Onderdeel met SATA-data interface nodig, voor DVD recorder

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby maanvol » Fri Oct 28, 2011 12:00 am

Waar zou ik dit onderdeel met SATA-data interface kunnen vinden?

Mijn dank.

http://www.youtube.com/watch?v=clT3a8tSOas&feature=channel_video_title
maanvol

Postby petrus bitbyter » Fri Oct 28, 2011 12:00 am

Sata-data interface? Ik ben bekend met SATA aansluitingen maar op het filmpje is daar niets van te zien. Wat wel te zien is, doet me eerder aan ATA (IDE) denken. Wat je met "data" bedoelt is in dit verband nog onduidelijker. Op het filmpje waarschijnlijk die uit het beeld lopende flexcable maar een beschrijving of specificatie ontbreekt. Zo ongeveer alle interfaces in het computergebeuren doen in data zodat "data" in dit verband nietszeggend is.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby msilvius » Fri Oct 28, 2011 12:00 am

Dat kan niet.
Wat je laat zien in je plaatje, is een verloop van een laptop (of soortgelijk apparaat naar ATA(PI)/IDE interface.
Eh, je zegt zelf al dat het uit een DVR komt.
Je kunt niet een andere stekker aan dat apparaat zetten en dan ineens verbinden met SATA devices.
Tenminste, ik vermoed dat je de harde schijf uit je apparaat wil vervangen door een SATA schijf.

Wanneer je in je recorder nog aardig wat ruimte achter de schijf hebt, dan kun je proberen of een adaptertje wel werkt.
Zo'n adapter is dus een printje tussen de ATA/IDE en de SATA kabels, waar je dan weer een SATA schijf op kunt aansluiten.
Die bestaan. ik heb er ooit een aantal uit China laten komen.
Ik heb ze van Deal Extreme vandaan, waar je gewoon kunt bestellen voor een paar dollar (inclusief verzendkosten (!)).
Wel betalen met paypal of een credit card.

Google zoektermen: dealextreme bilateral
Bilateral betekent dat je zowel van ATA/IDE naar SATA als SATA naar ATA/IDE kunt converteren met hetzelfde ding.

UIteraard moet je niet verwachten dat je SATA prestaties gaat krijgen.
Met zulke adaptertjes is het resultaat altijd slechter dan de slechtste van de twee interfaces (slechter dan ATA/IDE dus).
Het ding moet gevoed worden, maar als je uitkomt op hetzelfde ding als ik hier heb liggen, dan zitten de benodigde kabeltjes daarvoor er ook nog bij.
msilvius

Postby kersing » Fri Oct 28, 2011 12:00 am

Ik neem aan (heel gevaarlijk natuurlijk) dat er een vervanging voor getoonde onderdeel gezocht wordt met een SATA interface in plaats van een IDE interface. Waarschijnlijk omdat SATA schijven makkelijker en goedkoper te krijgen zijn.

Zit er op de interface ook nog elektronica? Of alleen de twee connectoren?

Is inbouwen van een IDE naar SATA adapter (bijvoorbeeld conrad bestelnummer 990595 - 89 a EURO 7.99) een mogelijkheid?? (Vergeet dan niet dat er ook een verloopkabeltje voor de voeding nodig is)
kersing

Postby arjen h. » Fri Oct 28, 2011 12:00 am

maanvolWaar zou ik dit onderdeel met SATA-data interface kunnen vinden?

Geen idee, maar iets meer informatie is wel handig om je verder te kunnen helpen met de vraag om een sata schijf in een recorder met ide aansluiting zonder dat we dit in het computer totaal forum hoeven te lezen. Misschien is dit een optie en anders even googlen op 'ide sata converter'.

edit; sjonge... iedereen is er wel snel bij vandaag... niets anders te doen? (haha )
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby msilvius » Fri Oct 28, 2011 12:00 am

Tjoeps, twee antwoorden vrijwel gelijkertijd.

Die Conrad oplossing is dus ook zoiets, maar wel twee keer zo duur (als je daarvan mag spreken).
Als je kosten erbij telt (ik denk dat dat er bij Conrad bij komt, maar uit China dus niet) dan kun je overwegen of je dat een weekje (of 2, dat varieert nogal) wachten op de levering waard is.
msilvius

Postby maanvol » Fri Oct 28, 2011 12:00 am

Ik heb vernomen dat het vervangen van dit IDE-onderdeel door SATA-onderdeel, niet mogelijk is, omdat de controller in de HDD-recorder is verwerkt. Het is een IDE-HDD recorder, ik wil er echter een SATA-HDD recorder van maken. De enige oplossing schijnt een IDE SATA converter te zijn.

Verdere 'probleempjes':

- Ik heb nog een 'probleempje': op de nieuwe HDD dient een stukje software te worden geplaatst, met behulp van een 'hex editor', opdat de HDD wordt geaccepteerd.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=21016106

Mijn probleem is: hoe krijg ik gecopieerde gegevens van de hex editor' op de HDD?

- Mijn oude HDD (IDE), heeft een vreemde '7BJ1' indeling, met jumpers op '7' en op 'J'. Hoe kan ik op zo'n HDD weten wat master en/of slave is?: Ik heb de HDD uit de recorder genomen, en via een externe usb-case op mijn windows computer aangesloten, maar kan de HDD niet op explorer zichtbaar krijgen.'
maanvol

Return to Allerlei