Flitspaalmelder verbeteringen

Postby schueler » Thu Mar 26, 2009 12:00 am

jaap57Detecteur0403BIS1234_GB.fcf

Detecteur0403BIS1234_GB.hex.

Je zou hier misschien even _NL achter kunnen zetten aangezien dit de Nederlandse versie is

Bedankt voor de bestanden. Ik ga er eens mee aan de slag.

Ben
schueler

Postby thijsbeckers » Fri Mar 27, 2009 12:00 am

jaap57Misschien kan Thijs de volledige bron-software bij onze geachte zuidelijke mede europeanen los peuteren....?

SchuelerMaar het zou wel fijn zijn als mensen broncode vrij geven dat ze dan ook alles vrij geven en ook alle benodigde bestanden bij voegen. Nog een verzoek is om dan maar meteen even te vermelden welke programma en/of compiler ze gebruiken met welke versie nummer. Dit dan ook meteen van de bibliotheken

....eehhh...jullie bedoelen de broncode van Transfert.exe??? Er staat hier iig iets van in de download. Maar dat is niet alles?
thijsbeckers

Postby schueler » Wed Apr 01, 2009 12:00 am

thijsbeckers...eehhh...jullie bedoelen de broncode van Transfert.exe??? Er staat hier iig iets van in de download. Maar dat is niet alles?

Nop.
als je VB6 heb en je wilt dit project laden mist ie nog een DLL dat niet aanwezig is. Deze kun je dan wel van het internet halen maar weet zo even niet of dat wel de echte is.

Als ik de originele broncode compileer komt de functie niet overeen met de originele executable. Bij mijn gecompileerde versie meldt het dat de com poort bezet is en als ik dan meteen de meegeleverde exe file van jullie laat werkt het wel.
Dus ligt het niet aan dat de comport bezet is want anders zou het originele ook niet moeten werken.

Dus...

Lastig debuggen en code verbeteren op deze manier.

Ben
schueler

Postby schueler » Wed Apr 01, 2009 12:00 am

Ik heb weer eens gekeken in de code van jaap en een paar verbeteringen aan gebracht in het verwerken van de string. Functioneel is er ook wat veranderd omdat ik nu een 20x4 schermpje gebruik.

Nu kan ik alles kwijt in 1 oogopslag. Erg fijn, echter loop ik weer tegen geheugen problemen aan. Ben even bezig gewest om variabelen zoveel mogelijk als lokale e definiëren en niet als globaal. Het lastige is dat de code zo onoverzichtelijk is dat dit eigenlijk monnikenwerk is. Ik mis een functie binnen flowcode om te kijken waar een variabele allemaal wordt gebruikt. ( weet iemand hier iets op??? ).

Bij deze werkende versie voor een 20x4 scherm.

Tevens heb ik het aantal satellieten toegevoegd.
Voor simulatie kun je deze string gebruiken:

$GPRMC,161229.487,A,3723.2475,N,12158.3416,W,0.13,309.62,120598,,*10
$GPGGA,161229.487,3723.2475,N,12158.3416,W,1,07,1.0,9.0,M,,,,0000*18
$GPGSV,2,1,07,07,79,048,42,02,51,062,43,26,36,256,42,27,27,138,42*71

Hier word zowel locatie, tijd, datum, snelheid, richting, hoogte en aantal satellieten uit gehaald.

Ben
Attachments
GPS-4x20LCD.jpg
schueler

Postby jaap57 » Wed Apr 01, 2009 12:00 am

Hi Ben,
Dat ziet er prima uit. Zal je wel even mee druk geweest zijn.
Dat 4 regelig display heb ik ook gekocht. Helaas zijn de letters veel kleiner dan van die 2 regelige. In de auto kan ik het dan niet meer zonder inspanning lezen, dus ben ik daar verder niet op door gegaan.

Ja, dat met die variabelen is verschrikkelijk vervelend. De oplossing heb ik ook niet en het heeft me uren gekost om ze overal terug te vinden. Een truukje is om de variabele te deleten.
Dat doet flowcode niet zolang hij nog ergens in het programma staat. In de foutmelding geeft flowcode dan aan waar. Het blijft echter behelpen.

De meeste ruimte (en snelheid) heb ik gehaald uit de routines die de Fransen hadden geschreven voor het omzetten van ASCII naar nummers. Dat deden ze door alle getallen van af 1 tot 60 te vergelijken met de string net zolang tot ze een match hadden.
Niemand snapte kennelijk dat je er gewoon 48 van af kan trekken..... Die routines kunnen nog wel wat korter want ik heb alleen maar de loopjes er uit gehaald.
jaap57

Postby thijsbeckers » Fri Apr 03, 2009 12:00 am

Schueler
thijsbeckers...eehhh...jullie bedoelen de broncode van Transfert.exe??? Er staat hier iig iets van in de download. Maar dat is niet alles?

