Flitspaalmelder verbeteringen

Postby jaap57 » Thu Jan 15, 2009 12:00 am

Na een massa grote en kleine tegenslagen werkt dan eindelijk de flitspaalmelder. Omdat het eigenlijk een schoolproject is waar het wat meer om het educatieve element ging dan om de praktische toepasbaarheid ben ik bezig de software aan te passen naar eigen behoefte. Omdat ik als ik in de auto zit al twee goede klokken ter beschikking heb is besloten de derde tijdsaanduiding, die van de flitspaalmelder, te wissen en daarvoor in de plaats een voortdurende koerspresentatie aan te brengen. Ook de waarschuwingsafstand is gehalveerd omdat in een dorpje met 1 flitspaal in het hele dorp het alarm af bleef gaan. Verder zijn de teksten op de LCD nu in het nederlands.
Voor mensen die graag het zelfde willen voeg ik hier de omgewerkte software bij.

Op het verlanglijstje, waar ik nu nog mee bezig ben, staat nog een hoogte aanduiding die al naar gelang de stand van de MPH (miles per hour) schakelaar de snelheids aanduiding vervangt (een tweede snelheidsaanduiding was ook niet zo belangrijk voor mij). Ook de MPH omschakeling is gewist. De chip zit namelijk propvol en die ruimte is nodig.
Verder wil ik nog een snelheidsafhankelijke waarschuwingsafstand en GEEN melding als ik me van de flitspaal verwijder. Er wordt aan gewerkt!
Op of aanmerkingen zijn welkom.

ZIE VOOR DE LAATSTE BUGVRIJE SOFTWARE VERDEROP IN DIT DRAADJE

'
jaap57

Postby thijsbeckers » Thu Jan 15, 2009 12:00 am

Goed om te zien dat hij (eindelijk) werkt! En ook hardstikke goed dat je je bevindingen hier post. Zeer interessant!
thijsbeckers

Postby jaap57 » Thu Jan 15, 2009 12:00 am

Graag gedaan Thijs. Negatief gefoeter, hoe waar ook, moet je altijd (proberen) te compenseren met opbouwende bezigheden
jaap57

Postby jaap57 » Sat Jan 17, 2009 12:00 am

De hoogte aanduiding is klaar.
Door de MPH (miles per hour) switch om te zetten wordt nu gekozen tussen het weergeven van de positie en de hoogte.
Deze schakelaar moet de ra1 (Dit is pootje drie ) ingang van de microprocessor om schakelen van +5 volt naar massa en vv.
De schakeling is getest op een ritje van 70 km en ik heb geen bugs kunnen vinden. Wel moet de GPSontvanger een behoorlijk aantal sateliten ontvangen voor een betrouwbare hoogte aanduiding, maar als dit het geval is dan blijkt hij binnen 10 meter naukeurig.

'
jaap57

Postby schueler » Sat Jan 17, 2009 12:00 am

Hi,
Ik heb ook geprobeerd om er dingen toe te voegen maar loop continue tegen het limiet van de aantal instructies (rom size) aan.
Hoe los jij dit op???

Ben
schueler

Hi Ben, om ruimte te scheppen heb ik het gedeelte dat zich bezig houdt met het weergeven van de tijd en het inlezen daarvan gedelete. Verder heb ik de omrekening van kilometers naar mijlen weggegooid maar dat zette weinig zoden aan de dijk.
Nu zit de chip weer vol en ik moet nog (weinig) code toevoegen voor de snelheidsafhankelijke waarschuwing en het weglaten van de waarschuwing als je je van de paal verwijdert. Nu heb ik nog een stukje code gevonden dat de datum inleest. Dat werd en wordt volgens mij nergens voor gebruikt dus dat ga ik ook nog weggooien en dan maar hopen dat dat voldoende is.....
jaap57

Postby schueler » Sat Jan 17, 2009 12:00 am

Jaap,

volgens mij is het "goedkoper" om de string in 1 routine in te lezen en te splitsen. Dan hoeft die code niet zo vaak gebruikt te worden in de code. Verder ga ik uitzoeken om een string te maken voor de LCD en deze in 1 keer op het scherm te zetten in plaats van elke keer de LCD-routines zoals cursor verplaatsen, nummer plaatsen, char of string plaatsen apart te doen.

