Ervaring met Led verlichting gevraagd.

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby eriksl » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

petrus bitbyterDie lampen zijn 230V/50W. Aangezien er - zover mij bekend - geen LEDs zijn die op 230Vac werken, zit er in die lampen ongetwijfeld "iets" dat er voor zorgt dat de 230Vac bruikbaar gemaakt wordt voor de LEDs. Dat kan een soort schakelende voeding zijn maar ook een gelijkrichter in serie met een geschikte condensator. Dat laatste zou de grote capacitieve blindstroom kunnen verklaren.

Zo'n angstig vermoeden heb ik ook! Waarom moeilijk (= degelijk) wanneer het simpel kan!
eriksl

Postby stafvg » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

Eigenlijk komt het er op neer dat we toch benieuwd zijn naar wat er in zit...
Misschien eens ene terug van het plafond halen en indien de aankoopprijs mee viel die dan toch eens open maken (vervalt wel de garantie).
Alhoewel, volgens mij kosten deze lampen toch al snel meer dan € 100.
stafvg

Postby kersing » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

Ik weet natuurlijk niet hoe de exemplaren van de vraagsteller er van binnen uitzien, maar enkele jaren geleden had ik enkele lampen aangeschaft waarvan er 1 na verloop van tijd vanzelf uit elkaar viel. (Kun je je voorstellen hoe blij ik werd van een lamp die half uit elkaar in een metalen armatuur zat?)

Foto van de uit elkaar gevallen LED lamp:
Attachments
ledlamp.jpg
kersing

Postby eriksl » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

Haha, ja precies, wat een abominatie. Brrr...
eriksl

Postby petrus bitbyter » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

kersing...
Foto van de uit elkaar gevallen LED lamp:

Als dit alles is, zat ik er nog niet zo ver naast met mijn vermoeden dat een gelijkrichter en een seriecondensator de elektronica van de stroombegrenzing kunnen vormen. Of zat er meer elektronica in dan op de foto te zien is? Verder zal de 40W lamp van de OP wel een wat zwaardere gelijkrichter gebruiken. De inschakelpiek en de blindstroom moeten ook door die gelijkrichter. Die moet daar dan wel tegen kunnen.

Persoonlijk verwacht ik dat in de loop van de tijd de strenge regels die nu al voor grootverbruikers gelden ook voor huishoudens van toepassing zullen worden. De zogenaamde smartmeters kunnen behalve de geleverde energie ook het gebruikte blindvermogen meten en registreren. Daar zullen we dan voor moeten gaan betalen.

Overigens is het met de huidige elektronica heel goed mogelijk om elektrische apparaten zo te voeden dat ze voor het lichtnet een gewone Ohmse belasting vormen. Maar dat maakt ze wel wat duurder. Bovendien gebruiken zo ook een beetje meer energie. Voor de energiemaatschappijen snijdt dat mes aan twee kanten. Ze zijn hun verliezen door blindstroom kwijt en de consument betaald de rekening.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby stafvg » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

Ik heb hier ook zo'n exemplaren liggen, maar dit mag je echt niet veralgemenen.
Er zijn wel degelijk LED-lampen op de markt die een meer geavanceerderde voeding hebben dan die van de foto.

Ik heb zo al een paar exemplaren van Osram en Philips uit elkaar gehaald en daar zitten echt veel meer componenten in dan in het exemplaar van de foto.
stafvg

Postby anneo » Sun Feb 24, 2013 12:00 am

petrus bitbyter De inschakelpiek en de blindstroom moeten ook door die gelijkrichter. Die moet daar dan wel tegen kunnen.

Als ik zo naar die narigheid van Kersing kijk,daar zit helemaal geen gelijkrichter in.
Tweemaal een serie van,pak'm beet,20 LED's parallel.Dan het hele spul in serie met .33µF en een stroombeperking van 15 ohm op 't net.
Die 20 in serie branden op 20x 3..4V ,zeg 70V.Nu geeft 230²-70²=219² ofwel 219V over de C ,stroom 22mA.Besluit,verbruik 5W waarvan 70x22=1,5W voor de LED's en 3,5W zie je niet .Een tob produkt

petrus bitbyter De zogenaamde smartmeters kunnen behalve de geleverde energie ook het gebruikte blindvermogen meten en registreren. Daar zullen we dan voor moeten gaan betalen.

Daarom moeten die meters dan ook zo heten
Anne
anneo

Postby petrus bitbyter » Sun Feb 24, 2013 12:00 am

Anneo...
Als ik zo naar die narigheid van Kersing kijk,daar zit helemaal geen gelijkrichter in...

Die dikke bruine is de condensator. Dat zwarte rechthoekje daarnaast is een brugcel.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby anneo » Sun Feb 24, 2013 12:00 am

Je kon best 's gelijk hebben,zie het op dit scherm en mijn ogen niet zo goed.Dacht dat ze 'r een Ctje over hadden gezet.
Ziet er iets beter uit maar houdt niet over.Nu kom ik op 2,5W voor de LED's en 4,1W uit 't net.
Anne
anneo

Postby stafvg » Mon Feb 25, 2013 12:00 am

Er zit inderdaad in dat model wel degelijk een brug in. Conrad was er al in een vroeg stadium bij om LED-spots te verkopen. Diegene die ik gesloopt heb, bevatten deze minimalistische stroombron. Echter nogmaals, ik heb hier een LED lamp van OSRAM en zelfs een goedkoop LED-lampje van de HEMA (2W 130 lm) en daar zit echt wel veel meer in dan op vorige foto te zien is.
Dat wil uiteraard nog niet zeggen dat we geen capacitieve karakteristiek krijgen maar we mogen niet alle LED-lampen en producenten over dezelfde kam scheren.

En uiteindelijk gaat de discussie over hoe het probleem van Ger opgelost kan worden en voor ons dan hoe dit ontstaat, alleen dan kunnen we best kijken naar wat er in de lampen van Ger zit.
stafvg

PreviousNext

Return to Allerlei