Leessnelheid geheugenkaarten

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby maanvol » Mon Jul 23, 2012 12:00 am

Hoe dient men de leessnelheid van een geheugenkaarten te beoordelen?

Is een kaart met leesnelheid van 15 MB/s minder dan een kaart met een leessnelheid van 95 MB/s?

'url'http://www.kieskeurig.nl/product/search/queryprices?pcode=geheugenkaart&qcode=geheugenkaart&q=SDXC&lq=SDXC&rq=/url''
maanvol

Postby eriksl » Mon Jul 23, 2012 12:00 am

Het ligt er aan wat je nodig hebt. Als je alleen foto's maakt op 640x480 in jpeg, heb je 95 Mbps niet echt nodig (understatement). Die hoge rates zijn puur voor HD filmen en dan nog is 95 Mbps overdreven, 35 Mbps is daarvoor wel voldoende (HD, hoge kwaliteit, 50 fps).
eriksl

Postby maanvol » Tue Jul 24, 2012 12:00 am

Het is best wel moeilijk, bij bepaalde sites wordt er niet over leesselheid, maar over 'claas 4', 'class 10' gesproken.

Is 'class 4' met, bijvoorbeeld, 15 MB/s, en 'class 10' met 95 MS/s te vergelijken?

Waarom zijn 'memory stick pro duo' 3x zo duur als SDHC? Het lijken wel 'merkinkpatronen'!
maanvol

Postby nieuw 2 » Thu Jul 26, 2012 12:00 am

Uit de handleiding van een Canon 5D MKII
Kaarten waarop films kunnen worden opgeslagen
Gebruik voor filmopnamen een kaart met veel opslagruimte en
een lees-/schrijfsnelheid van minimaal 8 MB/sec.
Als u voor het opnemen van films een kaart met een lage
schrijfsnelheid gebruikt, kan het zijn dat de film niet goed wordt
opgeslagen. Als u een film afspeelt op een kaart met een lage
leessnelheid, wordt de film bovendien mogelijk niet goed
weergegeven.
Ga naar de website van de fabrikant van de kaart als u de lees-/
schrijfsnelheid van de kaart wilt weten.

Uit de handleiding van een Canon 550D
Kaarten waarop films kunnen worden opgeslagen
Voor het opnemen van films moet u een SD-geheugenkaart
met een hoge capaciteit en van snelheidsklasse 6 ' '
of hoger gebruiken.
Als u voor het opnemen van films een kaart met een lage
schrijfsnelheid gebruikt, kan het zijn dat de film niet goed wordt
opgeslagen. En als u een film afspeelt op een kaart met een lage
leessnelheid, wordt de film mogelijk niet goed weergegeven.
Ga naar de website van de fabrikant van de kaart als u de lees-/
schrijfsnelheid van de kaart wilt weten.

Hier vind je onderaan wat meer uitleg over de snelheden.'
nieuw 2

Postby kersing » Fri Jul 27, 2012 12:00 am

Let op, bij de class X indicatie gaat het om schrijfsnelheden, niet om lezen (hetgeen meestal sneller zou moeten zijn) en dan om de minimale snelheid in MB/s voor schrijfopdrachten die niet gefragmenteerde zijn en opeenvolgende sectoren benaderen. Dus niet om schrijfopdrachten die willekeurige sectoren aanspreken.
kersing

Postby nieuw 2 » Fri Jul 27, 2012 12:00 am

In de praktijk denk ik dat er met een fototoestel meestal in aaneensluitende sectoren wordt geschreven. Ik wis alleszins nooit foto's op het toestel. Verwijderen gebeurd door een format van de kaart. Fragmentatie is dan niet aan de orde.

Alles zal afhangen van je fototoestel en het gebruik dat je er van maakt. Bekijk eens in de handleiding hoe groot de foto's gemiddeld zijn in hoogste resolutie. Zoek dan uit hoeveel foto's per seconde je kan nemen. Voor een compact toestel, met uitsluitend JPG, zal 30MB/s meestal wel voldoende zijn.

Een grote, snelle kaart is een miskoop als je ze niet optimaal kan gebruiken. Voor de toekomst moet je het al helemaal niet doen. Ze worden constant sneller en goedkoper. De kans is zelfs groot dat je in je volgend toestel niet meer dezelfde kaarten kan gebruiken.

De leessnelheid is inderdaad meestal hoger dan de schrijfsnelheid. Bij het fotograferen/filmen geldt vooral het wegschrijven. Daarom is dat ook de belangrijkste parameter.

@maanvol: Ik heb hier een geheugenkaart class 10 voor me liggen van SanDisk. Deze geeft aan 30MB/s te zijn. Op de naamgeving alleen kan je ook niet voortgaan. Bijvoorbeeld een SanDisk CF Extreme Pro van 16GB tot 64GB hebben een snelheid van 90MB/s terwijl de 128GB 100MB/s is.

