Raatsel met een relais

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby ger van roekel » Sat Apr 30, 2011 12:00 am

Op een printplaat van de wasmachine zitten relais waarvan er een blijft plakken
Het gaat om Tyco T7S V5E6-9-WG met wissel contact NO 10A 250 VAC en NC 6A 250 VAC met een spoel spanning van 9 VDC.
Weet iemand een adres waar ik deze kan kopen? Op internet is niets te vinden hier over.
Nu heb ik bij een elektronica winkel ander type relais gekocht, echter thuis gekomen twijvel ik of dit wel de geschikte zijn.
De relais zijn van Feller type SRU-12VDC-SD-C
er staat op 15A 125VAC/ 10A 240 VDC daar onder staat
10A 28VDC/ 10A 28VDC
Volgens mij mag ik bij 230VAC maximaal 8.15A schakelen
15x125/230=8.15
Volgen de winkelier kan er gewoon 10A bij 230 VAC geschakeld worden en maak DC of AC niks uit.
Ik ben het er niet mee eens, wie heeft er gelijk?
ger van roekel

Postby anneo » Sat Apr 30, 2011 12:00 am

Lijkt me eerder een drukfout.Het relais kan niet tegelijk max.10A bij 28V en 10A bij 240V hebben.
Zal wel 15A bij 125VAC en 10A bij 240VAC zijn,wat ook veel normaler is.
Die 12V ipv 9V maakt wel dat het ding wat lammenadiger opkomt,minder goed voor de levensduur.
Gewoon gebruiken zou ik zeggen,gaat hoogstens wat minder lang mee.
Anne
anneo

Postby msilvius » Sat Apr 30, 2011 12:00 am

Wat mij direct opvalt, is dat het originele relais een 9 volt exemplaar is, en dat jij een 12 volt exemplaar meegekregen hebt.

Verder is Tyco een groot bedrijf dat bedrijven opkoopt en vaak later weer verkoopt (maar dus niet altijd).
Tyco is voor mij geen bekende naam als het gaat om relais.
Maar het merk Schrack is dat wel, en schijnbaar zijn die dus overgegaan naar Tyco.
Wanner je Google laat zoeken naar Tyco relais, dan vind je er van Schrack.
Misschien dus even zoeken naar Schrack en dan het typenummer.

Ik zou het nieuwe relais niet toepassen omdat deze voor zowel de spoelspanning als de contacten niet overeen komen met het origineel.

Veel meer kan ik je er niet over vertellen, want geschiktheid voor schakelen van DC en AC is van meer afhankelijk dan wat een contact kan verdragen.
Je moet dan denken aan de afstand bij geopende contacten en gevoeligheid voor vonken.
Voor wat dat laatste betreft ben je beter af bij een wisselspanning.

Mag ik je vragen naar het merk van de wasmachine (wat ik dan dus bij deze ook doe) ?
msilvius

Postby ger van roekel » Sat Apr 30, 2011 12:00 am

Spoelspanning werkt tussen 7 t/m 14 VDC dus dat hoeft geen probleem tezijn.
De wasmachine is van het merk Bosch Logixx 8 Sensitive, Bosch kan niets repareren alleen een nieuwe print er in stoppen van 500,- euro.
ger van roekel

Postby petrus bitbyter » Sun May 01, 2011 12:00 am

Het kan de moeite zijn om te kijken waardoor het relais blijft plakken. Als ik de datasheet goed lees, valt het relais bij 0,9V pas af. Dan is de stroom nog maar een paar mA. Als dus de aansturing van dit relais niet goed meer is, kan dat de oorzaak zijn in plaats van het relais zelf.

Verder is het nuttig om te kijken met welke spanning het relais echt aangestuurd wordt. Als dat inderdaad 9V is, kan een 12V relais het ook nog wel doen. Maar als dat nu eens 6V of 5V is? Een 9V relais doet het dan misschien nog wel, maar een 12V exemplaar werkt vast niet of in elk geval niet betrouwbaar meer.

Het is trouwens toch niet verstandig om een spoel met en andere nominale werkspanning te gebruiken dan de werkelijke spanning. De ruimte in de specificaties kun je beter benutten om een hoge(re) betrouwbaarheid over de hele levensduur van het apparaat te krijgen dan om in de marges te ontwerpen of te repareren.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby ger van roekel » Sat May 07, 2011 12:00 am

Inmiddels heb ik nieuwe relais gekocht van Finder met een spoel spanning van 9 VDC en een schakel contact van 10A 250VAC.
Ik verwacht niet dat het probleem in de aansturing zit, daar het relais als laatste bekrachtig moet worden.
Dus eerst water in de trommel daarna verwarmings element inschakelen.
Soms ging het een paar weken goed, dan ging het weer fout.
Bij aanzetten wordt direct het element warm zonder dat er water in de trommel zat.
Ik hou jullie op de hoogte
Een ieder geval allemaal bedankt voor het mee denken.

P.s nog contact gehad met firma Bosch, kunnen niets voor mij doen, alleen een nieuwe print in zetten voor veel geld.
En dat voor een machine van 1000,- euro.
Je mag toch van z'n merk toch meer service verwachten.
ger van roekel

Postby kersing » Sun May 08, 2011 12:00 am

Ger,

Wat wordt er door het relais gestuurd?

Groeten,

Jac
kersing

Postby ger van roekel » Mon May 09, 2011 12:00 am

Jac,

Het ralais schakelt het verwarmings element

Met vriendelijke groet,

Ger
ger van roekel

Postby kersing » Mon May 09, 2011 12:00 am

Ger,

Ik snap je conclusie dat het niet in de aansturing zal zitten niet helemaal. Als het verwarmingselement warm wordt zonder dat er water in de machine zit zou ik denken dat het relais niet correct aangestuurd wordt. Of dat de aansturing die voor het water moet zorgen niet correct functioneert (in dat geval zou je enige wachttijd veronderstellen in verband met 'instromend' water voordat het verwarmingselement aan gaat)
Heb je gecontroleerd of de detectie of er water in de machine zit correct functioneert? Mogelijk 'denkt' de machine dat er meteen water opgewarmd kan worden omdat er (onterecht) verondersteld wordt dat er water in staat.

Groeten,

Jac
kersing

Postby petrus bitbyter » Tue May 10, 2011 12:00 am

Ger van Roekel
...
Ik verwacht niet dat het probleem in de aansturing zit, daar het relais als laatste bekrachtig moet worden.
Dus eerst water in de trommel daarna verwarmings element inschakelen.
...
Soms ging het een paar weken goed, dan ging het weer fout.
Bij aanzetten wordt direct het element warm zonder dat er water in de trommel zat.

Uit de informatie tot nu toe maak ik op dat het relais wel aangestuurd wordt maar niet op het gewenste moment. Dit soort automaten plegen zo ingericht te zijn dat ze het verwarmingselement pas aanzetten als er voldoende water in de trommel staat. Zie ook de bijdrage van Kersing.

Om de aanwezigheid van het water vast te stellen, wordt dikwijls een slangetje gebruikt dat tot op de bodem van de trommel of zelfs tot daaronder in de afvoerleiding steekt. Aan de bovenkant zit dat slangetje dan aangesloten op een drukschakelaar. Niet zo'n schakelaar met een drukknop maar één die op luchtdruk reageert. Als het water in de trommel stijgt, wordt de lucht bovenin het slangetje enigszins samengeperst. Die lucht kan immers nergens heen. Die luchtdruk is een maat voor de stand van het water in de trommel en op een zeker moment zal de drukschakelaar dan ook omgaan. Soms zijn er meer van die schakelaars voor verschillende doeleinden. Onder die doeleinden valt ook de signalering dat de waterinlaat gestopt kan worden en/of dat de verwarming aan kan.

Eén van de meest voorkomende narigheden in dit soort regelingen is vuil in de slangetjes. Vuil, vet, zeep en wat zich nog meer af kan zetten, verstoppen zo'n slangetje geheel of gedeeltelijk en ontregelen zo het apparaat.

Na deze nogal uitgebreide uitleg hoef ik je vast niet meer aan te raden eerst die slangetjes te controleren en schoon te maken. Daarbij niet te veel - of liever helemaal geen - druk op die schakelaars zetten anders is het middel erger dan de kwaal. Natuurlijk kan ook zo'n drukschakelaar kapot en zijn er nog andere mogelijkheden.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Next

Return to Allerlei