Flitspaalmelder perikelen.

Postby jaap57 » Sat Jan 03, 2009 12:00 am

SchuelerJaap, Thijs,

Ik heb het probleem gevonden.
Het programma van de PC zoekt in elke lijn of er "Num" in staat.
Zo ja, dan is het blijkbaar een coördinaat.

Zoeven heb ik jouw file in de PIC gezet.
Dat ging probleemloos.
Prima werk Ben. Zonder jou kan Elektor wel inpakkenn...
jaap57

Postby schueler » Sat Jan 03, 2009 12:00 am

Hi,

Even een reactie terug naar Jaap ( en andere ).
Uiteraard de beste wensen voor 2009!!!

Verder heb ik mijn activiteiten even moeten stoppen voor andere zaken. Ben momenteel mijn hok achter ( een tweede huis zeg maar ) helemaal aan het opknappen. Ik heb dus mijn spullen in dozen zitten totdat ik klaar ben met de opknap van dat hok.

Ik heb zeker een idee over hoe ik de compas ga toevoegen aan deze gps ontvanger. De richting kunt je uit de code halen die de GPS receiver geeft. Hier moet je een kleine translatie over doen maar dat is eigenlijk niets anders dan een statediagram. Tenminste, wat ik uit de datasheets haal...
Als je wilt kan ik dit nog wel een keer uitleggen op het forum.

Maar fijn om te horen Jaap dat het nu bij jou ook werkt.

Ben
schueler

Postby thijsbeckers » Mon Jan 05, 2009 12:00 am

jaap57Helaas moet ik je zeggen dat ik de betrouwbaarheid van de ontwerpen van Elektuur ver beneden peil vind.
Deze flitspaalmelder is daarvan een lichtend voorbeeld.
De software die Elektuur ter download aanbiedt op zijn website is niet getest en werkt ook niet.
Dat geldt voorzowel het hulpprogramma "transfert.exe" als voor de broncode van de MP.
Het gevolg is dat de hele schakeling waardeloos is want een flitspaal melder zonder flitspaal database is nu eenmaal niets waard.

Hallo Jaap,

Deze thread is een beetje dubbel, hier hebben we het ook al redelijk uitvoerig over dit project gehad...
Het project is getest en werkt bij ons in ieder geval wel. Misschien had ik even een linkje moeten plaatsen naar het andere forum...
jaap57Het argument dat het toesturen van een file in Duitsland verboden is, zoals de redactie hier laat weten, slaat nergens op want we leven hier in Nederland.
Een NUL argument dus en het getuigt van regelrechte onwil.

Binnen de redactie is besloten dat we aan het direct verdelen van dergelijke files niet beginnen. Dus wat dat betreft kan en mag ik ook niets doen. Wel is er een update geplaatst (op de pagina bij het artikel, hier) waarin beter wordt beschreven waar dergelijke databses te vinden zijn.

Hopelijk is dit een beetje een pleister op de wonde en helpt het een beetje. Verder kan ik alleen maar zeggen dat we ons uiterste best doen om elk project in goede banen te leiden. Dat helaas hierbij af en toe een steekje blijft liggen, tsja, je zei het zelf al, wij zijn ook maar mensen.'
thijsbeckers

Postby jaap57 » Tue Jan 06, 2009 12:00 am

Hallo Thijs,

Bedankt voor de links.
Dat gedeelte van de discussie had ik gemist en dat is jammer want dat had wat ergenis bespaard ten aanzien van het niet kunnen compileren van de FlowCode.

De grootste ergenis is echter dat Elektuur na zes weken nog geen mogelijk heid blijkt te hebben kunnen vinden om mijn post te beantwoorden.
Als iemand precies doet wat Elektor in zijn artikel beschrijft, dan werkt de schakeling niet. Omdat ik gewend ben de fout bij mij zelf te zoeken ga ik dan zo ongeveer alles uitspitten wat er uit te spitten valt. Zoals het loggen van de dataverbinding met behulp van een andere computer en een opgeduikeld programma van internet. Afijn dagen werk dus.
Als dan blijkt dat e.e.a. toch echt aan de bijgeleverde software ligt dan schrijf ik pas een mailtje. In zo'n geval is het echt niet behoorlijk om dan gewoon geen antwoord te geven.

Overigens, de zaak werkt nog steeds niet.
Nu blijkt de alarmfunctie weer te falen.

Ben en ik zijn nu niet bepaald groentjes in de elektronika.
Als wij al weken moeten prutsen en er nog steeds niet helemaal uit zijn, wat moet er dan terecht komen van een lezer die zo'n ding alleen maar in elkaar kan solderen en als het niet werkt geen flauw benul heeft wat te doen?
jaap57

Postby schueler » Tue Jan 06, 2009 12:00 am

Aangezien deze weer erg lang wordt heb ik even een nieuw onderwerp gestart : Flitspaalmelder problemen.