@eriksl: HD filmen is niet altijd het meest belastende voor het kaartje. RAW bestanden met een grootte tussen 22MB en 30MB/foto aan 4fps (3.9 volgens Canon) is voor een 90MB/s kantje boord. Terwijl er voor HD filmen maar 8MB/s wordt gevraagd. Ga je gelijktijdig RAW en JPG opslaan, dan zijn alle huidige kaarten te traag bij een maximale frame snelheid. Uiteraard kan je hier de vraag stellen waarom je beide formaten gelijktijdig wil opslaan en of je wel daadwerkelijk de maximale frame snelheid zal benutten.'
nieuw 2

Postby maanvol » Sat Jul 28, 2012 12:00 am

Indien ik het enigzins begrijp heeft schrijfsnelheid betrekking op de qualiteit van het opnemen der beelden en heeft leessnelheid betrekking op de qualiteit der af te spelen beelden.

Wat is de ideale lees- en afspeelsnelheid? Winkelbedienden raden voor video 'class 10' aan. Echter ik bezie dat qua, bijvoorbeeld, bij een leessnelheid van 20 MB/s zowel een 'class 4' als een 'class 10' bestaat: http://www.paradigit.nl/Paradigit/site/catalog/80003608_80000845_20068817/itemcompare.aspx

Volgens het economische principe, handelt een consument uitgaande van wel-geïnformeerd te zijn, maar als de benodigde informatie niet juist is, of onvolledig; hoe kan de economieleer van een cosument verlangen dat deze rationeel weet te handelen?
maanvol

Postby nieuw 2 » Sat Jul 28, 2012 12:00 am

Als je kaart niet genoeg schrijfsnelheid heeft, kan de stroom aan gegevens, geleverd door je toestel niet volledig weggeschreven worden. Uiteraard zal dit kwaliteitsverlies tot gevolg hebben.

Kan je kaart niet snel genoeg lezen, word je beeld schokkerig. Omdat de leessnelheid gewoonlijk hoger is dan de schrijfsnelheid, zal dit probleem zich minder manifesteren, tenzij je filmpjes van je pc op het kaartje zet. De schrijfsnelheid is dan minder belangrijk, je pc regelt de gegevensstroom wel zonder dataverlies.

Vraag je ook eens af of je filmpjes rechtstreeks van je apparaat op TV zal weergeven. Doe je dit niet, dan is de leessnelheid ook van minder belang. Het overbrengen van bestanden naar je PC zal dan alleen wat meer tijd in beslag nemen. Voor zover de USB hier geen bottleneck vormt.
nieuw 2

Postby maanvol » Sat Jul 28, 2012 12:00 am

Ik bemerk ook dat de videospeler van belang is: een zelfde video-opname afgespeeld op 'VLC-player' laat een 'olieachtige' vlek op het beeld zien; terwijl dezelfde beelden op de 'classic-player' goed, zonder 'olievlek' worden vertoond. Ik begrijp niet waarom dit het geval is.
maanvol

Postby eriksl » Mon Jul 30, 2012 12:00 am

Nieuw 2HD filmen is niet altijd het meest belastende voor het kaartje. RAW bestanden met een grootte tussen 22MB en 30MB/foto aan 4fps (3.9 volgens Canon) is voor een 90MB/s kantje boord. Terwijl er voor HD filmen maar 8MB/s wordt gevraagd. Ga je gelijktijdig RAW en JPG opslaan, dan zijn alle huidige kaarten te traag bij een maximale frame snelheid. Uiteraard kan je hier de vraag stellen waarom je beide formaten gelijktijdig wil opslaan en of je wel daadwerkelijk de maximale frame snelheid zal benutten.

Ik fotografeer altijd in JPG+RAW, dat is best zinnig... Al is het alleen maar om te kunnen vergelijken. En meestal (eigenlijk altijd) moet ik concluderen dat het resultaat van wat ik zelf heb omgezet van raw naar jpeg er stukken beter uitziet dan de jpg uit het toestel. Dan weet je tenminste dat je al die tijd die je daar aan kwijt bent niet voor niks hebt besteed

Mij raws (op een 550D) zijn 25-30 Mb, inderdaad, maar meer dan 5 shots achter elkaar haalt-ie toch niet Maar op zich heb je wel een punt.

Mijn videocamera staat op 1080i, "high quality" en die produceert echt wel 20 mbps op zn tijd, da's andere koek.

In beide apparaten heb ik "gewoon" een class 6 kaartje en dat werkt prima. Alles daarboven is niet echt nodig en vaak verspilling van je geld.'
eriksl

Next

Return to Allerlei