Laat de uitkomst nog weten.

Ben
schueler

SchuelerJaap,

volgens mij is het "goedkoper" om de string in 1 routine in te lezen en te splitsen. Dan hoeft die code niet zo vaak gebruikt te worden in de code.

Heb ik ook aan gedacht. Helaas heb ik weinig routine in programmeren en ik voorzag dat ik dan zo diep in moest grijpen in de code dat ik bijna alles moest herschrijven.
Het is wel zo dat er door efficienter programmeren nog het een en ander gewonnen kan worden. Helaas weet ik eigenlijk niets van flowcode. Wat me wel opviel is dat toen ik een stukje code oversprong, deze niet meegenomen werd in de hexcode dat viel me nog best wel mee..

Verder ga ik uitzoeken om een string te maken voor de LCD en deze in 1 keer op het scherm te zetten in plaats van elke keer de LCD-routines zoals cursor verplaatsen, nummer plaatsen, char of string plaatsen apart te doen.

Laat de uitkomst nog weten.

Ben

Goed plan, dat scheelt veel schermopdrachten. Als je nu maar niet dat weer inlevert bij het samenstellen van die string
jaap57

Postby jaap57 » Wed Jan 21, 2009 12:00 am

Ondertussen is ook de snelheidsafhankelijke waarschuwingsafstand geimplementeerd.
Helaas is het uitschakelen van het alarm als de auto zich van de flitspaal verwijdert wat lastiger gebleken dan ik dacht en zal nog wat op zich laten wachten.

Door het ontbreken van goniometrische fucties in de flowcode en de daaruit voortvloeiende kromme manier voor het vaststellen van de afstand tot de flitspaal doen het ontwerp geen goed.

Het afschakelen van het alarm vindt veel later plaats dan het inschakelen er van (zou andersom moeten zijn). Natuurlijk is het naijlen van de GPS info daar mede debet aan, maar ook bij stilstaan doet dit probleem zich voor.
Voor een technisch verantwoord en fatsoenlijk ontwerp moet ook dit gedeelte van de software herschreven worden.....
Ben Schueler is hard aan het werk op dit gebied en de software die hij reeds heeft geschreven ziet er erg verzorgd uit en zal de ruimte die de code nodig heeft aanzienlijk doen afnemen. Het is een kwestie van tijd maar dan hebben we ook iets
De laatste goed werkende code met de snelheidsafhankelijke waarschuwingsafstand voeg ik hier bij.
Attachments

[The extension fcf has been deactivated and can no longer be displayed.]

[The extension hex has been deactivated and can no longer be displayed.]

jaap57

Postby jaap57 » Wed Jan 21, 2009 12:00 am

Het kan verkeren..... Tijdens andere werkzaamheden kreeg ik vandaag een inval en ben ik toch weer aan het programmeren geslagen. De flitspaalmelder let nu ook op of de paal genaderd wordt of dat de afstand juist groter wordt. Het lijkt nu op een echte radardetector

Even alles op een rijtje:

1) Tijdens het rijden wordt snelheid koers en hoogte aangegeven.
2)Met het MPH schakelaartje is dit te wijzigen in snelheid koers en positie.
3)Bij hogere snelheid wordt de flitspaal eerder "ontdekt" dan bij een lagere snelheid.
4)Zolang de flitspaal dichterbij komt wordt alarm gegeven tot enkele seconden na het passeren van de paal.

Ik heb er zojuist een rondje mee gereden en het werkt erg leuk.
In dit rondje bevonden zich 4 flitspalen en een trajectcontrolle.
Als mensen het uit willen proberen dan hoor ik graag de bevindingen.

Hier zijn de files:
ZIE VOOR DE LAATSTE BUGVRIJE SOFTWARE VERDEROP IN DIT DRAADJE
jaap57

Next

Return to 2008-11 Flitspaalmelder