Ervaring met Led verlichting gevraagd.

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby petrus bitbyter » Mon Feb 25, 2013 12:00 am

Ik geloof niet dat hier iemand aan het scheren is geweest en zeker niet over één kam. Er is een aantal ervaringen en mogelijkheden besproken maar niemand heeft beweerd dat daar alles mee gezegd is.

Verder lijkt het er op dat je de zaken een beetje omdraait. Als je kunt vertellen wat het merk en type van de gebruikte stralers is, kunnen we wat gerichter naar oplossingen zoeken. Heb je het schema van de interne elektronica dan zitten we nog beter. Als we eenmaal een oplossing voor Ger hebben, is het inwendige van de lampen - hoewel interessant - verder niet meer zo nodig.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby stafvg » Tue Feb 26, 2013 12:00 am

petrus bitbyter
kersing...
Foto van de uit elkaar gevallen LED lamp:

Als dit alles is, zat ik er nog niet zo ver naast met mijn vermoeden dat een gelijkrichter en een seriecondensator de elektronica van de stroombegrenzing kunnen vormen. Of zat er meer elektronica in dan op de foto te zien is? Verder zal de 40W lamp van de OP wel een wat zwaardere gelijkrichter gebruiken. De inschakelpiek en de blindstroom moeten ook door die gelijkrichter. Die moet daar dan wel tegen kunnen.

Jij was volgens mij hier aan het scheren
stafvg

Postby arjen h. » Tue Feb 26, 2013 12:00 am

Klaar met scheren, terug naar het onderwerp.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby ger van roekel » Sun Mar 10, 2013 12:00 am

Ierdereen bedankt voor de info over het led probleen, ik zal een foto maken van deze led straler en hem even open maken.
Ik weet dat er kleine zwarte voeding in zit.
Op verschillende sites wordt gesproken over een powermeter om het blind vermogen te kunnen zien.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Met vriendelijke dank,

Ger
ger van roekel

Postby ger van roekel » Thu Mar 14, 2013 12:00 am

Extra infomatie over de led straler
In de behuizing zit een voeding.
De gegevens zijn input 100-230 V 1300 mA
output 32 DC 1560 mA
Attachments
Led-verlichting-3.jpg
Led-verlichting-1.jpg
Led-verlichting-5.jpg
ger van roekel

Postby petrus bitbyter » Fri Mar 15, 2013 12:00 am

Ger van RoekelExtra infomatie over de led straler
In de behuizing zit een voeding.
De gegevens zijn input 100-230 V 1300 mA
output 32 DC 1560 mA

Een normale "universele" schakelende voeding zo te zien. Met een bruggelijkrichter en een forse elco. Bij het inschakelen kan daar, afhankelijk van het inschakelmoment ten opzichte van de fase, een forse laadstroom lopen. Met één lamp kan dat al problemen geven maar zeker als je alle lampen tegelijk aanzet, kan dat makkelijk de automaat laten aanspreken. Een smeltzekering, zeker de gebruikelijke 16AT zullen dat nog wel houden maar die automaten zijn gevoeliger. Overigens is dat ook afhankelijk van het type. Je weet al uit eigen ervaring dat er ook automaten zijn die minder snel reageren.

Het lijkt er op dat er iets aan de voeding ontbreekt, namelijk een begrenzing voor die aanloopstroom. Zo'n begrenzing "even" toevoegen is niet zo eenvoudig. Zeker, dikwijls wordt hier een NTC ingezet en dat werkt. Maar het ding wordt ook heet. Dat vespilt energie terwijl de warmte ook nog afgevoerd moet worden. Wat je ook vezint, het kost extra componenten en dus geld en het gebruikt energie en dat drukt je rendement.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby eriksl » Fri Mar 15, 2013 12:00 am

Zo'n begrenzer mist meestal, is mijn ervaring Zie verhaal over PCs op werk. Maar bij deze lamp is het wel extreem.

Ik vraag me af hoe RWS dat doet met de verlichting in de Zeeburgertunnel!'
eriksl

Postby ger van roekel » Fri Mar 15, 2013 12:00 am

Al vast bedankt voor alle ideeen.
De 6 led stralers worden nu gelijk geschakeld, is het misschien een idee om ze per 3 tegelijk te schakelen?
Ze zitten in een 3 fase spanning rail aan gesloten, en staan nu allemaal op fase 1.
Ik kan 3 andere aansluiten op fase 2.
Nu wordt de spanning rail geschakeld via KNX systeem.
Binnen dit KXN (bus systeem met actoren) kan ik software matig fase 2 rail later laten inschakelen. Misschien is mijn probleem kan minder geworden?
Een andere vraag: ik moet steeds meer Led verlichting binnen het bedrijf gaan plaatsen.
Is het verstandig om vooraf te weten wat het blind vermogen van een Led is?
Zo ja kan ik dat zelf makkelijk vast stellen.
Kan mijn scoop hier in een rol spelen?
Alle ideeen zijn welkom.
Met vriendelijke groet,

Ger
ger van roekel

Postby nieuw 2 » Fri Mar 15, 2013 12:00 am

Met korte tussenpauze inschakelen kan je probleem oplossen. Zelf schakel ik 5 300VA ringkernen met elk 60 000µ capaciteit er achter 1 voor 1 in. Zou ik deze gelijktijdig inschakelen, dan gaat de groep er ook uit.

Bij een computerwinkel, waar ik wat meer kom, hadden ze het probleem ook met de centrale schakelaar van de PC's. Deze werd 's avonds gebruikt om alle PC's spanningsloos te maken. 's Morgens klapte de zekering er uit als alle voedingen weer stroom kregen. Nu hebben ze er meerdere kringen van gemaakt. Wel iets meer schakelaars aan zetten maar de boel klapt er niet meer uit.

Voor het inschakelen van mijn voedingen gebruik ik de inschakelvertraging die ooit in een halfgeleidergids heeft gestaan.
nieuw 2

Postby petrus bitbyter » Fri Mar 15, 2013 12:00 am

Per drie zal al schelen. Per stuk met een paar seconden tussenruimte en je zult nog maar zelden iets van dit probleem meer merken. Hetzelfde probleem is inderdaad van PC's bekend. Ik heb ooit op een afdeling gewerkt waar na een spanningsuitval eerst de computers uitgechakeld moesten worden voor er weer spanning op het net kwam. Deed je dat niet dan vlogen de zekeringen er uit. Overigens ook in huishoudens heb ik het wel eens meegemaakt. Alleen ging het daar niet over computers.

Voor wat betreft het plaatsen van meer LED-verlichting kon de goedkoopste oplossing wel eens tamelijk duur zijn. Er zijn lampen (met armaturen) te koop die weinig blindstroom trekken. Die zijn duurder dan de goedkopere aanbiedingen van de reclame maar op termijn geven ze de minste problemen. Dat scheelt ook in de kosten en dat wordt bij aanschaf nog al eens vergeten. Je kunt -heel toepasselijk - je licht eens opsteken bij de Technische Unie. Die hebben niet alleen heel veel installatiemateriaal maar ook veel informatie.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

PreviousNext

Return to Allerlei