Verkrijgbaarheid onderdelen TV-light, Feb.08

Postby arjen h. » Sun Jan 27, 2008 12:00 am

De titel van dit onderwerp zegt het al, ik heb wat moeite om alle onderdelen voor de TV-light bij elkaar te zoeken.
Zelf bestel ik meestal bij Conrad, maar voor dit project is daar weinig te vinden op smd gebied. In de zakelijke Conrad Business catalogus staat al wat meer, maar bepaalde componenten heb ik ook daar niet kunnen vinden.

- De smd R en C, 0603 of 0805 uitvoering?
- LL4007 niet kunnen vinden.
- 18F4550 Alleen bij Voti. Voor de usb data-ackquisitiekaart heb ik deze op ebay gekocht.
- ICS502 niet kunnen vinden.
- 74AC00N niet kunnen vinden, te vervangen door een HC(T) type?
- LM1881 niet kunnen vinden.
- ADC1175 niet kunnen vinden.

En dan de leds:
- ebay
- www.signleds.nl

Heeft iemand alternatieven?'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

buckfast_beekeeperADC1175 sampelen?

Ik dacht, ..., dat ga ik even doen.
Account aangemaakt, knop Sample geklikt, toch een handling fee van $19,48 tegen een stuksprijs van $1,24.
Toch nog maar even niet op submit geklikt...

Bij het aanmaken van het account bij National Semiconductor kon ik een preferred dealer opgeven, daar stond Farnell bij.
Die zouden hem dus moeten kunnen leveren ...
Attachments

[The extension bmp has been deactivated and can no longer be displayed.]

[The extension bmp has been deactivated and can no longer be displayed.]

Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

SchuelerJe maakt een statement die geregeld te lezen valt in de elektor.
Weet ik, ...

SchuelerMaar ik denk dat het voor Elektor erg lastig wordt om nieuwe technologie met eenvoudige elektronica aan de man te brengen.
Mee eens, ...

buckfast_beekeeperIk vind dus persoonlijk dat eigenlijk het sampelen niet nodig zou mogen zijn voor een hobby project.
Ik had dit niet beter kunnen verwoorden !
arjen h.
Moderator

Postby buckfast_beekeeper » Sun Jan 27, 2008 12:00 am

Dat sampelen voor een bedrijf ok is, volledig mee eens, zeer dikwijls volgen hier belangrijke orders uit. Als nu een groot aantal Elektor lezers gaan sampelen is de kans reëel dat het moeilijker wordt. Ik ben 20 jaar actief geweest in een voedingssector. Vroeg je aan een bedrijf een staal, kreeg je dit zonder 1 probleem. Ook documentatie was geen probleem, als student in deze sector, was het enorm lastig om maar iets vast te krijgen.
Ik vind dus persoonlijk dat eigenlijk het sampelen niet nodig zou mogen zijn voor een hobby project.

mvg

Theo
buckfast_beekeeper

Postby schueler » Sun Jan 27, 2008 12:00 am

Even "off topic"...

Staat me trouwens bij dat Elektor en TI ooit eens een dealtje betreft een USB audio chip, de PCM2702

Dus sampelen is een vrij normale zaak...

Ook voor mijn werk vraag ik geregeld sampels aan zodat ik sneller aan de slag kan. De order die vaak tegelijkertijd de deur uit gaat komt later dan de samples.

Maar Arjen, Je maakt een statement die geregeld te lezen valt in de elektor. Maar ik denk dat het voor Elektor erg lastig wordt om nieuwe technologie met eenvoudige elektronica aan de man te brengen.

Misschien kan Elektor weer eens een pakketje samenstellen met moeilijk verkrijgbare onderdelen voor dit project.

Elektor?

Ben
schueler

Postby buckfast_beekeeper » Sun Jan 27, 2008 12:00 am

smd r in 805 serie, gewoon bij Conrad. Hier een willekeurige waarde genomen.
De c in 805 serie eveneens op dezelfde site.

ADC1175 sampelen?

