Advies nodig, please.

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby maanvol » Sat Nov 12, 2011 12:00 am

Per ongeluk heb ik bij Amazon een bestelling geplaatst. Ik wens deze op te zeggen, maar dit wordt mij onmogelijk gemaakt omdat er bij Amazon een storing is. Ik vind dat een winkel als Amazon dit een klant niet zou mogen aandoen. Moet ik door Amazon de verzendkosten gaan betalen, omdat Amazon een storing kent?:

"Dispatching soon. Cancellation isn't guaranteed.
We're preparing this order for shipment. If you'd like to cancel item(s) from this order, select the Cancel Item box next to the item(s) and click on "Request cancellation". We'll do our best to cancel the item(s) selected."

"Important Message
We're sorry. An error occurred when we tried to process your request. Rest assured, we're working to resolve the problem as soon as possible. Please try again in a few minutes."

Zij spreken over 'een paar minuten', maar ik probeer het al uren; zonder goed resultaat!

Met een 'terrestrial receiver', is geen kabel te ontvangen.

Wat te doen?
maanvol

Postby maanvol » Sat Nov 12, 2011 12:00 am

Als ik zo'n 'terrestrial' receiver op de kabel aansluit, kan ik de kabelzenders ontvangen?

http://www.humaxdirect.co.uk/product.asp?ProdRef=10095#more-info
maanvol

Postby arjen h. » Sat Nov 12, 2011 12:00 am

Kun je ze niet bellen?
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby kersing » Sat Nov 12, 2011 12:00 am

maanvolAls ik zo'n 'terrestrial' receiver op de kabel aansluit, kan ik de kabelzenders ontvangen?

Nee. Op de kabel wordt voor digitale tv dvb-c gebruikt en dit is een dvb-t2 ontvanger. Ook voor digitale tv in via de ether (digitenne) heb je in Nederland niets aan deze ontvanger, het is hier namelijk nog de voorloper, dvb-t (dus zonder 2)
kersing

Postby msilvius » Sat Nov 12, 2011 12:00 am

Correct, maar de -2 versie moet wel backwards compatible zijn.
En dus zou je wel de digitenne signalen kunnen ontvangen, en decoderen wanneer deze de conax codering kan verwerken al dan niet via een CI module.

De modulatievorm van DVB-t is anders dan die van DVB-c.
Ook met slimme trucs kun je hier niets mee, de interne tuner(/demodulator) moet gewoon anders werken.
msilvius

Postby maanvol » Sun Nov 13, 2011 12:00 am

Indien ik zo'n anthene zou plaatsen. Wat voor zenders kunnen er ontvangen worden? Zijn zenders uit het buitenland mogelijk? Wat is een 'PSU'?

http://www.tvaerials.com/shop.aspx?categoryid=334
maanvol

Postby kersing » Sun Nov 13, 2011 12:00 am

PSU = power supply unit
kersing

Postby msilvius » Mon Nov 14, 2011 12:00 am

Zenders uit het buitenland is mogelijk, maar dat ligt onder andere aan jouw positie en aan de uiteindelijke antenne installatie.
Zet je een mooie ouderwetse "hark" op je dak die je dan de goede kant op richt, dan kun je buitenlandse signalen ontvangen.
Zit je dichter bij de grens dan natuurlijk ook.
Wanneer je het signaal wil versterken, moet je wel een goede versterker gebruiken.
De andere modulatievorm zorgt er voor dat de versterkers van vroeger niet meer voldoen.
Het Spaanse merk van je link zal vast een goede antenne/versterker combinatie zijn.

Dat gezegd hebbende, raad ik je toch af om DVB-t te gebruiken.
De bandbreedte is veel te klein om qua beeldkwaliteit, ook maar een klein beetje in de buurt te komen van de alternatieven.
(Bandbreedte gedeeld door aantal programma's: brrr..).
Hooguit vanwege nieuwsgierigheid / hobbyisme kan dit leuk zijn, ik zou het niet doen.
msilvius

Postby maanvol » Mon Nov 14, 2011 12:00 am

Mijn hartelijke dank voor jullie adviezen. Ik vind het jammer dat Humax zo'n mooie receiver maakt voor een markt die ten einde is.
maanvol

Postby msilvius » Mon Nov 14, 2011 12:00 am

De markt is niet ten einde.
Het is gewoon een andere (budget) markt.
En eerlijk is eerlijk, de prijzen voor aanschaf van de apparatuur en de abonnementen kloppen dan ook.
Iemand die gewoon tv wil kijken en niet zo om de kwaliteit maalt, kan prima uit de voeten met digitenne.
Maar deze ontvanger is dus voor de opvolger van digitenne bedoeld, welke HD programma's aan moet kunnen.
Het bandbreedte probleem kan natuurlijk niet door een ontvanger worden opgelost, en slechts gedeeltelijk door de aanpassing in de modulatie.
De oplossing is dan gebruik van meer zenders (das iets anders als meer programma's), maar dat houdt ook hogere exploitatiekosten en dus een hogere abonnementsprijs in.
De ontvanger voldoet met zijn mogelijkheden maar zeker ook met zijn (advies) prijs van zo'n € 325 exclusief verzend kosten en eventuele belastingen niet aan de markt die digitenne wil bedienen, en is daarmee min of meer misplaatst in Nederland.
msilvius

Next

Return to Allerlei