Ervaring met Led verlichting gevraagd.

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby ger van roekel » Wed Feb 20, 2013 12:00 am

Op mijn werk heb ik led verlichting geplaats, maar soms bij het in schakelen hier van, wordt de automaat aan gesproken

Op een schone groep van 16 A, heb ik 6 Led stralers staan van 230 V 50 W per stuk.
Als ik ze soms aan zet wordt de automaat 16 A met aardlek van 30mA aan gesproken.
Groep gecontroleerd op e.v.t sluiting met een Megger hier komen geen fouten uit.
Automaat 16A B karakter vervangen voor 16A C karakter, uitval is nu minder.
Als ik meet met een Ampere meter zie ik bij inschakelen 2.4 A, daarna 1.2 A.
Wat kan ik aan dit probleem doen, heeft iemand zo'n soort ervaring en weet de oplossing?
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet

Ger van Roekel.
ger van roekel

Postby petrus bitbyter » Wed Feb 20, 2013 12:00 am

Veel LED-lampen vormen een grote capacitieve belasting. Afhankelijk van het moment van inschakelen kan er een zo grote stroompiek ontstaan dat de automaat uitstapt.

Dat type LED-lampen trekken ook een grote blindstroom. Energieleveranciers zijn daar niet blij mee. Eén of een paar lampen bij een particulier zullen geen problemen veroorzaken maar als een paar grote kantoorgebouwen op LED-verlichting overgaan, kan dat het net overbelasten.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby eriksl » Thu Feb 21, 2013 12:00 am

De LED zelf zal het probleem niet zijn

Het is maar net waar je ze mee voedt. Als dat een schakelende voeding is, tsja, dan krijg je ook de problemen erbij die daarbij horen.

Dus mijn vraag, hoe worden die LEDs gevoed? Zal wel iets "in" de lamp zijn, maar daar zul je het wel moeten zoeken.'
eriksl

Postby anneo » Thu Feb 21, 2013 12:00 am

Je zou kunnen proberen dit in serie met het hele spul te zetten.
Dus één draad los,weerstand ertussen,klaar.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2839
Anne
anneo

Postby stafvg » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

Wanneer je automaat wordt aangesproken bij het inschakelen dat heeft dit met de inschakelstroom te maken. Net zoals Petrus zij, komt dit waarschijnlijk omdat de elektronische omvormer een capacitief karakter heeft. Alleen, volgens mij, ga je dit niet hebben bij 6 halogeenlampen van 50W met respectievelijk elektronische trafo.
Zou dus nog kunnen liggen aan een slechte arbeidsfactor maar volgens verhalen op het net zou bij grotere vermogens en de betere LED-lampen dit probleem bijna niet bestaande zijn. Spaarlampen zouden het veel slechter doen.

Je zou dit probleem kunnen oplossen met zo'n NTC-weerstand. Echter dit worden loeiheet, en dit brengt dan, volgens mij, weer brandgevaar met zicht mee, je moet immers een veilige plek hebben om deze te gebruiken. Uiteraard, vind ik dan ook persoonlijk, alles wat warm wordt betekent verlies, tenzij het de bedoeling is dat je iets opwarmt...

Ofwel ga je naar een automaat met D-curve, heb dit zelf moeten toepassen bij een scheidingstrafo die ik wilde gebruiken (ook eerst met een NTC).
Ofwel koop je een softstarter (goede zijn vaak duur). Wordt waarschijnlijk ook wel wat warm maar mijn idee is dan veiliger dan NTC.
Ofwel schakel je de lampen apart in.
Ofwel splits je de lampen op in twee apart gezekerde kringen.

Staf
stafvg

Postby eriksl » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

Het probleem zit in de voeding en (helaas) daar zou je ook de oplossing moeten zoeken. Automaat vervangen door een met een andere karakteristiek gaat ervoor zorgen dat er vroeger of later een zekering verderop uit gaat klappen, niet echt wat je wilt.

Een electronische voeding voor halogeenverlichting is andere koek omdat de uitgang ongeveer 100% rimpel mag hebben Daar zitten dan ook veel en veel kleinere condensators in.

