Flitspaalmelder Flowcode compileren...

Postby schueler » Tue Dec 02, 2008 12:00 am

Hi,

Ik heb de Flitspaalmelder gebouwd en dat draait met de bestaande hex wat geleverd word bij het artikel. Echter... ik ben niet tevreden over de presentatie van de gegevens en wil deze aanpassen.
Nu is er al het een en ander gepost op thread "Flitspaalmelder perikelen" maar dit probleem valt niet binnen dat forum.

Het probleem wat ik heb is dat ik de meegeleverde code bij dit project niet kan compileren met FlowCode. Dit pakket is voor mij nieuw maar programmeren aan zich niet. ( Grafisch programmeren zoals LabVIEW en Altera of Xilinx tools zijn geen probleem... ).

Bij het compileren van de meegeleverde code krijg ik meteen de foutmelding in "Recherche_Heur_Ete". Hier blijkt iets niet goed te gaan in de code wat naar mijn inzicht een fout is van FlowCode zelf. In de code staat drie maal "0 = " ( onder aan de file ).
Is dit een incompatibiliteit probleem??? Import probleem???

Is de code getest door Elektor voordat deze vrijgegeven werd?

Om toch verder te kunnen heb ik deze fouten gecorrigeerd door deze drie foutieve regels te verwijderen... ( ik weet het, kan andere problemen geven... ).

Nu stuit ik meteen op een ander probleem:

ROM code exceeded!!! of te wel 61 instructies teveel....

EN DAT BIJ DE ORIGINELE CODE?????

HELP!!!

Ik ben een hardware man met enige kennis van software maar dit gaat me te boven. Kan iemand me hiermee helpen?

Bij voorbaat dank.

Ben'
schueler

Postby schueler » Wed Dec 03, 2008 12:00 am

Ik heb inmiddels wel wat draaiend.
Na wat "opgeruimd" te hebben en aangepast heb ik het draaiend.
Echter.... in heb maar iets van 7 instructies over. Dat is zeker te weinig op een kompas functie toe te voegen.
Jammer genoeg werd er in het artikel niet vermeld dat de PIC16F876A propvol zit. Is er een grote pin compatibele broer van deze PIC?

Is FlowCode zo code verslinder?

Ben
schueler

Postby arjen h. » Wed Dec 03, 2008 12:00 am

Het project ken ik niet en flow code ook niet. Puur afgaand op je vraag of er een pin compatibel type is heb ik even gekeken op de site van Microchip.

Als ik het goed heb dan zit er in de 16F serie geen grotere broer die meer programmageheugen heeft. Voor meer programmageheugen zou je dan naar de 18F serie moeten.

Ik heb de 16F876 vergeleken met de 18F2420/2520, allebei 28 pins.
De basisfuncties van de pinnen zijn volgens mij gelijk. Er zit hier en daar wel een verschil in de speciale functies, maar dit is met name dat de 18F wat meer pinfuncties heeft. Zoals gezegd ken ik het project niet en weet dus zo ook niet welke pinfuncties gebruikt worden. Je moet ze zelf even nauwkeuriger moeten controleren.

Als je een 18F pic toe gaat passen zul je denk ik in flowcode iets van een andere library moeten selecteren en wellicht in de code wat meer poortregisters moeten instellen. Wellicht zitten een aantal instellingen ook in een ander register (ik weet zo niet het verschil in registers tussen de 16F en de 18F serie).

Het programmeren van de 18F wijkt wat af van de 16F. PGM zit namelijk op een andere pin.'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Arjen,

Bedankt voor je reactie.
Ikzelf had alleen nog maar in de 16F serie gekeken. Ik had niet in de gaten dat er een match in de 18F serie zou zitten.
De voorgestelde 18F2420 en 18F2520 zijn qua pinning inderdaad vrijwel gelijk. Wat je schreef over de PGM pin kan ik je vertellen dat deze niet is aangesloten op de connector van het bordje. Zal dus ook wel niet nodig zijn zullen we maar zeggen .
Ik heb de 18F2520 besteld zodat ik dit eens kan proberen. Het omsolderen van het component zal niet zon probleem zijn voor me, ik zie meer op tegen het ombutsen van de FlowCode. Nu maar hopen dat het echt zo transparant is dan als ze beweren...
Met de 18F2520 loop ik in ieder geval niet meteen tegen te weinig program en data geheugen.

