TV-Light VGA aansluiting

Postby hexapoda » Thu Nov 26, 2009 12:00 am

helaas lukt het mij niet om via de VGA connector op de TV Light het geheel aan het werk te krijgen.

Ik heb contact opgenomen met de auteur van het project maar deze heeft nooit VGA gebruikt en kon mij alleen melden dat elektor deze connector toegevoegd heeft zonder dit te bespreken met hem of ooit te testen.

In neem aan dat de timing compleet anders is bij VGA gezien de snelheden die hoger liggen.

Iemand die hier iets nuttigs over kan zeggen?
hexapoda

Postby arjen h. » Mon Nov 30, 2009 12:00 am

Welkom op het forum.

Je vraag is gezien en de mensen van Elektor komen hier op terug...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby sn00zerman1 » Tue Dec 01, 2009 12:00 am

Volgens mij is het net omgekeerd en heeft de auteur alleen VGA gebruikt en heeft Elektor er de SCART aan toegevoegd.
(in de scart-connector zaten zelfs nog 2 pinnen omgedraaid)

Ikzelf heb hier 2 van die TV-lights draaien, naar volle tevredenheid, maar:
- Ik heb wel zelf andere firmware geschreven
Desondanks de vraag er naar, kan ik hier jammergenoeg niet
mee helpen, ik heb zelfs "andere firmware" per toestel waar
ik het op aansluit, omdat anders de kleuren echt op niks trekken.
- Ik heb hier diverse High-Definition en niet-High-Definition apparatuur staan, en gebruik diverse connecties. (HDMI / COMPONENT / SCART / SVGA), daarvoor heb ik nu een "converter" staan, die al deze signalen omzet naar een 1024x768 VGA signaal, ik gebruik dus de VGA connector van deze TV-light.

Ben je zeker dat het probleem bij het VGA signaal zit ? Heb je al eens "iets" met scart aangesloten en werkt dat wel ?
Heb je die PIC's geprogrammeerd gekocht, of zelf geprogrammeerd ? (Sommige mensen hebben problemen met de juiste settings, waardoor het ook dikwijls niet werkt)

groeten,
Kris
sn00zerman1

Postby hexapoda » Tue Dec 01, 2009 12:00 am

Jammer dat je geen firmware beschikbaar hebt.

Zou je me wel een en ander over de timing kunnen vertellen? Het geheel werkt namelijk perfect op een DVD speler met RGB uitgang waarbij de composite uitgang gebruikt wordt voor de horizontal en vertical sync(op de LM1881). Bij VGA wordt alleen horizontal sync gebruikt en als ik het goed lees, dan maakt de LM1881 hier zelf een correct vertical sync signaal mee.

Ik heb inderdaad ook een high definition bron(1920x1080, 60Hz) VGA, maar daar lukt het simpelweg niet om de firmware van de DVD speler te gebruiken. Mogelijk zijn de snelheden te hoog? De timing van een lijn is zoiezo anders dus ik neem aan dat die ook veranderd moet worden. Zou je daar meer over kunnen vertellen?

Heb mijn mail er nog eens bijgepakt maar de maker(Steffan Schutte) heeft het er over dat hij het alleen op Scart heeft getest en nooit met VGA.
hexapoda

Postby sn00zerman1 » Thu Dec 03, 2009 12:00 am

Ik zoek dit weekend even m'n broncode terug op, misschien heb je daar wel iets aan.
(is voor mij echt te lang geleden, ik herinner me hier nog weinig van, zal me terug moeten "inlezen" in m'n eigen documentatie, ik denk dat ik één van de eersten was die z'n tv-light heeft draaien, voor zover ik me kan herinneren draait die hier al meer dan een jaar)

1920 x 1080 werkt bij mij ook niet, zoals je in mijn posting kan lezen, heb ik er een converter tussen zitten die alles naar 1024 x 768 omzet.

In den beginne had ik "intelligente code" geschreven, die bij het opstarten enkele seconden heb binnenkomend signaal ging checken op timing. (je hebt niet alleen het opvangen van een nieuwe lijn, maar je kan ook opvangen wanneer er een nieuw frame aan komt)
Op basis daarvan, ging ik bepaalde lussen langer of korter laten lopen. Op zich werkte dit goed, maar telkens ik van "bron" veranderde, moest ik m'n ambilight resetten. (en die printplaat zit bij mij in een valse wand weggewerkt, don't ask, lol, ik heb die ambilight rond een projectiescherm (heb een beamer om TV te kijken) gebouwd van meer dan 3 meter diagonaal)

Ik weet in elk geval dat ik aan assembler code die in de PIC zit die de eigenlijk RGB LEDs aanstuurt, niks gewijzigd heb, alleen in de C-code zelf.
Ook is er een verschil tussen interlaced en non-interlaced bronnen. Voor zover ik me herinner zit in de originele code, stukken code die "scant" op even en oneven lijnen, dat heb ik er ook uit moeten slopen om het met een VGA signaal aan te sturen, in VGA zit geen onderscheid tussen interlaced en non-interlaced.

Ik hou je op de hoogte,
groeten,
Kris
sn00zerman1

Postby hexapoda » Sun Dec 13, 2009 12:00 am

Sn00zerman, had je nog wat gevonden? Ik heb erg benieuwd welke apparatuur je hebt gebruikt om te downscalen aangezien dat mijn grootste probleem is.

Arjen H., je zei dat elektor zou reageren, hebben deze al een reactie kunnen geven?
hexapoda

Postby thijsbeckers » Mon Dec 14, 2009 12:00 am

hexapodaArjen H., je zei dat elektor zou reageren, hebben deze al een reactie kunnen geven?

ehm, nee nog niet zo te zien... Ik kaart het nog eens aan bij onze faq-man .
thijsbeckers

Postby sn00zerman1 » Tue Dec 15, 2009 12:00 am

Wat ik nog gevonden heb, staat op m'n skydrive:
http://cid-59e7d8d59f47de4c.skydrive.live.com/browse.aspx/ambilight

- de fuses voor de PICs te programmeren.
- 2 HEX files (eentje voor elke PIC)

Ik heb thuis ook even naar mn "infrastructuur" gekeken, en blijkbaar is het bijna allemaal "noname" apparatuur. (dat ik destijds op Ebay gekocht heb van diverse Chinese leveranciers)

Concreet:
- Ik heb een HDFury2, die zorgt dat een HDMI signaal omgezet
wordt naar component. (en er de beveiliging af haalt)
- Deze HDFury2 zit op de HDMI uitgang van m'n Homecinema
versterker (deze heeft 7 HDMI ingangen, waarvan 4 in gebruik)
- Verder heb ik nog een WII & Ellion Mediaplayer, daarvan
gebruik ik de component uitgang.
- Al deze component aansluitingen, zitten op een component video matrix switch
- hiervan hangt de uitgang aan een "component to VGA" converter.

groeten,
Kris'
sn00zerman1

Postby hexapoda » Tue Dec 15, 2009 12:00 am

Bedankt voor de files!

HDFury heb ik ook. Die component naar VGA, is dat de downscaler? Want die HDFury stuurt alleen in hoge resolutie door.
hexapoda

Postby sn00zerman1 » Fri Jan 01, 2010 12:00 am

inderdaad Even zoeken op EBay

prettig 2010,
Kris
sn00zerman1

Return to 2008-02 TV-light