led-kubus programma

Postby duveltje91 » Mon Jan 03, 2011 12:00 am

Goedendag,

Ik ben op zoek naar de programma van de LED-kubus alleen kan ik hem niet op deze site vinden.
Heeft iemand een link waar die staat?

En voor de rest heb ik de printplaat en zie bij de Atmega allerlei gaatjes, hoe moeten die aangesloten worden?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt
duveltje91

Postby arjen h. » Mon Jan 03, 2011 12:00 am

Klik

Gaatjes.... euh.... bedoel je de via's ??? Dat zijn verbindingen tussen de boven- en onderzijde van de print.... hoef je niets mee te doen.'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby duveltje91 » Mon Jan 03, 2011 12:00 am

Arjen H.Klik

Van daar heb ik me printplaat vandaan, maar het programma zelf kon ik niet vinden, dus het programma die in de Atmel moet'
duveltje91

Postby arjen h. » Mon Jan 03, 2011 12:00 am

Op die pagina staat ook een software download.
Daarin zit een folder "bin".
In die bin folder staan 4 hex files.

In het artikel wordt gesproken over een "ATMEGA32 microcontroller met 1 MHz interne klok". Dit zou betekenen dat je de "monocube-atmega32-1mhz.hex" zou moeten hebben...
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby arjen h. » Tue Jan 04, 2011 12:00 am

Arjen HGaatjes.... euh.... bedoel je de via's ??? Dat zijn verbindingen tussen de boven- en onderzijde van de print.... hoef je niets mee te doen.

duveltje91Van daar heb ik me printplaat vandaan...

Maar als je de printplaat zelf hebt geetst, dan moet je wel wat met de via's doen.... de ene kant dus met de andere verbinden.... (draadje doorheen steken en beide kanten solderen)
arjen h.
Moderator

Postby duveltje91 » Tue Jan 04, 2011 12:00 am

Arjen H.
Maar als je de printplaat zelf hebt geetst, dan moet je wel wat met de via's doen.... de ene kant dus met de andere verbinden.... (draadje doorheen steken en beide kanten solderen)

Nee heb besteld via de PCB shop.
en waar kan ik de software in openen?
Ik heb niet zoveel verstand van Atmel vandaar dat ik het vraag
duveltje91

Postby tymenyel » Tue Jan 04, 2011 12:00 am

duveltje91
en waar kan ik de software in openen?

AVR Studio 4 (wel gratis registreren, of ergens anders downloaden)
http://www.atmel.com/dyn/products/tools_card.asp?tool_id=2725&source=redirect

De .HEX-files moet je in je programmer software openen. Dat kan AVR-ISP van Atmel zijn of PonyProg www.lancos.com of nog iets anders, er zijn zo veel programmers. Net wat je hebt liggen.

Groeten, Martijn'
tymenyel

Postby arjen h. » Tue Jan 04, 2011 12:00 am

De HEX files hoef (en kun) je niet openen. Een hex file is een bestand met machinecode dat bedoeld is om in een microcontroller te programmeren. Als je tevreden bent met de bestaande code (functionaliteit), dan heb je hier dus voldoende aan.

Als je de controller iets anders wilt laten doen, dan moet de code aangepast worden. Hiervoor heb je een ontwikkelomgeving nodig. Nu ben ik alleen niet thuis in de wereld van de Atmega's, maar collega's hier op het forum kunnen daar dan wel mee verder helpen.

Eerst maar eens een controller werkend krijgen met een bestaande hex file... die je dus in een Atmega moet 'branden'. Hiervoor heb je een programmer nodig... heb je die?
arjen h.
Moderator

Postby duveltje91 » Tue Jan 04, 2011 12:00 am

Arjen H.
Eerst maar eens een controller werkend krijgen met een bestaande hex file... die je dus in een Atmega moet 'branden'. Hiervoor heb je een programmer nodig... heb je die?

Die heb ik nog niet, maar heb wel daarvoor al op internet gekeken hoe de schema's er ongeveer uit zien
duveltje91

Postby buckfast_beekeeper » Wed Jan 05, 2011 12:00 am

De schema's die je her en der vind op het internet zijn praktisch allemaal types voor de parellelle poort of voor de RS232 poort. Laat net die niet meer aanwezig zijn op de doorsnee pc en praktisch nooit meer op een laptop. Er staan ook zeer veel tegenstrijdige berichten op het net of de bewuste programmer het doet. Geen aanrader dus. USB converters hebben vaak niet het beoogde resultaat.

Zelf heb ik gekozen voor een USB programmer. We zullen nog wel wat jaren verder zijn voor USB van de pc verdwijnt. USB3 is pas in opgang. Nadeel is dan weer dat er wordt uitgegaan van een µC. De kip of het ei, wat was er eerst? Een zoektocht op het internet bracht me bij deze programmer. Een bootable linux cd met de firmware voor de ATmega8 wordt meegeleverd. Het bitbangen van je eerste ATmega8 (wel meebestellen, is geen deel van het pakket) duurt 40 minuten. Dit hoeft slechts 1 keer. Daarna heb je een zeer snelle AVR programmer. De ISP connector is niet standaard. Ik vind de gebruikteconnector een stuk handiger (en goedkoper) als de 6-polige of 10-polige ATmel variant. Is ook plaatsbesparend op je printjes. Verloop kabeltjes 5-polig => 6 of 10-polig kan je zelf maken. Je kan ze ook mee bestellen.

De programmer werkt perfect vanuit AVR-studio, AVRdude (command line), Burn-o-mat en Eclipse met GCC plug in.

Om te programmeren vind ik Eclipse veel handiger als AVR-studio. Daar is op het forum wel wat over te vinden.

AVR-studio4 is bedoeld om te programmeren in assembler. Om te programmeren in C heb je de plug in nodig uit win-avr. In win-avr zit ook avrdude. Zowat het doorgeefluik tussen de programmeeromgeving en je programmer.'
buckfast_beekeeper

Next

Return to 2008-12 LED kubus