onkruid bestrijden met magnetron

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby hpvijn » Sun Jun 27, 2010 12:00 am

Hoewel Elektor geen tuin-magazine is hier toch een idee over onkruidbestrijding, voor de uitwerking waarvan ik de hulp van het forum inroep. Het gaat om de bestrijding van onkruid dat tussen tuintegels groeit. Dat kan met chemische middelen maar dat is weinig milieuvriendelijk. Er zijn ook speciale gasbrandertjes en die werken redelijk maar heel traag; de hitte moet echt in de grond doordringen. Nu dacht ik: kan het niet met een magnetron uit een oude mgnetronoven? Je zou die in een kapje kunnen bouwen zodat de straling alleen naar beneden - naar het onkruid - gaat. Maar ik weet niet hoe je een magnetron aansluit. Heeft iemand suggesties om dit idee verder uit te werken? Elektor-redacteuren; misschien een leuk artikeltje over het gebruik van oude magnetrons?

Henny Vijn
hpvijn

Postby petrus bitbyter » Sun Jun 27, 2010 12:00 am

Leuk idee maar toch... Magnetrons zijn prima dingen zolang ze in hun kastjes zitten en voorzien zijn van de nodige bescherming en beveiliging. Daarbuiten zijn het echt levensgevaarlijke apparaten. De spanning die een magnetron nodig heeft, loopt in de kilovolts en nog met een flink vermogen ook. Daarbij lijkt het lichtnet wat gevaar betreft op een batterijtje. Ook de optredende straling is gevaarlijk. Het kan niet alleen ernstige verwondingen veroorzaken maar ook makkelijk de ogen definitief uitschakelen. Zelfs als je deze risico's op de koop toe neemt, heb je nog geen effectieve onkruidbestrijder. De straling zal niet veel dieper dan de tegels in de bodem doordringen en dus de wortels van het onkruid niet aantasten. (In lucht komt de straling veel verder, denk maar aan de radar).

Kortgeleden heeft iemand me schoonmaakazijn als onkruidverdelger aanbevolen. Daar ben ik nu mee aan het experimenteren maar de resultaten vallen vooralsnog tegen.

Tuinders willen hun grond wel eens stomen. Daartoe hebben ze op geringe diepte stoomleidingen in de grond liggen. Daar jagen ze dan stoom doorheen waarmee ze de grond tot 80C of meer verhitten. Maar of je zo'n soort vloerverwarming onder je tegels aan moet leggen?

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby anneo » Sun Jun 27, 2010 12:00 am

Daar heb ik ook wel eens over gedacht.Het is niet alleen een magnetron die in zo'n oven zit die nodig is.Er zit een nogal zware trafo in,een draaiende reflector om de straling te verspreiden en een vetilator om de magnetron te koelen.
Wat misschien te doen is,de deur eraf en vier wieltjes zodat de opening net boven de grond blijft.
Dan op twee diagonaal tegenover elkaar staande wielen elk een microswitch die samen het veiligheidskontakt van de deur vervangen.Zodat ie uitschakelt als je het toestel oplicht.
Maar of het iets doet? geen idee.
Anne
anneo

Postby msilvius » Mon Jun 28, 2010 12:00 am

Is helemaal geen goed idee.
Als je een magnetron op je tegels laat stralen, gaat er nul komma niks door die tegel heen.
Zulke betontegels (van enkele centimeters dik) zullen alle energie weerkaatsen, dus niet eens opnemen.
Wanneer er klinkers liggen, zullen die wel wat energie opnemen, omdat die van een ander materiaal zijn dan beton.
Dat materiaal zal meestal ook ijzer bevatten (wat resulteert in de bekende rode kleur), en wat dat doet als je er magnetron stralen op afstuurt weet iedereen.
Dit betekent ook dat de klinkers wel warm of zelfs heet zullen worden, maar ook hier bereik je met de straling niet de grond onder de klinkers.

Grootste kans van slagen is dus op de kale grond.
Wanneer die goed droog is, richt je bestraling vooral schade aan in de wortels en aan ander organisch materiaal.
Dus ook de mieren en de (wel welkome) wormen worden zo werkelijk uitgekookte dieren.

Ik denk dus niet dat dit een goed idee is.
En behalve je oogballen, lopen ook wat andere ballen in het lichaam gevaar wanneer iemand onkundig met magnetron oftewel x-ray X-band (zie onder) golven omgaat.
msilvius

Postby polleke » Fri Jul 02, 2010 12:00 am

ik vindt het een schitterend idee, tuurlijk silvius heeft gelijk maar het blijft een prachtig ding.
een radiograskiller. want het moet dus ook met een zender kunnen, dan zit ik dus te denken aan een straalzendertje
maar of het werkt? in lopik groeit toch wel gras onder de toren, sterker nog zelfs een heel grote kerstboom.
polleke

