CMM meting

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby bmwtouring » Sat Jul 27, 2013 12:00 am

Hoe zou ik een eigen CMM meter kunnen maken. Dit in een kubus van 3x3x3m.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coordinate-measuring_machine

Encoders, laser, irda? De bedoeling is dat ik een frame van fiets of motor zonder demontage kan "meten".
bmwtouring

Postby msilvius » Sat Jul 27, 2013 12:00 am

[edit]
Oeps, je had het over 3 x 3 x 3 METER
Das iets heel anders als centimeters, waarover ik het hier heb..
Ruimte zat !
Wel een beetje een flink apparaat dan ineens.
[/edit]

De kubus lijkt mij een ongelukkige vorm hiervoor.
Ik ken die dingen van een deuren fabriek die in een minuutje de sponning (en dus de deur) opmeten.
Dat is allemaal wat groter dan een fietsframe maar dat doet er dan weer niet toe.

Wanneer je kubus alle delen moet bevatten, moet je er rekening mee houden dat je ook zaken als de voeding (batterij) daarin kwijt moet.
Heb je al een idee over de mechanische uitwerking ?
De link heeft het over 6DOF en dus heb je 6 waardes die je moet meten.
De hoeken kun je meten met hoekverdraaiingsmeters, die werken vaak met een gray code en zijn behoorlijk nauwkeurig.
Of die er ook zijn in een formaat dat je ze kwijt kunt in jouw kubus weet ik echt niet.

Hmm.
Terwijl ik zit te typen, bedenk ik me heel wat anders.
Er zijn inmiddels voor een paar euro (letterlijk) acceleration meters beschikbaar (á la ADXL345, = 3DOF) op een printje.
Als je er daar 1 van in je kubus stopt (voor referentie) en 1 op een meet arm (in geval je daarvoor gaat), heb je al 3DOF die je verwerkt.
Je moet dan wel weten dat die dingen nogal varieren en de metingen dus uitmiddelen.
(Ben hier zelf aan het spelen met zo'n ding, en terwijl ie stilligt op een computer (die zou kunnen trillen door HDD's en ventilatoren), veranderen de gemeten waarden continu in een bereik van 20 meetwaarden op een schaal van 512 mogelijke waarden).
Een knopje om te vertellen dat je wil meten en een piepje dat er een waarde geacquireerd is.
Wellicht nog een terugmelding over welke waarde je wil meten dmv een 0.96"OLED display (hoe toevallig, heb ik ook hier liggen om mee te spelen).
Arduino pro mini erbij..(raad eens..)

Alle door mij genoemde componenten passen wel in een kubusje van 3x3x3cm, maar dan heb ik het nog niet gehad over de mechanische opbouw.
Communicatie tussen de onderdelen zou gaan via I2C.

Leuk project !
Misschien wel iets om hier of in Labs (zul je mij voorlopig niet tegenkomen) uit te werken.
msilvius

Postby bmwtouring » Sat Jul 27, 2013 12:00 am

Ik zie verschillende opties. Of vanuit vast posities (calibraties) op het frame en van daaruit "meten" of met lasers (afstand / LCD).

Voorbeeld mechanisch zoiets als Nikon aangeeft.
Attachments
mca-ii-transparent.gif
bmwtouring

Postby msilvius » Sat Jul 27, 2013 12:00 am

Ja ik dacht dus dat je een zeer compact ding formaat Rubik's cube in gedachten had.
Dat is dan dus erg compact, maar wel mobiel.
Iets groter moet het wel te doen zijn, en het voorbeeld wat ik aanhaalde (maar ook dat product dat je liet zien) is dus wel te doen.

Zie je dat van dat product de laatste arm in lengte verstelbaar is ?

Voor zo'n mobiele versie moet je een referentiepunt hebben, en dus moet je dan (denk ik) in de basis een sensor inbouwen.
Wanneer de armen allemaal even lang zijn, of beter gezegd de lengte van die armen bekend is, dan heb je dus per arm een kogelgewricht nodig.
De tast / meet kop (handvat met een puntig uiteinde dat je op het te meten punt houdt), moet ook een sensor hebben.

Ik vermoed (weet het dus niet zeker), dat als je alle hoeken van de gewrichten kunt vaststellen, je dus een 3D meting kunt doen.
Enige tekortkoming die ik daarin zie, is dat je meetinstrument op een gegeven moment in de weg kan zitten om overal te meten.
msilvius

Postby bmwtouring » Sun Jul 28, 2013 12:00 am

Soms lijkt het concept zo simpel Je hebt een draaiplateau waar je arm op staat. Hiervan kun je met een stappenteller de positie bepalen (stap = aantal mmters). De armen calibreer je op 3 vaste punten. En iedere beweging afzonderlijk van elkaar kun je ook in stappen uitlezen. Daarna is het deze resultaten in een algoritme plaatsen en je weet de exacte positie in mm-ters...

Alleen de vertaling naar techniek en componenten.'
bmwtouring

Postby tymenyel » Sat Aug 03, 2013 12:00 am

Tegenwoordig heb je ook software die met 2 of meer camera's de positie van objecten kan bepalen "mvtec halcon" of "scorpion" zijn zulke programma's. De programma's zijn wel prijzig. Er zal vast en zeker ook een opensource computer vision library zijn, even zoeken op internet. Als het frame even stil hangt, dan heb je genoeg aan gewone hoge resolutie webcams. Anders moet je speciale camera's hebben.
Misschien is het een idee. Ik weet ook niet wat de nauwkeurigheid moet zijn. je kan ook stikkers plakken op het frame zodat je die punten kunt meten.

Groeten, Martijn.
tymenyel

Postby bmwtouring » Sat Aug 03, 2013 12:00 am

@tymenyel
Ga ik eens serieus naar kijken. OpenCV schijnt iets te zijn. Mechanisch (potmeters en encoders leek me leuker ivm elektronica ), maar zeker het onderzoeken waard.
bmwtouring

Postby bmwtouring » Mon Aug 05, 2013 12:00 am

Lijkt toch iedere keer een keuze te zijn voor encoders...

http://www.suspact.com/SuspAct%20Geometry%20G-arm.html
bmwtouring

Return to Allerlei