Arduino kopen

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby jippie » Sat Nov 26, 2011 12:00 am

Waar koop ik voor een leuke prijs Arduino (compatible) bordjes? Bij de elektronicashop op de hoek betaal ik de hoofdprijs.
jippie

Postby voltrex » Sun Nov 27, 2011 12:00 am

Hier al gekeken,
www.iPrototype.nl.of www.antratek.nl
Gr Voltrex
voltrex

Postby jippie » Sun Nov 27, 2011 12:00 am

Nu wel. Ik zie de mega al twintig euro goedkoper dan hier op de hoek...

Thnx!
jippie

Postby jippie » Mon Nov 28, 2011 12:00 am

dealextreme.com heeft ook aangename prijzen )
jippie

Postby eriksl » Mon Nov 28, 2011 12:00 am

Kun je, als de arduino hebt, eens wat ervaringen posten hier?

Ik heb altijd het gevoel dat je best wel het e.e.a. moet programmeren, en dan ook nog eens specifiek met de ontwikkeltools, voordat je simpele dingen zoals een pwm output aan de gang hebt. En dat dan in combinatie met usb (of nog beter: ip).
eriksl

Gister mijn eerste standaard PWM-proggie in elkaar gedraaid, het stelt echt helemaal niets voor. Ik ben geen programeur, maar ik kan redelijk overweg met PERL. Mijn programeerniveau ontsteigt 'Google & paste', maar daar heb je het echt mee gehad. Voordeel van Arduino is de eenvoud, het open karakter èn alles werkt probleemloos onder Linux. Oke de meeste boekjes vertellen daar niet over, maar Arduino ontwikkelomgeving op Linux werkend maken kan ik je wel mee helpen (nog geen handvol commandootjes).
Door mijn ervaring met PERL weet ik redelijk makkelijk de klik met C++ te maken.

Hier het programaatje om een potmeter uit te lezen en een PWM uitgang aan te sturen. De potmeter geeft een spanning tussen Vcc en 0V af en de PWM uitgang stuurt via een paar weerstanden een BS170 FET. Als belasting een oude brushless fan uit een PC (12V/300mA). Uit de rommelhoek een afgedankt schakelend 12V-voedinkje gevist ... op een breadboardje de boel aan elkaar geknoopt.

// 3  is een van de digitale I/O pennen // die bovendien PWM ondersteunt// pen is op het bordje gemarkeerd als Digital 3 en PWM#define pwmPin 3// A0 is een van de ADC's// pen is op het bordje ook gemarkeerd als Analog 0#define potPin A0// Initialisatie wordt één keer doorlopen// na het starten van de microcontrollervoid setup() {  // Vertel dat de pwmPin een digitale uitgang is.  // Andere mogelijkheid is input  pinMode( pwmPin , OUTPUT );\  // De USB poort gedraagt zich als een seriele  // interface en ik wil dat het ding 9600Bd praat  Serial.begin( 9600 );}void loop() {  // Lees de stand van de potmeter in  // Geeft een integer 0 .. 1023, 10 bits  int value = analogRead( potPin );  // Stuur de waarde naar het scherm van de PC  Serial.println( value );  // PWM / analoge uitgangsspanning op de uitgang zetten  // Standaard PWM is 8 bits breed, dus de 10 bits waarde  // Twee plaatsjes naar rechts schuiven. Delen door vier   // had ook gekund ...  analogWrite( pwmPin , value >> 2 );    // 300ms wachten anders, komen er zoveel getallen op  // het scherm van mijn PC voorbij zoeven  delay( 300 )}

Voor de vorm het programaatje zonder toeters en bellen om een fan aan te sturen met een potmeter: de lean & mean versie ...

#define pwmPin 3#define potPin A0void setup() {  pinMode( pwmPin , OUTPUT );\}void loop() {  int value = analogRead( potPin );  analogWrite( pwmPin , value >> 2 );}

Valt toch reuze mee? Arduino (en talloze ontwikkelaars) hebben het wel heel makkelijk gemaakt hoor )
jippie

Postby eriksl » Mon Nov 28, 2011 12:00 am

Ik ben gewend (serieus) in C te programmeren, dus voor mij is de drempel de andere kant op

Maar dat je USB zo makkelijk aanspreekt, dat doet me goed. Voorlopig heb ik helemaal geen tijd voor electronica (erg frusterend, heb nog talloze projectjes liggen die ook niet af komen), dus ik moet het even van de verhalen hebben Zo heb ik nog een USB 12-bits ADC liggen om leuke dingetjes op aan te sluiten, en een USB LCD display met ook nog een stel ADC-ingangen, beide aan te spreken via USB met simpele commandos.'
eriksl

Postby schueler » Mon Nov 28, 2011 12:00 am

jippiedealextreme.com heeft ook aangename prijzen )

Net even een paar uitbreidingen besteld voor de arduino...
Wist niet dat zij daar ook wat van hadden.
Twee ethernet shield en twee proto boards.
Daarnaast wat servootjes om er eens mee te experimenteren.

Bij ElektorLive heb ik de workshop van rs-online gevolgd waar je een ChipKit (Arduino met PIC32) kreeg en bij de elektor stand een arduino starter kit gekocht.
Kan dus voorlopig weer vooruit.

Als ik wat leuke dingen heb zal ik het zeker posten.
Mijn eerste ervaringen geeft me een sterk gevoel at het veel weg heeft als het programmeren van de mbed ( NXP ARM M3 ).

Ben
schueler

Een Nederlandse vinding (Holland Signaal) wil ik op ietwat kleinere schaal nabouwen om mijn katten uit de tuin van de buren te houden: http://www.youtube.com/watch?v=SGrJnxdDbO8&feature=related. Paar servootjes, pan/tilt mechaniekje, microcontrollertje ... tsja de munitie moet ik nog over nadenken ;o)
En de sensoren, die vergen ook nog wat meer werk. De eerste bestelling is de deur uit in elk geval
jippie

Postby schueler » Mon Nov 28, 2011 12:00 am

Ik heb zelf vier katten rond lopen maar ik denk dat ik er snel geen meer heb met het systeem van je :s
Laat staan dat ze dan nog bij me op schoot willen liggen

Maar ben benieuwd naar je voorgang van je project.

Ben
schueler

Next

Return to Allerlei