LM1881 ook bij Voti

Verder kan ik je alleen maar gelijk geven dat sommige onderdelen echt wel problematisch kunnen zijn. Als we allemaal dezelfde ic's gaan sampelen, zullen de bedrijven dit sampelen wel gaan beperken.

mvg

Theo'
buckfast_beekeeper

Hoi Ben,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Betreft Farnell, weet je van de voorwaarden voor particulieren?
Zie bijlage, minimaal orderbedrag 50 euro. Beetje veel voor een paar smd's en ic's.
De 18F4550 heb ik nu genoeg liggen, ik heb er een paar op ebay gekocht. Gesampled van Microchip heb ik ook al eens gedaan.
De ICS502, ik heb niet een oude Pentium II staan...
De ADC1175, erg aardig als je in je bakjes wilt kijken, maar ...

Moraal van mijn post: Leuk zo'n project in de Elektor, zeker een project met een 18F4550 die ik nu een beetje leer kennen vanuit de usb data-acquisitiekaart, maar de onderdelen moeten toch wel redelijk te krijgen zijn, ook voor een particulier.
Mij lijkt zo'n TV-light maken wel leuk, maar als ik bij een 5-tal bedrijven moet kopen c.q. sampelen dan ben ik meer aan kosten kwijt dan aan onderdelen. Maar goed...

Wie heeft nog andere suggesties ?
Attachments
Particulier_5fvoorwaarden.pdf
(135.31 KiB) Downloaded 78 times
arjen h.
Moderator

Postby schueler » Sun Jan 27, 2008 12:00 am

Arjen,

Wat SMD betreft is dat inderdaad lastig. Zeker in kleine hoeveelheden omdat dit soort componenten meestal per rol gaan.
Je zou kunnen overwegen om de sample kits te bestellen bij farnell.
Dan kun je een map met de 0603 of 0805 reeks bestellen. Heb je meteen van elke waarden een stuk of twintig.

Wat de PIC betreft. Deze heb ik bij microchip ooit gewoon gesampled. Dat ging per drie. Die heb ik nog liggen dus als je er niet of moeilijk aan kunt komen kan ik je er wel een opsturen. Dan moeten we offline per email maar even wat info uitwisselen.

LL4007 : Farnell
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp;jsessionid=INCGQTA5VBRFDQFIAEWZK0Q?N=0&Ntk=gensearch_001&Ntt=LL4007&Ntx=&_requestid=158977

ICS502 : ... oude pentiumII of AMD (100 - 350 MHz) moederborden

74AC00N : Zou je ook de 74F00 voor kunnen nemen zover ik weet...
http://nl.farnell.com/jsp/Semiconductors/Logic/TEXAS+INSTRUMENTS/SN74AC00N/displayProduct.jsp?sku=1387963&_requestid=159148

LM1881 :
http://nl.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=500010+1000026&Ntk=gensearch_001&Ntt=LM1881&Ntx=

ADC1175 : komt me bekend voor.... zal eens in mijn bakjes kijken...

Ben
schueler

Postby buckfast_beekeeper » Mon Jan 28, 2008 12:00 am

Hallo Arjen,

Zo ver was ik niet gegaan. Zo wordt het natuurlijk nog kostelijk. Voor een bedrijf is dit peanuts voor het ontwikkelen.

Veel geluk met de verdere zoektocht.
buckfast_beekeeper

Postby stafvg » Mon Jan 28, 2008 12:00 am

Arjen H.Bij het aanmaken van het account bij National Semiconductor kon ik een preferred dealer opgeven, daar stond Farnell bij.
Die zouden hem dus moeten kunnen leveren ...

Dat gaat ook tegenvallen, ik heb eens geprobeerd (ik koop regelmatig bij Farnell) om een bepaald kastje vast te krijgen dat standaard niet in hun gamma zat maar van hetzelfde merk wel andere kastjes in voorraad hadden. Probleem is dat ik er maar een paar nodig had maar zij wel 100 moesten aankopen. Zo is dat ook voor dergelijke onderdelen, zij moeten deze meestal in grote hoeveelheden aankopen.
Ook samples aanvragen via Farnell is me nog niet gelukt.

Ik heb eens een tijdje naar een bijeenkomst geweest van liefhebbers van robots. Zij organiseerden wel eens een gezamelijke aankoop van onderdelen die dan in Amerika werden besteld. Uiteraard zagen deze mensen elkaar regelmatig, dat gaat hier dus wel iets moeilijker zijn.
stafvg

Next

Return to 2008-02 TV-light