Verkrijgbaarheid onderdelen TV-light, Feb.08

Postby ericxan » Wed Mar 12, 2008 12:00 am

Is er iemand die de ICS502 heeft gevonden?
Dit is het enige onderdeel dat ik nog mis van de TV Light.
Zelfs Dil kan deze niet leveren
ericxan

Postby sn00zerman1 » Sat Mar 15, 2008 12:00 am

die TLC5510 is inderdaad pin compatible met die ADC1175, maar verbruikt meer dan het dubbele, vormt dit geen probleem ?

groeten,
Kris
sn00zerman1

Postby arjen h. » Sat Mar 15, 2008 12:00 am

Goed punt!

ElektorDe voedingslijn gaat via een PTC die de voedingsspanning onderbreekt als de stroom te groot zou worden.
Dit was/is voor mij al reden genoeg om voor de voeding via de netadapter te kiezen. Je wilt geen afschakelende apparaten door een te groot stroomverbruik.

Ik heb zelf het stroomverbruik niet opgezocht, maar als het klopt dat de 5510 2x zo veel nodig heeft dan kan het verbruik via de usb inderdaad een probleem worden.

Kijk ik verder, dan zie ik dat de voeding van de netadapter loopt via een 7805 met een flink koelelement. Dit zou betekenen dat de stroom al behoorlijk is. De 7805 zou tot 1A kunnen gaan en dat kan nooit uit de usb betrokken worden!

Ik zou voor de netadapter kiezen (en S5 vervangen door een draadbrug).
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby ariff » Sun Mar 16, 2008 12:00 am

hoi,

ik heb via geist-electronic.de het pakket met onderdelen besteld voor de tv light. Deze week netjes toegestuurd gekregen, en dit na 2 dagen al. De tv light is volledig gesoldeerd, maar ik denk dat er ergens een bridge zit op een van de adc1775's. Deze worden onmiddelijk gloeiend heet. Aangezien mijn smd soldeerkunsten niet van de beste zijn, zou ik misschien toch voor de bestukte printplaat willen gaan. Als ik me niet vergis, stond deze onlangs te koop in de shop hier, nu vind ik deze niet meer terug... Is dit aanbod niet meer geldig ? of wordt het totaal niet uitgebracht op die manier ?
ariff

Postby arjen h. » Sun Mar 16, 2008 12:00 am

Volgens mij was dit van de Surround Light. Ik zie in de shop dat deze voorbestukte print niet in productie is genomen.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Mon Mar 24, 2008 12:00 am

Sn00zerman1De mijne werkt ondertussen se ...
Klasse!
Ik heb gisteren de print (en de Elektuur-dvd 1990-1999) besteld (geen verzendkosten ). Zal nog wel even duren voordat ik de TV-light daadwerkelijk ga maken aangezien ik nog druk ben met andere dingen.

Sn00zerman1Misschien moet ik maar eens contact opnemen met de originele auteur van het artikel

Wellicht zou je ook op dit forum nog iets uitgebreider kunnen beschrijven wat je aan de code veranderd/verbeterd hebt?
Wellicht wil je de aangepaste code op dit forum zetten?

De redactie van Elektor zal je ervaringen denk ik ook erg interessant vinden.
arjen h.
Moderator

Postby sn00zerman1 » Mon Mar 24, 2008 12:00 am

De mijne werkt ondertussen se ...

Ik had nog nooit SMD gesoldeerd, dus had wel een beetje schrik, maar nu ik dit projectje gedaan heb, ga ik voortaan ook SMD gebruiken in m'n eigen projectjes. véél netter en compacter

Ik doe eerst op één eilandje solduur, daarna neem ik het component met een pincet, en druk het in die solduur, die ik terug verwarm met een soldeerbout. Nadien ligt het component netjes op zn plaats, en al vast, zodoende kan ik nadien de andere kant(en) vastsolderen ...