Postby anneo » Sat Jul 03, 2010 12:00 am

Zeg Polleke,nu doede juust 'tzelfde als Silvius maar omgekeerd,microgolfstralen vergelijken met de zenders in Lopik,
en Silvius met X-stralen!
X-stralen en microgolf vergelijken is hagelstenen met sneeuwvlokken.Ultraviolet is gevaarlijker dan microgolven en toch gaan er mensen,zij het met oogkleppen(letterlijk en figuurlijk)breeduit onderliggen.
De energie van fotonen is de konstante van Planck x frequentie(h.f).Omdat de frequentie van microgolven veel lager is dan Röntgen stoten die alleen aan en brengen sommige molecules in resonantie,maar maken die niet stuk.
Wil niet zeggen niet voorzichtig zijn,te warm geeft allerhande narigheid,beschadigde celwanden,stoffen die onbedoeld gaan vloeien,scheikundige reakties de bij gewone lichaamstemp.niet gebeuren->vergiftigingen,alles kommer en kwel.
Vermoedelijk wil Silvius ongelukken voorkomen(jongelui doen,niet gehinderd door enig inzicht nog ervaring,stomme dingen)maar is angst de juiste leermeester?Door eens iets anders te doen kunnen er ook nieuwe dingen ontdekt worden.
Bij al dit gekakel blijft Henny stomverbaast zwijgend toekijken.
Anne
anneo

Postby hpvijn » Sat Jul 17, 2010 12:00 am

Okee, bedankt voor jullie goede raad, waarschuwingen en bespiegelingen. Ik ben 69 dus de onbezonnenheid van de jeugd is er wel wat af. Ik zou het toch wel eens willen proberen. Het gaat me om het onkruid-vrij maken van voegen tussen tuintegels, dus het stralend oppervlak kan klein blijven. Ik stel me voor het magnetron-element uit de uit de kast te slopen en in een trechtervormige behuizing te plaatsen; magnetron-element aan de smalle kant, zeg maar in de punt; aan de andere kant blijft de trechter open. Met de open kant naar beneden kan het geheel dan over de grond bewogen worden. En dan moet de stroomtoevoer natuurlijk veilig worden geregeld. Maar daarvoor heb ik toch jullie expertise nodig. Kan iemand mij vertellen hoe je een magnetron aansluit, inclusief hoogspanningstrafo, beveiliging e.d. Het lijkt mij dat je, als je alles goed afschermt met voldoende afstand en bijv. het gebruik van bougiekabels, weinig risico hoeft te lopen.
Henny Vijn
hpvijn

Postby msilvius » Sat Jul 17, 2010 12:00 am

Je hebt gelijk Anneo, ik vergiste me in het typen tussen X-ray en X-band, want dat is wat ik bedoelde.

Dus heb ik even opgezocht over welke frequentie het dan gaat.
De magnetron uit een oven schijnt een frequentie van rond 2,5 GHz te zenden.
Die uit bijvoorbeeld radar of andere communicatie apparatuur (= X-band) zit zo'n 4 x hoger.
Dat betekent dat het mogelijk ook andere eigenschappen zal hebben wanneer het over gevaarzetting gaat.

Desalniettemin blijft zoiets een gevaarlijk experiment, en zou ik er niet bij in de buurt willen staan.
Dus zolang ik er minstens enkele meters bij vandaan kan blijven ben ik ook wel benieuwd naar hoe dit zou verlopen.
Advies aan de gene die het gaat bedienen is dan wel ervoor te zorgen dat de zender onder alle omstandigehden van die gebruiker af gericht is.
Dus niet recht naar beneden zenden, maar onder een graad of 30 ofzo van de persoon af.
De eventueel weerkaatste energie zal dan ook met 30 graden omhoog gaan (bij een vlakke ondergrond), maar wel van de persoon af.
msilvius

Postby anneo » Sat Jul 17, 2010 12:00 am

Hallo ouwe,
ik ben ook van '41 maar nog niet jarig,scheelt toch toch weer een(voorlopig) jaar
Aan een magnetron zit een massa,een hoogspanning en een gloeidraad aansluiting.Daarbij een ventilator met meestal netspanning.
Ik blijf er bij dat het eenvoudiger is de voorkant van knoppen ed.te ontdoen en het geheel met de opening naar de grond te gebruiken.
Wat de waarschuwingen betreft,je weet nooit wie wat van plan is en,één ogenblik van onbezonnenheid maakt dat met jaren schreit.Dus,om er nog maar een bovenop te gooien, voorkomen is beter ...enz.
Anne
anneo

Postby wielklem » Thu Jul 29, 2010 12:00 am

mag ik even van mijn stoel vallen....

bij de ontwikkeling van de magnetron zijn al wat mensen vervroegd met pensioen gegaan en niet om dat ze daar nou echt nog een keuze in hadden.
de spanningen is nog wel over heen te komen met wat isolatie, maar de straling....
het is niet voor niets dat er zo'n mooi raster in het raampje zit.
echt geen spul om mee aan te klooien!

mijn advies; neem een pannetje heet water, een stuk simpeler en misschien wel zo veilig.

wat het technische aspect betreft;
een magnetron zit inderdaad zo tussen de 2300 en 2700 MHz en kan prachtig stralen (lees storen) in de WiFi en wireless AV band.
qua vermogen is de straal vergelijkbaar met een uplink station naar een satelliet.
zo'n 20 watt in een 17 graden bundel. voldoende om je een weekje of wat niet meer te hoeven scheren.
zie ook dit linkje'
wielklem

Next

Return to Allerlei