i2c (/smbus) counter

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby eriksl » Wed Jun 27, 2012 12:00 am

Aangezien jullie allemaal zo'n ervaring met uC's hebben

Is het nou zo dat al die uCs van Atmel met 8-bit core ook software-compatible zijn? Zodat je een stukje software voor de een kunt maken, en met minimale aanpassingen op een grotere broer (met meer i/o's) kunt draaien?'
eriksl

Postby schueler » Wed Jun 27, 2012 12:00 am

Vrijwel,

echter hebben de registernamen som toch net even een andere benaming waardoor het soms even spaak kan lopen. Maar de rest van de code is compatibel gezien het om c code gaat.

Daar speelt arduino mooi op in. Het maakt niet uit welke ucontroller je gebruikt, de code blijft het zelfde mits je niet zelf gaat peeken en poken in de registers van een specifiek device.

Er zijn extra hardware libraries beschikbaar van arduino voor de attiny 25/45/85 waar de meeste functionaliteit ondersteund wordt. Wat er ondersteund is kun je makkelijk vinden op de wikisites van arduino.

En als het ook een atmega8 mag zijn zou het passen voor jou doel. Voldoende ingangen en eenvoudig te programmeren met de arduino omgeving. De attiny heeft maar 5 io pinnen die je kunt gebruiken, de andere zijn Vcc, gnd en reset.

Uhm... volgens mij ben ik nu te veel aan het promoten.
Maar vor beginners of voor mensen met weinig tijd is dit een zeer geschikt platform. Ik zelf heb helaas ook weinig tijd maar heb in een paar avonden een compleet nixie klokje in elkaar gezet met software ( en getest met hardware ). Alles wordt door de ucontroler geregeld
* hoogspanningsregellus
PWM, de dutycycle wordt geregeld door analoge terugkoppeling.
* DCF77 ( interrupt gebaseerd )
* dimmer voor de nixie buisjes ( PWM )
* lichtsensor ( LDR )
* temperatuur en luchtvochtigheidssensor ( DHT22 )
* spi voor de digits van de nixie buisjes ( 3x 74HC595 )

Gaat dus redelijk snel.

Ik verwacht bij een i2c slave met 4 interrupt ingangen voor 4 counters niet zo heel veel problemen...

Ben
schueler

Je hebt me in ieder geval wel heel nieuwsgierig gemaakt. Ik heb wel eens een beetje naar arduino gekeken, voornamelijk omdat "iedereen" er zo enthousiast over is, maar kon weinig "concreets" vinden. Maar met een wat meer concreet doel voor ogen kijk je er waarschijnlijk toch anders naar. Bovendien wilde ik toch wel erg graag een netwerk-aansluiting er op, nu met aansturing via i2c is dat totaal geen issue meer.

Het moet wel zo zijn dat ik e.e.a. op een losse controller kan draaien, niet dat ik voor elke counter een apart arduino board moet kopen!

Ik kan zowiezo eens rondneuzen en kijken of het iets is waar ik tijd in kan/wil stoppen. En met vragen kan ik wel hier terecht geloof ik
eriksl

eriksl Bovendien wilde ik toch wel erg graag een netwerk-aansluiting er op, nu met aansturing via i2c is dat totaal geen issue meer.

Met de W5100 shield heeft de arduino een zeer goede ondersteuning voor een utp netwerk. Zowel als server als client. Ook twitter wordt ondersteund als je wilt
En, eveneens met duidelijke voorbeelden.

Ben
schueler

Maar "twitter" enz. is nou juist NIET wat ik wil. Ik wil support op ip-niveau, de rest maak ik zelf wel... Ik ben gewend dingen met een webif met libmicrohttpd te doen, maar dat is nou juist weer heel lastig met zon uitgeklede omgeving in een uC. Dus ik houd het even op de x86-64 atoms, met i2c usb converter, en de uC's komen dan aan de i2c bus, lekker simpel.'
eriksl

Postby kersing » Wed Jun 27, 2012 12:00 am

Voor een energiemeter met arduino zou je dit project eens kunnen bekijken. Een netwerk gekoppelde versie mag niet moeilijk zijn, er zijn standaard uitbreidingsbordjes voor beschikbaar (en zelfs arduino borden met netwerk aan boord zoals NaNode), voorbeeld code is met google snel te vinden, bijvoorbeeld deze internet thermostaat.'
kersing

Om jullie een ideetje te geven van wat ik al heb draaien (al een paar jaar, een paar schermen uit het geheel), wat screenshots.
Attachments
rrd.png
rrd2.png
eriksl

Ziet er mooi uit.

Wordt ook een project voor op de stapel.
Controleer je ook je waterstand?

Ik heb afgelopen winter een geknapte waterleiding achter mijn huis onder de grond gehad en heb op die manier 100m3 water "verloren".
Nu merkte ik het op tijd op doordat ik mijn waterstand op moest geven anders had ik het niet eens gemerkt... ( of de grond had in moeten zakken ).

Voor mij zou dus water, stroom en gas wel interessant zijn.

Ben
schueler

SchuelerZiet er mooi uit.
Controleer je ook je waterstand?

Haha...

Even serieus, waar ik wel over denk, is de klep van de stadsverwarming-aanvoer te monitoren. Dat is heel simpel, want die wordt direct aangestuurd door de kamerthermostaat. Met als basis een gemiddelde watertemperatuur, of die ook meten (maar dat wordt tricky) kun je dan de MJ-meter controleren en nagaan op welke moment er eigenlijk gestookt wordt.

Ik heb afgelopen winter een geknapte waterleiding achter mijn huis onder de grond gehad en heb op die manier 100m3 water "verloren".
Nu merkte ik het op tijd op doordat ik mijn waterstand op moest geven anders had ik het niet eens gemerkt... ( of de grond had in moeten zakken ).

Oeps...

Nog een ander subprojectje: de stand van het water in de regenton. Klinkt simpel, valt erg tegen in de praktijk. Ik heb al over diverse methodes nagedacht, maar toch allemaal lastig. Uiteindelijk is alleen een dompelaar betrouwbaar en dat wil ik echt niet. Misschien ultrasoon?

Voor mij zou dus water, stroom en gas wel interessant zijn.

Gas heb ik niet, scheelt al weer Waterverbruik, ja, dat is ook wel interessant. Jammer dat die meter niet iets heeft waarmee je m makkelijk kunt uitlezen of up-to-date-houden (zoals de kWh puls).'
eriksl

Om een beetje een idee te geven van waar ik nu mee bezig ben (zie plaatje).

Dit is een programma dat enerzijds de i/o beheert (velleman k8055, hb627 of elv usb converter), in geval van elv scant hij ook de i2c bus naar bekende ic's (nu alleen nog digipicco en slt2550). Anders geeft hij de (omgerekende) waardes uit via http get opdrachten en met de web interface kun je snel een overzicht krijgen (daarvan is de screenshot).

Voor de liefhebbers staat de code (git) hier: http://github.com/eriksl/iod
Attachments
import.png
eriksl

PreviousNext

Return to Allerlei