Vraag over Domotica

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby domoticaappel » Tue Dec 13, 2011 12:00 am

Hallo,

Ik moet iets ontwerpen voor Domotica, iets wat automatisch (elektrisch) werkt. En dit apparaat moet zorgen dat ouderen langer zelfstandig in hun huis kunnen blijven wonen.Nou had ik dus het volgende: 2 panken op elkaar met aan een kant scharnieren zodat de plank open en dicht kan. Maar nou moet er iets tussen die twee planken zodat de plank tot verschillende hoogtes afgestelt kan worden. Voor verschillende drempels dus. Zodat dat ouderen makkelijk over drempels heen kunnen. Maar wat kan hier nou tussen? Ik heb al gekeken voor een krik. Maar daar zit dan weer een kabel aan vast. En dat is dan weer onhandig. Maar het moet wel op stroom werken.
Attachments
Naamloos.1.png
domoticaappel

Postby jippie » Tue Dec 13, 2011 12:00 am

Er mag geen kabel aan, maar het moet wel elektrisch werken?
Of begrijp ik het verkeerd?
jippie

Postby msilvius » Tue Dec 13, 2011 12:00 am

Wat je zoekt is een actuator oftewel een lineaire motor.
Zo'n lineaire beweging kun je vrij eenvoudig omzetten naar een hoogteverstelling terwijl de motor toch in de lengterichting van die twee planken van je gemonteerd zit.
Zo'n actuator kan meestal prima werken op 12 volt en dus op een droge loodaccu.
Dat levert je wel op wat je vraagt maar toch niet wat je zoekt volgens mij.
Want als ik je vraag goed lees, is het ook nog eens de bedoeling dat dit handzaam moet zijn.
En al met al word het toch wel een stevig totaal gewicht.
Komt bij dat ik de "planken" niet van hout zou maken (heb je niet gezegd, maar het woord "plank" duidt op hout) maar van een wat meer star materiaal.
msilvius

Return to Allerlei