Stekkerdoos, met aan-/uitschakelaar.

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby maanvol » Thu Dec 08, 2011 12:00 am

Ik sluit er slechts een desktop, en een laptop op aan. Ze worden gewoonlijk niet simultaan gebruikt.

Ik heb de doos opengemaakt, en zie dat de schakelaar 'een blackbox' is, die niet kan worden opengemaakt. Ik denk dat door de warmteontwikkeling, binnen de schakelaar, de onderdelen expanderen waardoor de schakelaar geblokkeerd raakt. Zelfs na te zijn afgekoeld, blijft de schakelaar geblokkeerd -- met extra kracht forceer ik de schakelaar naar de stand 'nul', vervolgens verloopt het schakelen weer soepel.

MSilviusZegt erg weinig hoor.
Dit lijkt inderdaad op zo'n puntlasje op het contactje van de schakelaar.
Wat is het totaal aangesloten vermogen en welk soort belastingen betreft het ?
En vooral: Is dat ook binnen de specificaties van deze "stekkerdoos" ?
maanvol

Postby msilvius » Fri Dec 09, 2011 12:00 am

De meeste van dergelijke schakelaars kun je wel openen.
Daarvoor moet je 'm wel eerst even uit de stekkerdoos wippen.
Wanneer je dat gedaan hebt, kun je bij het midden van de wip van de schakelaar, een kleine platte schroevendraaier de behuizing een beetje naar buiten buigen en tegelijk de wip omhoog werken.
Uiteraard doe je dat aan beide kanten, en let er op dat wanneer je aan de tweede kant begint, je de eerste kant niet weer terug laat schieten.
Je zult zien dat er twee veertjes in de wip zitten, elk verbonden met een pennetje dat aan de onderkant mooi rond (soms zit er ook een kogeltje in) is.
Dat pennetje of kogeltje drukt (dankzij de veer) op een contactje en net aan de stand van de wip word het contactje gemaakt of verbroken.
Het schakelaartje wat je daar hebt zal wat zwarte plekken vertonen waar dat puntlasje gezeten heeft.
Als je dat eenmaal gezien hebt, kun je de schakelaar weggooien.
Schoonmaken is geen echte optie en hooguit een tijdelijke oplossing.
Dat geldt ook wanneer je gaat schoonmaken met een vijltje, schuurpapiertje of glasfiber stift omdat daarmee het contact oppervlak meestal niet meer optimaal is.
Een niet perfecte plaatsing van het contactje (van begin af aan) en daarom ook niet optimale contact oppervlak kan natuurlijk ook oorzaak zijn van het probleem.
msilvius

Postby jippie » Fri Dec 09, 2011 12:00 am

Met een beetje geluk en goede wil is voor de schakelaar nog wel een vervangend/passend type te vinden.
jippie

Postby eriksl » Fri Dec 09, 2011 12:00 am

Die dan zowiezo meer zal kosten dan het hele stekkerblok
eriksl

Previous

Return to Allerlei