Canon accu opladen via USB

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Canon accu opladen via USB

Postby bfv » Thu May 07, 2015 8:31 pm

ik ben in bezit van een Canon G7X en daarbij zit een lader die aan het lichtnet moet. Als je op reis bent is 220/110V niet altijd voor handen. Voor m'n telefoon heb ik een 15000 mAh baterrypack gekocht en deze wil ik ook kunnen gebruiken om de camera accu mee op te laden. Vreemd genoeg zijn dit soort "USB laders" niet te krijgen. Ik zat er dan ook aan te denken om er zelf een te klussen, maar ontbeer de kennis om zelf een schema te maken om dit voor elkaar te krijgen. Heeft iemand suggesties?

Thanks!
bfv

Re: Canon accu opladen via USB

Postby eriksl » Sun May 10, 2015 8:22 am

Op zich komt er gewoon 5V uit. Het probleem is de accu van Canon. Als je daar geen exacte specificaties van hebt (wat meestal het geval is), dan kun je geen acculader maken. Het is nogal gevaarlijk om te proberen een LiIon package op te laden zonder precies bijpassende lader, daar zou ik niet aan beginnen.

Wat je eventueel zou kunnen overwegen is proberen een 5V->230V omzetter op de batterypack aan te sluiten ;-)
eriksl

Postby bfv » Sun May 10, 2015 11:18 am

Maar hoe doen universele laders (die wel aan het stopcontact zitten) dat dan?
bfv

Postby eriksl » Sun May 10, 2015 11:25 am

Een universele lader voor Li-Ion packs? Volgens mij bestaat dat niet (en precies om bovenstaande reden). Als het wel bestaat vind ik het doodeng.
eriksl

Return to Allerlei