Netadapter te repareren?

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby arjen h. » Sun Jan 16, 2011 12:00 am

Alles vol gekit... kan er zo weinig meer mee...
Attachments
P1161945.JPG
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby anneo » Sun Jan 16, 2011 12:00 am

Da's toch van dat rubberig silikonenspul ?
Met wat geduld en een scherp mesje kom je een heel eind
Mocht het niet te herstellen,hou je er altijd nog op zn minst een stel spoelen en elko's aan over
Spaarlampen heb ik ook altijd uit elkaar gehaald,netgelijkrichter,400V transistors,350V elko enz.
Anne
anneo

Postby petrus bitbyter » Sun Jan 16, 2011 12:00 am

Alles vol gekit... kan er zo weinig meer mee...

In de politiek zou dit ontmoedigingsbeleid heten. Elders misschien het harde deel van een zachte wenk: "Indien kapot, koop een nieuwe." Als je echt per sé zou willen, zou je er nog wel uitkomen en aangezien we net aan een vers jaar begonnen zijn, heb je aan één kalender misschien wel genoeg om de tijd bij te houden.

Zelf maak ik dat soort dingen ook altijd open. Niet zozeer om te repareren maar gewoon om te kijken wat er in zit. Zo'n dichtgekitte voeding ben ik daarbij nog niet tegengekomen. Maar eens te meer geldt: "Na opening in de kliko gooien." Of moet het bij het klein chemisch afval?

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby stafvg » Sun Jan 16, 2011 12:00 am

Dat is dus wat ik al aanhaalde, de harde pasta. Nu hier zijn ze blijkbaar niet zo zuinig geweest.
Eén groot voordeel is wel dat die onderdelen absoluut niet gaan bewegen wanneer je de voeding laat vallen...
Trouwens wil je persé deze voedings gerepareerd hebben dan is er in België een firma die hier wel degelijk aan begint.
Onlangs met een medewerker van deze firma gesproken en ook deze voeding kan gerepareerd worden. Hoe ze dan die pasta er af krijgen ...
Met veel geduld was zijn antwoord. Maar als ze moet gerepareerd moet worden, wordt ze gerepareerd, ook met die pasta.
Staf
stafvg

Nee hoor Petrus,geen ontmoedigingsbeleid(wat een woord) maar door ervaring wijs geworden.
Heb jaren dat soort spul uit het oosten hersted.Kwam nog al 's voor dat er een pootje of draadje afgebroken was (toch gloednieuw).Kwam waarschijnlijk door trillen tijdens de lange tocht hierheen,spul komt in resonantie en bibbert zolang tot het breekt.Sinds ze alles wat maar wat kan bewegen vastzetten met een dot silikonen komt het niet meer voor.
Anne
anneo

Postby petrus bitbyter » Sun Jan 16, 2011 12:00 am

Spaarlampen heb ik ook altijd uit elkaar gehaald,netgelijkrichter,400V transistors,350V elko enz.

Dat pleeg ik ook te doen, maar niet als iets volgekit zit. Intussen bekruipt me wel eens enige twijfel. In de loop van de tijd heb ik al zo veel onderdelen verzameld, dat ik minstens 150 jaar moet worden om ze allemaal te kunnen gebruiken. Ik kan me maar niet aan de indruk onttrekken dat het zover niet gaat komen

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Ik heb de onderkant ook vrij gemaakt, allemaal volgelopen met taaie plakkerige kit. Getver. Als het ontmoedigingsbeleid is, dan kan ik dat best geloven.
Repareren laat ik even voor wat het is. Ik heb niet de middelen om alles zelf door te meten en laten repareren is denk ik te duur. Kan dan beter een nieuwe adapter kopen.

Nu heb ik nog even in de grabbelton gekeken en ik heb nog een netadapter liggen van een oude laptop. Amperage genoeg, alleen een halve volt minder (dit zal toch geen probleem zijn?)... en een andere stekker.
Dus ik dacht, stekker van de ene op de adapter van de andere... dus even een verloopkabeltje maken.

Maar nu, de stekker van de DELL zit aan een kabel waar 3 draadjes uit komen. Zwart, rood en blauw (zie foto). Ik heb ze even met een multimeter doorgepiept. Zwart gaat naar de buitenkant van de stekker. De blauwe naar het pinnetje in de stekker. De rode draad gaat naar de binnenkant van de stekker, dus de mantel binnenin.

Zwart en rood zijn de dikke draden, dus de voeding. Dit zal niemand verrassen. Maar wat is dan de functie van die blauwe draad?
Booby trap? Een geintje van DELL om mensen te ontmoedigen een andere adapter geschikt te maken???
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Hier heb ik iets gevonden.... boefjes!!! Morgen eens in mijn opengebroken adapter op onderzoek...'
arjen h.
Moderator

Jawadde,dat ze dat in een voeding doen was ik nog niet tegengekomen.
Bij monitors is dat wel handig,wordt er geen instelling gebruikt die hij niet aan kan.
Met een voeding voorkomt het,min of meer,de kans op schade.
Zou in de BIOS toch uit te schakelen moeten zijn ?
Anders wordt het zoiets als kapotte voeding gezocht met goeie ROM.Zo is een verfikte voeding nog iets waard
Anne
anneo

Postby stafvg » Mon Jan 17, 2011 12:00 am

Ik zou toch ook niet meteen 'boefjes' zeggen. Wel misschien dat het ontwerp niet goed is, maar mijn laptop met, volgens mij, identieke voeding, gaat nu toch al meer dan een jaar mee en wordt dagelijks gebruikt.
Het is volgens mij inderdaad eerder om hun laptop te beschermen. Er is immers veel te koop van goedkope adapters en wij weten wat spanning en stroom is maar veel mensen liggen daar niet wakker van en pluggen in, ook als het niet past.... Ik heb ooit als technieker gewerkt in een PC-winkel en je staat versteld hoe dat sommigen pluggen in sockets krijgen die daar niet voor bestemd zijn !!

Zo zijn er toch ook mensen die adapters met hogere spanning zonder probleem in hun laptop (of andere toestellen) steken.
stafvg

PreviousNext

Return to Allerlei