Ben
schueler

SchuelerHet omsolderen van het component zal niet zo'n probleem zijn voor me...
IC voetjes gebruiken?!?
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Haha...

SOIC28.... je hebt ze waarschijnlijk wel ja.
Ik ga het denk ik eerst eens even proberen met een DIL versie op een gaatjes print. Het schema bestaat uit een PIC met uart en i2c interface. Meer is het eigenlijk niet. Dus voordat ik er eentje definitief soldeer op de print zal ik eerst een test opstelling maken.

Wordt vervolgt!

( er zullen vast nog wel vragen komen omtrent het omzetten van de FlowCode )

Ben
schueler

Postby thijsbeckers » Wed Dec 03, 2008 12:00 am

SchuelerHet probleem wat ik heb is dat ik de meegeleverde code bij dit project niet kan compileren met FlowCode.
...
Bij het compileren van de meegeleverde code krijg ik meteen de foutmelding in "Recherche_Heur_Ete". Hier blijkt iets niet goed te gaan in de code wat naar mijn inzicht een fout is van FlowCode zelf. In de code staat drie maal "0 = " ( onder aan de file ). Is dit een incompatibiliteit probleem??? Import probleem???

Is de code getest door Elektor voordat deze vrijgegeven werd?

Vreemd :s. De Franse en Engelse firmware voor gesorteerde lijsten zijn getest, zowel in het lab als 'in the field'. De software voor ongesorteerde lijsten is alleen in het lab getest en er werden coördinaten getoond.

Over de compilatieproblemen wordt momenteel gecorrespondeerd met de auteur. Daar kom ik nog wel op terug.
thijsbeckers

SchuelerSOIC28.... je hebt ze waarschijnlijk wel ja.
Of dit?'
Attachments
soic-emulator-adapter-350.jpg
arjen h.
Moderator

Arjen, bedank voor deze tip!!! Al denk ik niet dat ik het voor dit project ga gebruiken maar ik weet er wel een paar...

Thijs, ook bedankt. Wat de hex files betreft heb ik alleen de Engelse versies getest. Mijn Frans is niet zo best...
Ik wacht met volle verwachting op reactie van de auteur.

Zoals ik al melde in een vorige post, ondertussen ga ik de code proberen om te zetten naar een PIC18F2520 (of PIC18F2420 ).
Hier wil ik op zijn minst de kompas functie toevoegen en eigenlijk naar een 2x20 of 2x24 LCD zodat ik net iets meer informatie kwijt kan.

Ben
schueler

Postby schueler » Thu Dec 04, 2008 12:00 am

Kan iemand mij het volgende verklaren?

Ik compileer het project voor een PIC16F876A

Too much code to fit in ROM, overfilled by:69 locations.
failure
Return code = -2
Flowcode was unable to assemble the ASM file due to the following errors:

De 16F876A heeft 8KB program memory.

Ik compileer het project voor een PIC18F2520

Memory Usage Report
===================
RAM available:1536 bytes, used:267 bytes (17.4%), free:1269 bytes (82.6%),
Heap size:1269 bytes, Heap max single alloc:127 bytes
ROM available:32768 bytes, used:13674 bytes (41.8%), free:19094 bytes (58.2%)

De 18F2560 heeft 32KB program memory.

Nu is de code spontaan 1.5 maal gegroeid terwijl de 18F seri meer instructies tot zijn beschikking heeft. Ik verwacht dus een kleinere en meer optimale code maar dit laat juist het tegendeel zien.

Wie heeft hier een verklaring voor?

Ik probeer juist de code in een 18F2520 te krijgen wat blijkbaar wel gaat lukken. Ik heb een paar assembly stukken moeten veranderen omdat deze specifiek voor de 16F87xA versie waren en niet voor de 18F2520.

Ben
schueler

Next

Return to 2008-11 Flitspaalmelder