Ben'
schueler

Postby thijsbeckers » Thu Jan 08, 2009 12:00 am

jaap57De grootste ergenis is echter dat Elektuur na zes weken nog geen mogelijk heid blijkt te hebben kunnen vinden om mijn post te beantwoorden.

Hallo Jaap,

Dat begrijp ik maar al te goed! Ik was hier bewust nog even niet op ingegaan, omdat niet duidelijk was waar het probleem zat. Dat is het overigens nog steeds niet... We hebben kunnen traceren dat je vraag wel is binnengekomen via de website, maar op de een of andere manier is hij niet (automatisch, zoals dat is ingesteld) doorgestuurd naar een medewerker. Tsja, dan kun je natuurlijk lang wachten. Maar we hebben hem dus gevonden en er wordt alsnog naar gekeken. Verder gaan we er natuurlijk achteraan waar het nou precies wrikt in het systeem, want dit hoort natuurlijk niet.

Overigens, heb je wel een bevestiging gekregen dat de vraag ontvangen is? Die zou het systeem automatisch moeten versturen zodra er een vraag binnenkomt.

Wat ook wel eens het geval is (maar niet in dit geval), is dat mensen een verkeerd e-mail adres opgeven. Of dat onze e-mails geweigerd (gebounced) worden. Dan kun je natuurlijk ook lang blijven proberen om iemand te bereiken. Gelukkig zijn dit uitzonderingen.
thijsbeckers

Postby jaap57 » Thu Jan 08, 2009 12:00 am

Hoi Thijs,
Ja, die bevestiging had ik wel gehad.
Trouwens vandaag werd ook mijn post beantwoord.....
Helaas was de tip niet bruikbaar want die ging over het instellen van de rs232 poort. Het was eigenlijk wel duidelijk dat het daar niet in zit want ik had duidelijk aangegeven dat er sprake was van communicatie en de heen en weergestuurde karakters aan jullie doorgegeven.
Het zat'm dus zoals Ben aangaf in het protocol van de door POI edit aangemaakte files. Daar MOET het woordje Num in staan anders wordt er geen coordinaat gevonden door transfert.exe (let op de hoofdletter want anders werkt het nog niet!!).

Het probleem is nu opgeschoven. De EEPROM wordt volgens de PIC nu braaf geladen, maar zowel Ben als ik krijgen geen alarm......
Ik durf het bijna niet te vragen, maar... hebben jullie dat getest??
Ik zit beroepsmatig in de navigatie en heb alle mogelijke aan mij bekende formats geprobeerd en mijn huislocatie ingevoerd. Helaas geen alarm.

Overigens heb ik nu wel de flowcode kunnen compileren en aanpassingen kunnen maken dankzij jouw link naar Ben z'n draadje. Heb echter nog steeds het gevoel dat ik me met een theelepeltje door een blok beton aan het werken ben...
jaap57

Postby schueler » Thu Jan 08, 2009 12:00 am

Jaap,

Gebruik je trouwens voor de eeprom de FC versie ( 24FC1025 ).
Ze hebben deze gebruikt omdat ze sneller dan 100kbit ( of 400 kbit ) lezen. De FC versie kan een snelheid van 1Mbit aan.
Mocht je de gewone versie gebruiken dan zou je in de code de delay van de CLK signaal in de I2C routine groter moeten maken.

Ik zal vanavond eens even kijken om een progje te maken om de eeprom te checken of er codes in staan of niet.

Ben
schueler

Postby jaap57 » Thu Jan 08, 2009 12:00 am

Ja, ik gebruik de 24FC1025
jaap57

Postby jaap57 » Fri Jan 09, 2009 12:00 am

thijsbeckers
jaap57Nadat het eerst niet werkte met de ongesorteerde lijst heb ik een gesorteerde lijst genomen. Maar dat werkte evenmin. Nu heb ik in de flowcode een verhaal gevonden waarin staat dat in "de nieuwe versie" transfert.exe de data tijdens het laden al omrekent in een ander format.
Kan het zijn dat wij de oude flowcode hebben en de nieuwe transfert.exe of andersom??

Volgens mij staat de correcte versie van transfert.exe bij ons op de site, samen met de correcte versie van de broncode (flowcode).

Als dat waar is dan moet het ergens anders in zitten want ik gebruik die files van jullie site....

Nog een opmerking over iets heel anders: Na het bouwen van de hardware bleek het LCD niet te werken. Dit bleek te zitten in het feit dat de initialisatie van het dislay begon voordat het display was opgestart. Door een delay van een paarhonderd miliseconden in het programma op te nemen direct na de start werd dit probleem verholpen.
jaap57

PreviousNext

Return to 2008-11 Flitspaalmelder