoekt op het net blijkt dat je printjes met een soldeer finish kan reflowen zonder toevoeging van extra pasta.

mvg

Theo
buckfast_beekeeper
 
Posts: 820
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby arjen h. » Sun Mar 07, 2010 12:00 am

Wielklemvanaf een ander topic
Thanks...

(de oorspronkelijke berichten heb ik verwijderd)
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1297
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby arjen h. » Mon Mar 08, 2010 12:00 am

StafVGOp het internet ooit foto's gezien van opstaande componenten !
Volgens mij bedoel je hiermee "tombstoning". Dit krijg je als één kant van het component te weinig pasta heeft en/of slecht in de pasta ligt (of contact maakt).
Attachments
chip-tombstoning.jpg
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1297
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Postby stafvg » Mon Mar 08, 2010 12:00 am

Yep, dat was het ! Maar bij de foto die ik in gedachte heb, stonden de componenten echt recht omhoog.

Trouwens o.a. hier heel wat informatie hierover. Een mens moet toch eigenlijk heel wat weten om 'goed' te kunnen reflowen...'
stafvg
 
Posts: 527
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:27 pm

Postby arjen h. » Tue Mar 09, 2010 12:00 am

Nog 2 voorbeelden...
Attachments
0330260405010.png
image014.jpg
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1297
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Re: SMD Solderen

Postby jan.lichtenbelt » Sat Apr 25, 2015 6:00 pm

Beste ARjen,

Ik raak de draad kwijt. Is de 0.8 mm punt nu juist goed voor SMD's solderen, of moet je juist een iets dikkere punt, om een betere warmte te garanderen?

Groetjes

Jan Lichtenbelt
jan.lichtenbelt
 
Posts: 194
Joined: Thu Jan 02, 2014 3:28 pm

Re: SMD Solderen

Postby arjen h. » Mon Apr 27, 2015 3:58 pm

0,8 is denk ik de beste keuze. Goede warmte overdracht en nauwkeurig mee te werken. Dun soldeertin (0,5 mm) gebruiken zodat je goed kunt doseren.
Succes, we zien graag het resultaat ;).
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator
 
Posts: 1297
Joined: Thu Jan 02, 2014 10:40 am

Re: SMD Solderen

Postby adso » Fri Jan 20, 2017 9:31 am

Niet helemaal SMD solderen maar ik denk dat mijn vraag met best aansluit bij dit topic.
Veel verder dan het nabouwen van Elektor schakelingen ben ik nooit gekomen en met de opkomst van SMD componenten ben ik eigenlijk ook daarmee opgehouden.

Het probleem dat ik nu heb is echter dat de videokaart van m’n iMac min of meer de geest gegeven heeft en als er iets SMD heeft dan is het zo’n ding wel.
Een nieuw board kost zo’n $ 900,= maar nou heb ik gelezen dat ik de defecte videokaart zou kunnen repareren door ‘m op 200 graden in de oven te leggen - zonder dat daarbij vermeld hoe lang ;o). Da’s voor mij iets te kort door de bocht dus dacht ik reflow oven!
Daarom zoek ik iemand die wel zo’n ding heeft (al dan niet zelf gebouwd zoals bv. op https://www.kickstarter.com/projects/1471240030/controleo2-reflow-oven).

Ik woon zelf in het zuiden van Nederland maar een stuk rijden is geen probleem.

MvG, Henk
adso
 
Posts: 1
Joined: Fri Jan 20, 2017 9:05 am

PreviousNext

Return to Printplaten, solderen, etc.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest