Flitspaalmelder verbeteringen

Postby schueler » Thu Jan 22, 2009 12:00 am

Goed bezig geweest!
Ik ga het straks even testen

Ben druk bezig geweest ( in de avond uurtjes ) met het herschrijven van de code maar ik loop nu tegen compiler issues aan. Er zitten een aantal bugs in de compiler die ik nu aan het destilleren ben. Het lijkt er veel op mijn dagelijkse werk , daar ben ik ook continue bugs aan het omzeilen...

Laat mijn bevindingen weten.

Ben
schueler

Postby jaap57 » Thu Jan 22, 2009 12:00 am

Leuk Ben dat je het even probeert.
Over de presentatie op zich ben ik nu tevreden.
Ik ga proberen er nog iets meer richting in te brengen zodat een dorpje naast de snelweg geen alarm meer geeft.
Verder is de zoekroutine van de database niet in orde met drieduizend punten zoek hij veel langer dan met vijf.
Dat is niet nodig omdat de database geselecteerd is.
We blijven bezig...
jaap57

Postby schueler » Thu Jan 22, 2009 12:00 am

Jaap,

Ik heb je code getest ( nadat ik mijn eigen kompas code erin gehacked had ) en het werkt inderdaad! Erg grappig want na een par meter ( afhankelijk van je snelheid ) gaat de rode led en attentie weer weg als je de paal voorbij bent. Ik heb alleen last van nep palen... soms dan gaat ie zomaar af en weer uit.

Wat de vraag betreft over de lees routine van de EEProm, dat is niet zo heel ingewikkeld. Bij de 12 versie gaat het als een butterfly door het geheugen ( gesorteerde versie dus... ) Als de longitude overeen komt ( + en - de afwijking die het mag hebben ) loop je stapsgewijs naar beneden totdat je een match hebt of totdat je je maximale afwijking hebt. Bij maximale afwijking dan doe je hetzelfde maar dan omhoog. Niets gevonden? Geen paal...
Door eerst alleen naar de eerste 3 bytes te kijken van een positie scheelt het een hoop tijd. Als deze binnen de marge ligt kijk je ook naar de laatste bytes ( latitude )

Een simpel voorbeeld
Je hebt 100 waardes van 1 tot 100 en je zoekt 33.

* Eerst ga je naar de helft van het geheugen, daar staat in dit geval 50
* De waarde 33 is kleiner dan de waarde uit het geheugen dus ga je het midden van je vorige geheugen locatie ( eerste keer 0 ) en huidige, dat wordt in dit geval geheugenlocatie 25
* Daar staat 25 wat kleiner is dan 33.
* Nu ga je naar het midden van deze twee locaties wat afgerond 37 is...
* Daar staat 37 wat groter is dan 33
* Weer op de selfde manier 37 - (37-25)/2 = 31
* De waarde 31 staat hier wat te klein is dus weer hoger...
* Nu naar 31+(37-33)/2 = 33
* BINGO!!!

In 5 stappen de waarde gevonden!

Ben

edit: list functie ziet er vreemd uit...
edit: list functie verwijderd
schueler

SchuelerJaap,

Ik heb je code getest ( nadat ik mijn eigen kompas code erin gehacked had ) en het werkt inderdaad! Erg grappig want na een paar meter ( afhankelijk van je snelheid ) gaat de rode led en attentie weer weg als je de paal voorbij bent. Ik heb alleen last van nep palen... soms dan gaat ie zomaar af en weer uit.

Hi Ben,
Ja, ik weet wat je bedoelt. Het zijn echter geen nep palen, want het alarm kan niet afgaan als je niet binnen de cirkel van een paal bent.
Wat er gebeurt is:

1)Er zat nog een bugje in de software waardoor als het alarm werd afgeschakeld door de verwijderinsroutine, dan schakelde na 1 cyclus de alarmroutine weer in.

2) als je binnen een cirkel van een paal bent, en je rijdt bijna haaks op de paal dan kan het zijn dat je soms de paal een beetje nadert en soms weer wat verder af bent.

3)Een probleem is ook dat als je op de snelweg rijdt dan pakt hij een grote cirkel om de paal omdat je snelheid zo hoog is.
Hier in de buurt ligt een dorp aan de snelweg en die paal die daar staat triggert het alarm bij 120 kmh maar niet bij 70 kmh.
Tja, moeilijk te verhelpen, maar de orginele software heeft dat probleem ook.

