Flitspaalmelder verbeteringen

Postby schueler » Fri Apr 17, 2009 12:00 am

Als je goed kijkt nar mijn foto die ik geplaatst heb ( maar dan met een PIC18F2520 ) heb je het zo ongeveer.
De LDR dient voor de backlight verlichting en mag dus gemakshalve dus ook weggelaten worden.

Wat kun je weglaten:
LCD
P1
R5, R6, R17
T1
IC1
C1, C2, C3, C4
K1

Bij het weghalen van de multiplexer moet je alsnog iets verzinnen voor PortC.5 wat aangeeft of het aan de PC of GPS hangt. Maar dat ter zijde.

Het scheelt zeker program geheugen als de LCD en LDR routines eruit zijn. Dan zou je de code van jaap kunnen gebruiken met zijn verbeterde paaldetectie methode en de routines eruit slopen.

In ieder geval een leuke variant op dit project.

Ben
schueler

Postby joeri fr » Tue Apr 21, 2009 12:00 am

Dank voor jullie antwoorden.
Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen die overblijft, laat ik misschien toch info op een display of via leds weergeven hoe ver je nog van de paal verwijderd bent. Lijkt me nuttig...

Kan iemand de flowcode als .txt file posten? Ik werk namelijk met picbasic pro of assembler, en kan de fcf niet openen...
joeri fr

Postby jaap57 » Tue Apr 21, 2009 12:00 am

Joeri FrDank voor jullie antwoorden.
Afhankelijk van de hoeveelheid geheugen die overblijft, laat ik misschien toch info op een display of via leds weergeven hoe ver je nog van de paal verwijderd bent. Lijkt me nuttig...

Ben ik met je eens. Echter, voor het nauwkeurig afstand bepalen tussen twee punten is een grootcirkelformule met vele cos en sin berekeningen nodig.
Zelfs als je aanneemt dat je in een plat vlak zit (wat helemaal niet zo erg is als je minder dan 1km van de paal verwijderd bent) dan nog zijn er floating point sinus en wortel berekeningen nodig.
Die zitten niet in flowcode.
Het is welliswaar niet onmogelijk, maar dan zou een totaal andere processor met rekenmodule veel beter zijn.
Dan moeten we het hele project van scratch opbouwen....

Kan iemand de flowcode als .txt file posten? Ik werk namelijk met picbasic pro of assembler, en kan de fcf niet openen...

Je kan flowcode trial downloaden en dan de tekst copieren en plakken in een tekstfile.
Ik heb het zelf ook niet in een tekstfile.
Succes
jaap57

nou, zo erg kan het toch niet zijn om die afstand te berekenen...
je hebt 2 x en 2 y coordinaten, bereken de delta's x en y, daarop Pythagoras en via Newton-Raphson algoritme kun je de wortelfunctie rekenen en klaar. Met een asm routine moet dit goed te doen zijn met een pic.
(Trouwens de taal waarmee ik normaal werk - picbasic pro -, heeft geen probleem met cos en sin bij PIC's).
Het kan dus wel.

Dank voor de tip omtrent die trial versie, maar de website www.matrixmultimedia.com geeft fouten. Is er nog een plaats waar ik dit kan vinden?
joeri fr

Ja, het kan ook wel maar zeker niet meer bij de code in de 18F876a en niet met flowcode.
Verder verloopt de afstand over de paralellen met de cos van de breedte dus ook dat moet dan nauwkeurig bijgehouden worden.
Ik was al lang blij dat ik zo aardig mijn eigen wensen heb kunnen verwezelijken.
jaap57

Postby schueler » Tue Apr 21, 2009 12:00 am

jaap57Ja, het kan ook wel maar zeker niet meer bij de code in de 18F876a en niet met flowcode.

Ik heb hier al een keer op gereageerd dat dit WEL kan met flowcode en dan wel op dezelfde manier waarschijnlijk als met asm of C.
Oftewel gewoon een look-up table of met verschillende lijnfuncties.

Voorbeeld is gewoon te downloaden van de site.

Yoeri: ik had je al de C file toegestuurd maar dat is niet de versie van Jaap. Als je die wilt hebben moet je het maar even zeggen.

Ben
schueler

Dat is waar Ben. Dat was ik vergeten. Ik had nog in mijn hoofd dat het in MIJN geval niet kon omdat een en ander toch wel aardig wat extra geheugen kostte. Met de 2520 is het wellicht te doen.
jaap57

ik heb hier nog een 18F2525 gevonden. Geheugen genoeg dus...

@Ben: je file heb ik niet ontvangen. Kun je nog es proberen aub?
joeri fr

Postby schueler » Tue Apr 21, 2009 12:00 am

Inmiddels twee maal verstuurd.
Bij deze via het forum dan maar...

Ben
Attachments
GPS-Radar-20090419-1902-GB.c
(122.02 KiB) Downloaded 39 times
schueler

Dankje, Ben! Ik begrijp niet waarom de mail niet toekomt.
Kreeg je mijn bericht omtrent ander emailadres?

Met de demo-versie van flowcode kan ik de forum files niet bekijken (.fcd file ontbreekt van de pic). Ondertussen heb ik die flowchart code eens bekeken. Man, is me dat een soep!
Ik ga dit zeker in de komende weken herschrijven.

Al mijn componenten heb ik ondertussen, dus nu eerst het printje maken.
joeri fr

Previous

Return to 2008-11 Flitspaalmelder