Mijn eerste aanpak zou zijn kijken of je iets met die voeding kunt doen en anders iets waardoor niet alle lampen tegelijk ingeschakeld worden, zo houd je de oplossing dicht bij de bron.
eriksl

Erik,

als ik goed heb gelezen zijn dit 50W LEDlampen, ik denk niet dat ze deze zelf hebben gemaakt en volgens mij zijn dit ook 230V modellen.
Dus lijkt het me niet logisch om hier zelf aan te komen. Niet alleen wat betreft de garantie maar ook in het oogpunt van veiligheid.

Wat de zekeringen betreft, hij heeft het over een 16A lijn, die dus gezekerd is met een automaat. Ik denk niet dat, wanneer je deze vervangt door een automaat met D-curve dat dan plots ergens anders zekeringen zullen uitspringen. Alleen de hoofdautomaat (vermoedelijk 40A of zelfs meer) zou nog kunnen uitspringen maar dan raad ik hem aan om andere lampen te hangen.

Een andere tip kan misschien zijn om in de kring één halogeenlamp er bij te hangen, hier en daar al mensen gehoord die 'eigenaardige' problemen met LED-verlichting hier mee hebben opgelosd.
stafvg

Postby eriksl » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

Los daarvan vind ik het toch wel heel vreemd dat je 300W aan belasting niet tegelijk kunt inschakelen op een groep waar verder niks op hangt. Op m'n werk, in een ruimte met veel (véél) PC's is dit een bekend probleem, daar moeten eerst alle PC's losgehaald worden voordat de groep weer ingeschakeld kan worden, maar dan hebben we het over voedingen die continu 200-300W per stuk kunnen leveren. Dit is totaal 300W. Als die bij inschakelen bij elkaar meer dan 3500W trekken (meer dan tienvoudige!), dan zou ik ze persoonlijk terugsturen naar de leverancier, dat vind ik niet normaal.
eriksl

Klopt, en ik zou er inderdaad mee terug naar de leverancier mee gaan. Want als je rekent heb je ongeveer een nominale stroom van 1.3A. Aangezien er reactie is bij inschakelen zie je bij een C-curve dat deze zo snel reageert vanaf ongeveer 6X de aangegeven stroom van de automaat (dit kan tot 12X zijn). Dus 16A x 6 zou je hier een piekstroom krijgen van 96A.
Dit zou dus betekenen dat de LED-lampen, een inschakelstroom zou hebben van bijna 74 X de nominale stroom. Een zware ringkerntransformator zou een inschakelstroom hebben van ongeveer 10x zijn nominale stroom en dat is al veel.

Ergens is er dus iets niet OK.
stafvg

Postby petrus bitbyter » Sat Feb 23, 2013 12:00 am

Eén van mijn collega-amateurs is installateur en die vertelde van de LED-lampen die op dit moment in omloop zijn en waarvan er veel die hoge capacitieve belasting vormen. Grootgebruikers moeten hiervoor tegenwoordig extra inductie bijschakelen zoals anderen capaciteit moeten bijschakelen. Dat laatste is al jaren het geval vooral bij gebouwen waar veel klassieke TL-armaturen hangen en/of synchroonmotoren draaien.

Die lampen zijn 230V/50W. Aangezien er - zover mij bekend - geen LEDs zijn die op 230Vac werken, zit er in die lampen ongetwijfeld "iets" dat er voor zorgt dat de 230Vac bruikbaar gemaakt wordt voor de LEDs. Dat kan een soort schakelende voeding zijn maar ook een gelijkrichter in serie met een geschikte condensator. Dat laatste zou de grote capacitieve blindstroom kunnen verklaren.

Verwar vermogen niet met blindstroom. De blindstroom verstookt geen energie, althans niet in de capacitieve belasting. Wel in alle in serie staande resistieve componenten, waaronder de toevoorleidingen en de zekeringen. Een 16A zekering kan daardoor smelten lang voordat de (Ohmse) belasting 230*16=3680W bedraagt. De meeste zekeringen zijn vrij traag anders zouden ze er om de haverklap uit gaan. Ze kunnen kortstondig veel grotere stromen aan dan de 16A die er op staat. Automaten reageren ook op stroom en zijn doorgaans sneller. Vandaar dat die bij een inschakelpiek ook sneller reageren.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Next

Return to Allerlei