onkruid bestrijden met magnetron

Heeft met elektronica te maken maar het is geen elektronica

Postby anneo » Thu Jul 29, 2010 12:00 am

Onoordeelkundig gebruik is altijd wel af te raden,zelfs van een stoel
Dat niet scheren zegt me wel wat,zou er een markt zijn voor mini-microgolf stralers?
Ook voor de dames als vervanger van die laser-onthaarders.
Wel vervelend als het hoofdhaar ook verdwijnt
Anne
anneo

Postby petrus bitbyter » Fri Jul 30, 2010 12:00 am

Als je toch al kaal bent, is daar wel overheen te komen. Veel erger is dat de straling eiwit in je ogen laat stollen. Lang voordat je je baard kwijt bent, heb je al forse schade aan je gezichtsvermogen.

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby hpvijn » Sun Sep 19, 2010 12:00 am

Goed..... laat ik er dan toch maar vanaf zien.....
Bedankt voor jullie adviezen en waarschuwingen.

Henny Vijn
hpvijn

Postby ferdinando » Mon Apr 15, 2013 12:00 am

dit is iets wat mij allanger bezig houd, voorgaande posts zijn niet wetenschappelijk, natuurlijk is het oppassen, maar de meesten ( incluis mijzelf weten niet hoe ver je afstand moet houden.

hier een link van een wetenschapper die het achter een traktor rijd.

http://www.abc.net.au/rural/news/content/201301/s3665769.htm
ferdinando

Postby petrus bitbyter » Mon Apr 15, 2013 12:00 am

Interessante link.
http://www.abc.net.au/rural/news/content/201301/s3665769.htm

Je kunt er van uitgaan dat de intensiteit van de straling afneemt met het kwadraat van de afstand. Zoals je kunt zien, wordt in deze toepassing de straling op de grond gericht met hoornantennes. Daardaar zal de straling recht onder die antenne veel sterker zijn dan opzij. Waarschijnlijk dringt de straling mede daardoor ook wel dieper in de grond dan in een gerecht in de magnetron. Daar gaat het om een paar cm. Met de gerichte straling en het grotere vermogen wordt dat in de grond vast aanzienlijk meer. Maar wortels en zaden die dieper zitten bereik je er niet mee. De uitwerking van gif is uiteraard ook beperkt in de diepte. Toch kom ik liever niet te dicht in de buurt van zon magnetron. Net zo min als in de buurt van zo'n gifstrooier trouwens. De magnetron heeft dan verder wel het enorme voordeel dat het gevaar over is als je hem uit zet.

Het lijkt me best mogelijk om een magntron-oven zo om te bouwen dat hij op deze manier je onkruid te lijf gaat. Met de juiste hoornantenne en de nodige huisvlijt is allicht iets min of meer bruikbaars te maken. Maar hoewel ik de kennis in huis heb (of in elk geval zou moeten hebben), peins ik er niet over om er aan te beginnen. Mijn ogen zijn toch al niet zo erg goed

petrus bitbyter
petrus bitbyter

Postby hpvijn » Fri Apr 19, 2013 12:00 am

Mijn idee was dus toch niet zo extreem als het leek. Ferdinand, bedankt voor de link. Durven de wizzards/bitbyters van Elektor het niet aan om voor risicominnende experimenteerders een voorzet te doen op basis van een huishoudmagnetron? Al is het maar voor de streepjes onkruid tussen de tuintegels!
hpvijn

Postby msilvius » Sat Apr 20, 2013 12:00 am

Nee natuurlijk durven ze dat niet.
Elektor is gekomen waar ze nu zijn door de lezers dingen voor te schotelen die die lezers kunnen namaken.
Je moet rekening houden met het ergste dat mis kan gaan, en met praktische overwegingen.
Ik zie je niet zo snel met een generator en een magnetron op je rug de ghostbuster uithangen op je tuinpad (hoewel ik me daar nu natuurlijk wel een beeld van vorm).

De wetenschapper zal er nog wel een hele berg kanttekeningen bij hebben, waar de nieuwsredacteur van moest gapen en dus maar weggelaten heeft.
Een daarvan zal zijn dat je dit niet thuis moet nadoen (en al zeker in de VS), en dat je ten alle tijden de straling van je af moet richten.
De personen die het ding bedienen zullen op een tractor zitten en als ie net als dit (voor het echte werk waarvoor het volgens de beschrijving bij de foto voor bedoeld is, ongeschikte) voertuig achter een trekker gehangen word, dan is de afstand tussen stralingsenergiebron en persoon vermoedelijk wel veilig.
Bovendien kun je de aanhanger dusdanig uitvoeren dat die van zichzelf al een barrière voor de energie zal vormen.

Natuurlijk is wel zo'n beetje iedereen hier nieuwsgierig naar hoe zoiets zou gaan en je fotoverslag is uiteraard van harte welkom.
Maar neem ook de eerder gegeven adviezen en overwegingen ter harte als je dit gaat doen.
Zo zou ik de (omgekeerde) feedhorn op een karretje monteren zodat ie voor je uitgerold word en zoals eerder gezegd altijd van je wegzendt.
Het overige materiaal van het karretje van metaal zodat het als een afscherming werkt.
Probeer dus rekening te houden met wat er gebeurt als de energie niet in de grond en het onkruid verdwijnt.
msilvius

Previous

Return to Allerlei