software voor electronische schakelingen te tekenen

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

software voor electronische schakelingen te tekenen

Postby Twdi » Mon Nov 23, 2015 7:05 pm

Ik ben begonnen met embedded software en ben nu op zoek naar software (ev voor mac os) om schema's te tekenen.
Zijn er opensource pakken waar je digitale schakelingen mee kan tekenen die fijn werken?
'Vroeger" op de MTS gebruikte we orcad maar ik ben uit dit soort software dus geen idee wat tegenwoordig gangbaar is.
Twdi

Re: software voor electronische schakelingen te tekenen

Postby msilvius » Mon Nov 23, 2015 10:31 pm

Orcad was toen volgens mij ook niet gratis, al waren vele studenten van andere mening,
Maar goed, nu zijn er zeker gratis alternatieven.
Ik heb hier voor heel af en toe eens een tekeningetje maken ExpressSCH en ExpressPCB op de pc staan, en kan er voldoende mee uit de voeten.
Er is ook KiCAD, dat heb ik ook een tijdje geprobeerd omdat het echt Open Source is.
Maar ik kon daar niet echt prettig mee werken.
Ik weet niet of het inmiddels wel prettiger werkt, maar ik vond de ontwikkelingen nogal traag gaan (vergeleken met andere OS projecten als Libre Office en the Gimp).

Er zijn ook semi gratis pakketten.
Dat zijn de pakketten zoals Eagle, waarmee je tot een beperkt aantal parts, pinnen en/of board formaat kunt gaan.
Groothandel Farnell/Element14 (Newark in US) is al een tijdje eigenaar van Eagle producent CADsoft, en dat heeft natuurlijk ook zo zijn redenen.
Nou ik er over schrijf: ExpressSCH heeft ook wel een soortgelijke beperking: printen kun je voor zover ik weet niet als Gerber bestanden exprteren.
Maar daar heb ik ook nog geen behoefte toe gehad.
Het is de bedoeling dat je je printen door de club achter het programma laat produceren, en daar kun je uiteraard wel je ontwerpen heen sturen.
msilvius

Return to Allerlei