Hoe kapotte voeding repareren?

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Hoe kapotte voeding repareren?

Postby Cobra427 » Sun Feb 22, 2015 12:41 pm

Ik heb een pc met twee schermen (LG Flatron W2453V). Eentje geeft problemen. Dit is er aan de hand:

pc herkent het scherm en verbindt ermee
    Na opstarten zie ik het logo van LG op het scherm (het werkt dus wel)
    ik zie het beginscherm ongeveer 1 seconde en dan wordt het beeld zwart
    als ik de resolutie verander, worden de beeldschermen gereset oid., daarna heb ik wederom ongeveer 1 seconde beeld en dan zwart.
    Het maakt niet uit welke ingang ik neem (DVI of HDMI)
    Ik zie aan het lampje rechtsonder op het scherm dat er verbinding is met de computer.
    De computer ziet de hele tijd dat er twee beeldschermen zijn.
    Als ik de pc uitzet ziet ik aan het lampje rechtsonder dat de aansturing weg valt en het beeld wordt nog iets zwarter
    Het eerste scherm blijft het steeds goed doen.
    Omwisselen van aansluitingen op de pc maakt niet uit. Het ligt aan duidelijk het scherm en niet de grafische kaart (ook uitgeprobeerd op een andere pc en zelfde verhaal).

Waarschijnlijk is een condensator van de voeding kapot. Het scherm ligt open, de voeding is zichtbaar. Geen van de condensatoren is visueel kapot (bol of lek).

Hoe kan ik de kapotte condensator vinden (even aangenomen dat dit het probleem is)?
Cobra427

Re: Hoe kapotte voeding repareren?

Postby msilvius » Sat Apr 18, 2015 8:59 pm

Sorry voor het late reageren, ik ben al een tijd inactief op het elektor forum omdat ik niet erg te spreken ben over de keuzes die bij elektor gemaakt worden.
Ik hoop dat je de moed nog niet hebt opgegeven.

Bij monitoren is inderdaad vaak een elco kapot en is vervangen van 1 of een paar daarvan het probleem relatief eenvoudig op te lossen.
Om er achter te komen welke elco er kapot is als dat niet duidelijk zichtbaar is, zou je een ESR meter moeten gebruiken, die kunnen dat verraden voorde elco ontploft.

Maar in dit geval denk ik dat er iets anders defect is aan je monitor.
Zo'n monitor bestaat uit een hele berg "spiegeltjes" die licht wel of niet doorlaten.
Maar dan moet er dus wel licht gemaakt worden.
Dat gebeurt met ccfl buizen of recenter met LEDs.
Een ccfl buis heeft wel iets weg van een hele dunne tl buis, en heeft een driver nodig om te werken.
Die driver en de buizen kunnen ook kapot gaan.
Als de driver een overbelasting ziet (door een fout in zichzelf of in de buis), zal deze na even werken weer uitschakelen.
Het moederbord van de monitor zal meestal niet doorhebben dat dat gebeurt en gewoon zijn werk blijven doen.
Je kunt dat herkennen door heel erg goed naar je scherm te kijken.
Soms (dat betekent dus niet altijd), kun je toch nog wat zien op je scherm.
Eventueel moet je dan met een lampje op het scherm schijnen en heel dicht bij je scherm gaan kijken of je nog iets kunt waarnemen.
Dit slecht kunnen zien komt omdat er wat polariserende lagen op je scherm zitten die juist licht van de voorkant moeten tegenhouden.
Het ligt aan de kwaliteit van de monitor of je dit op deze manier kunt zien.

Een backlight inverter (< google zoekterm) is meestal een langwerpige print met een aantal opvallende spoelen erop en 4 of 6 aansluitingen aan beide korte zijden voor de buizen.
Die aansluitingen zijn vaak voorzien van draden met een siliconen isolatie in de kleuren wit, blauw, roze en / of grijs.
msilvius

Return to Allerlei