Wat ook nog kan is dat je heel langzaam rijdt en de detector geeft geen alarm omdat de cirkel rond de paal erg klein is bij lage snelheid. Ga je nu plotseling hard rijden dan wordt de cirkel groter en gaat het alarm af. als je dan ook nog in een grote cirkel om de paal heen rijdt met wisselende snelhijd dan blijft hij aan en uit gaan.
Ik heb de software die deze problemen een beetje vermindert nu klaar en ga weer een testritje rijden (al een halve tank vertest ) als het goed werkt vervang ik de hier geposte files.
jaap57

Hi Ben, ik had het nog niet geschreven of ik had ook een paar spookpalen. Bij mij zat het in de voeding. Dat gaat via een stekker in de sigarettenaansteker (tot nu toe). Een slecht contact in de voeding laat de gekste dingen gebeuren in deze schakeling....
jaap57

Postby schueler » Fri Jan 23, 2009 12:00 am

Uhmmmm.....

Ik heb een stekker met een usb uitgang om usb apparaten te voeden in mijn auto.
Daarmee voed ik de GPS.

Ik zal er eens op letten.

Ben
schueler

Postby jaap57 » Thu Jan 29, 2009 12:00 am

De software is klaar. (voor zover dat ooit voor software opgaat).
Misschien dat in de toekomst de zoekroutine nog op de schop gaat want die is veel te traag en dat is onnodig. Voor mensen die zelf wat willen veranderen aan de software, de macro's Longitude en latitude heb ik herschreven. Ze zijn nu 300 maal sneller en gebruiken 1,5 Kilobyte minder geheugenruimte van de pic.
Ze zijn volledig compatible en ook in het orginele programma van Elektuur zondermeer uit te wisselen.

Mijn huis heb ik tot flitspaal benoemd, en heb alle mogelijke naderingen uitgevoerd. Fouten kan ik in de software niet ontdekken. Helaas blijkt dit bij echte flitspalen uit de database wat problematischer. Mijn fout was dat ik dacht dat de flitspaalposities van de database overeenkwamen met die van de flitspalen..... Helaas is dat niet waar. Afwijkingen van enkele honderden meters komen voor. Dat is niet zo erg als je met een waarschuwing werkt die niet kijkt of je dichterbij komt en vijfhonderd meter van tevoren waarschuwt. Een positie die ver naast de weg staat kan rare effecten geven op deze software, in de vorm van alarm, geen alarm en dan toch weer alarm. Waarschuwen doet hij in ieder geval wel.

Als mensen fouten mochten ontdekken of op of aanmerkingen hebben dan hoor ik dat graag.

ZIE VOOR DE LAATSTE BUGVRIJE SOFTWARE VERDEROP IN DIT DRAADJE
jaap57

Postby thijsbeckers » Fri Jan 30, 2009 12:00 am

Hartelijk dank voor het delen van de software. Om het nog wat meer aandacht te geven, zou ik het in de mailbox in het aprilnummer willen meenemen (maart is al op weg naar de drukker), als je het goed vindt. Lijkt me zeker de moeite waard!

Dat de locatie van de flitspalen niet helemaal 100% correct is heb ik nog niet gemerkt. Maar ik heb er al wel een paar die niet in de database staan ontdekt, en die staan er toch al het nodige aantal jaren. Het blijft dus oppassen!
thijsbeckers

Postby jaap57 » Fri Jan 30, 2009 12:00 am

thijsbeckersHartelijk dank voor het delen van de software. Om het nog wat meer aandacht te geven, zou ik het in de mailbox in het aprilnummer willen meenemen (maart is al op weg naar de drukker), als je het goed vindt. Lijkt me zeker de moeite waard!!

Leuk Thijs. Geen enkel bezwaar.

Dat de locatie van de flitspalen niet helemaal 100% correct is heb ik nog niet gemerkt. Maar ik heb er al wel een paar die niet in de database staan ontdekt, en die staan er toch al het nodige aantal jaren. Het blijft dus oppassen!

Eentje heb ik gevonden met meer dan 100 meter. Wat ik ook nog gevonden heb is toch weer een dom foutje in de naderingsroutine van die foutloze software . Ben er druk mee bezig. dat zou het p[robleem vrijwel kunnen oplossen.
jaap57

Postby schueler » Fri Jan 30, 2009 12:00 am

jaap57Wat ik ook nog gevonden heb is toch weer een dom foutje in de naderingsroutine van die foutloze software . Ben er druk mee bezig. dat zou het probleem vrijwel kunnen oplossen.

Het beste paard van stal struikelt ook wel eens...

Goed van je dat je door de code bent geworsteld. Ik hoop dat je er veel van geleerd hebt. Ik begreep dat dit voor een schoolproject was nietwaar? Wat was het doel van deze opdracht eigenlijk?

Ben
schueler

PreviousNext

Return to 2008-11 Flitspaalmelder