Nop.
als je VB6 heb en je wilt dit project laden mist ie nog een DLL dat niet aanwezig is. Deze kun je dan wel van het internet halen maar weet zo even niet of dat wel de echte is.

Als ik de originele broncode compileer komt de functie niet overeen met de originele executable. Bij mijn gecompileerde versie meldt het dat de com poort bezet is en als ik dan meteen de meegeleverde exe file van jullie laat werkt het wel.
Dus ligt het niet aan dat de comport bezet is want anders zou het originele ook niet moeten werken.

Dus...

Lastig debuggen en code verbeteren op deze manier.

Ben

Hoi Ben,

De ontwerper heeft precies hetzelfde probleem gehad. Hij zei dat als je wil debuggen en het programma vanuit de VB-omgeving runt, de com-poort bezet blijft...zelfs nadat je VB hebt afgesloten. Je moet de pc rebooten om hem weer vrij te geven (MS bedankt ). Een oplossing hebben we niet.
Wel kreeg ik als tip om te proberen het algoritme (of protocol) eruiot te slopen en te gebruiken in een volledig nieuw programma. Misschien dat dat beter werkt.
Edit: Beter nog: gooi alles maar weg en schrijf het in C ... Dan kan het ook in Linux gebruikt worden etc.

Succes in ieder geval.

O, en dat vierregelige display met alles erop en eraan: geweldig! Alleen jammer dat je de klokfunctie binnenshuis waarschijnlijk niet kunt (blijven) gebruiken (slecht GPS-ontvangst).
thijsbeckers

Postby schueler » Fri Apr 03, 2009 12:00 am

thijsbeckersDe ontwerper heeft precies hetzelfde probleem gehad. Hij zei dat als je wil debuggen en het programma vanuit de VB-omgeving runt, de com-poort bezet blijft...zelfs nadat je VB hebt afgesloten. Je moet de pc rebooten om hem weer vrij te geven (MS bedankt ). Een oplossing hebben we niet.

Niet helemaal mee eens. Dit gebeurt nog wel eens dat een USB-COM poort blijft hangen. Daar heb ik bij mijn werk heeeeel veel ervaring mee.
Wat ik hier bedoel is dat het gewoon NIET werkt. Als ik de meegeleverde transfer start dan werkt het wel. Zelf nadat ik mijn "nieuwe" versie gedraaid heb.
Daar ligt het dus niet aan.

Misschien inderdaad maar eens opnieuw schrijven dan maar.... ook al ben ik programmeur...

thijsbeckersO, en dat vierregelige display met alles erop en eraan: geweldig! Alleen jammer dat je de klokfunctie binnenshuis waarschijnlijk niet kunt (blijven) gebruiken (slecht GPS-ontvangst).

Ben er nog mee bezig. Als ik nou eens die PIC18F2520 eens aan de praat kreeg met Flowcode zou het allang opgelost zijn

Ben
schueler

Postby schueler » Fri Apr 03, 2009 12:00 am

Vraag me niet hoe maar ik heb het nu werkend op de PIC18F2520.
Ik snap niet waarom het eerst niet werkte en nu wel ( afgezien van de domme fout met de uart level ( zie artikel Experimenteren met GPS-ontvangers, elektor oktober 2008 ).

Maar goed, er lijkt nu schot in te komen.

Foto's van mijn eerste resultaat....

Ik heb de I2C EEprom even bypassed omdat ik eze niet op mijn experimenteer bordje heb zitten.

Ben'
Attachments
DSC-0129.jpg
DSC-0131.jpg

[The extension fcf has been deactivated and can no longer be displayed.]

schueler

Postby joeri fr » Fri Apr 17, 2009 12:00 am

Ik ga dit ook eens maken, maar gezien ik reeds een gps in de auto heb (zonder POI's), ga ik het LCD-scherm weglaten.
En gezien ik in de auto USB heb, zou ik de PCB langs deze weg voeden.
Heb ik het correct dat de 74HC241DW eigenlijk gewoon kan weggelaten worden, en door een schakelaar kan worden vervangen (stand: 1: programmeren 2: GPS)? Dan kan er al een heleboel weg van het printje;
- 5V voeding
- LDR
- multiplexer
- transistor
en is er ook meer plaats in het geheugen vna de PIC.
joeri fr

Postby jaap57 » Fri Apr 17, 2009 12:00 am

De 74 HC 241 zorgt ervoor dat het signaal van de GPS ontvanger (waarvan 3V een 1 is) wordt aangepast aan het imputlevel (1=5V)van de PIC. Als je daar rekening mee houdt zou je hem wel weg kunnen laten.
jaap57

PreviousNext

Return to 2008-11 Flitspaalmelder