Aan uit signaal omzetten naar constant 12v

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Aan uit signaal omzetten naar constant 12v

Postby Nissanwielmonteur » Wed Feb 03, 2016 8:21 pm

Beste techneuten,

Ik wil jullie om een beetje hulp vragen.

Wat is de bedoeling: Tijdens het gebruik van de richting aanwijzer de dagrijverlichting tijdelijk dimmen. De drl's maken de knipperlichten slecht zichtbaar.

Wat mijn idee is: Het maken van een schakeling die het signaal van het knipperlicht gebruikt en omzet naar een constante 12V

De dagrijverlichting is een strip met Led's die vanuit een regelunit 12V krijgt als de motor gaat lopen. Bij het aanzetten van het stadslicht komt er op een andere draad ook 12V en daardoor dimmen de dagrijlampen.

Het idee is dus om een schakeling te plaatsen tussen de draad van het knipperlicht en die van het "stadslicht". Bij gebruik van de knipperlicht zal dus door de schakeling het "stadslicht" tijdelijk aangezet worden.

Wie kan me aan een simpel schema helpen???
Nissanwielmonteur

Re: Aan uit signaal omzetten naar constant 12v

Postby msilvius » Sat Feb 06, 2016 11:50 pm

Als het om een knipperende plus gaat (volgens mij zitten autolampen aan de min verbonden), kom je uit op iets zoals in de bijlage.
Een diode, een elektrolytische condensator (elco) en een weerstand.
Wanneer de aansluiting van de DRL een stuuringang die actief hoog is, dan zal dat voldoende zijn.
Dat is omdat zo'n stuursignaal geen vermogen gebruikt.
Wanneer er wel vermogen gebruikt word, dan heb je nog een (of twee) transistor en bijbehorende weerstand(en) nodig.
De meestgebruikte transistoren draaien hun stuursignaal om (ligt er ook aan hoe je 'm aansluit), dus ook als het de DRL een actief laag signaal verwachten kun je aan een transistor denken.
Attachments
Elektor1.1.png
Elektor1.1.png (1.99 KiB) Viewed 587 times
msilvius

Return to Allerlei