Aquarium Verlichting

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby coyz » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Hallo ik zou mijn aquarium verlichting dimbaar willen maken. Met een elektronische starter is dit mogelijk, mits schakeling. Maar mijn aquarium, Tl verlichting is nu met een klassieke starter. Kan dit op een eenvoudige manier omgebouwd worden? Of elektronische starter in de vorm van een gewone starter? :s
coyz

Postby stafvg » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Het lijkt me het eenvoudigst dat je de oude installatie vervangt door eentje met een elektronische ballast, is wat zuiniger en ik weet niet of vissen last hebben van de 100 Hz flikkering van de oude ballast maar dat heb je ook niet meer met de elektronische ballasten.
Kiest dan wel een ballast die je inderdaad kan dimmen, meestal is dit met een spanning van 0-10V. Werkt prima.
stafvg

Postby eriksl » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Inderdaad een heel mooie oplossing, zelfs als je niet zou gaan dimmen. Ik vind die apparaten alleen altijd belachelijk duur. Is dat niet een mooi projectje voor in de Elector? Ik zou er wel een paar kunnen gebruiken.
eriksl

Postby jippie » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Was ooit een HF TL dimmer in Elektuur ...
15 jaar terug of zo
paste precies in een buisarmatuur, maar dat is hier minder van toepassing.
jippie

Postby coyz » Mon Jan 16, 2012 12:00 am

Ja ik denk ik dat ga moeten doen. Starter en ballast uit verwijderen alles overbruggen en dan een elektronisch voorschakelapparaat aansluiten op de TL-lamp buiten mijn aquarium, wegens plaatsgebrek denk ik en blijft alles waterdicht.
Dan kan ik gebruik maken van volgende schakeling en heb ik ook een dimmer.

http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2009/juli-047-augustus/dimbare-aquariumverlichting-met-zonsopkomst-en.992379.lynkx

Ik ben van plan om de "intelligente klapschakelaar" te gebruiken voor de verlichting te laten aan/uit gaan. Zal mooi projectje worden, bedankt voor de tips, info.
coyz

Return to Allerlei