Ik gebruik die (grotere) IC's van Texas Instruments, ze gebruiken wel meer, maar de 7805 op de print, kan het met gemak aan.
(zit om minder dan 300 mA in totaal voor de hele print, zonder LEDs gerekend)

De 16F628A deed het oorspronkelijk niet, en toen heb ik maar meteen wat testcode geschreven. Daarna gewoon de boel helemaal zelf opnieuw geschreven.
Hardware was/is dus perfect in orde

Is er iemand die het met de originele HEX-files van elektor in orde heeft gekregen ? (met een 16F628A I/P)
Bij het "bestuderen" van de code, heb ik zowieso hier en daar "hiaten" vastgesteld, die ik "netjes" in mijn code heb kunnen oplossen.
(timing-issues, en aantal bits per kleur enzo)
Op het Duitse forum is er iemand met een "turkoise" probleem, dat komt door het aantal bits per kleur. (ik zet alles om naar 7 bits) Normaal zou die ene bit verschil niet zichtbaar mogen zijn, maar er zit een "verschuiving" in, zodat "groen" ineens een factor kleiner is dan rood & blauw.

verder was er in de oorspronkelijke code nogal "gegokt" naar links/rechts/boven, ik doe "metingen" bij het "opstarten", zodat het niet alleen op een PC met hoge refreshrate goed werkt, maar ook op de scart-aansluiting van mn digibox

Misschien moet ik maar eens contact opnemen met de originele auteur van het artikel

groeten,
Kris
sn00zerman1

Postby id » Tue Mar 25, 2008 12:00 am

Sn00zerman1
De 16F628A deed het oorspronkelijk niet, en toen heb ik maar meteen wat testcode geschreven. Daarna gewoon de boel helemaal zelf opnieuw geschreven.
Hardware was/is dus perfect in orde

Is er iemand die het met de originele HEX-files van elektor in orde heeft gekregen ? (met een 16F628A I/P)
Bij het "bestuderen" van de code, heb ik zowieso hier en daar "hiaten" vastgesteld, die ik "netjes" in mijn code heb kunnen oplossen.

Hoi kris,

Ik heb alles tot nu toe aan de praat behalve.... de 16f628a i/p.

Heb je mischien iteresse om een (of meerdere) mede bouwers verder te helpen door wat code (of een hex) voor deze uC beschikbaar te stellen?!
id

Postby sn00zerman1 » Wed Mar 26, 2008 12:00 am

Jij hebt dus hetzelfde probleem als ik had

Bij nader inzien is het niet die 16F628A die het probleem geeft, maar eigenlijk de 18F4550.

Vanavond heb ik geen tijd, maar morgen zal ik even mijn HEX files online zetten, samen met de fuse-settings ...
(Ik programmeer met een ICD2-programmer)

groeten,
Kris
sn00zerman1

Postby id » Thu Mar 27, 2008 12:00 am

Nou hij werkt...... bijna

ik heb nu voor de 16f628A de originele hexfile gebruikt en voor de 18f4550 ook de orginele hexfile maar met aangepaste config bytes, zoals kris die op het duitse forum heeft voorgesteld. Alles gecompileerd en geexporteerd en geupload met de pickit2 (ruzie met mijn hockypuck).
Nu doet de testcode het ok, lampjes faden (1 chan voor test), ik kan overschakelen naar de normale mode en dan doet ie het ook .... een beetje.

mijn probleem: groen en blauw zijn ok, maar als er teveel rood in komt hangt de 18f4550 en blijft hangen totdat het rood weer weg is, dan restart hij in testmode...
nee, geen voedingsprobleem, al gemeten en alles al apart gevoed, nee de reset lijn is ook ok.

Ik vind het wel zeer jammer dat de bijgeleverde elektor (hex) code nieteens functioneel is, als ik een uC bij elektor koop krijg ik dan een andere hexfile ingeflashed (niet dat ik dit wil, want ik wel de code kunnen aanpassen).

verder nog wat opmerkingen:
is de aangepaste bootloader code ergens beschikbaar (in hex=ok)?

Het schema bevat enkele fouten: Re1 en Re0 zijn omgedraaid (of vs en burst)
K4 (program header) is gespiegeld met K5 getekend

Ik hoor graag jullie ideen hierover
id

PreviousNext

Return to 2008-02 TV-light