dead on arrival

Updates, algemene discussies

Postby roald » Mon Mar 09, 2009 12:00 am

Ik heb zojuist de digibutler in elkaar gesoldeerd. Op de seriele poort heb ik totaal geen reactie bij een reset. De voeding is in orde; de groene LED brandt en ik meet 3.2 V.

Als ik een UTP draad gebruik tussen de digibutler en een router gaan op de router geen lampjes branden. De microprocessor wordt niet warm.

Op de serieele poort heb ik spanning op de transmit of read. De PC heeft spanning op read of transmit. Ik ben vrij zeker dat het niet ligt aan de communicatie tussen PC en digibutler.

Ik ben wat onzeker over wat er op het schema staat wat bij de kit geleverd is nl. de twee spoeltjes links boven naast de processor. Volgens mij zijn ze niet aanwezig.

Naast alles nog eens opnieuw solderen heb ik geen verdere ideeen. Wie kan mij helpen?
roald

Postby schueler » Mon Mar 09, 2009 12:00 am

RoaldIk heb zojuist de digibutler in elkaar gesoldeerd. Op de seriele poort heb ik totaal geen reactie bij een reset. De voeding is in orde; de groene LED brandt en ik meet 3.2 V.

mooi... spanning is aanwezig.

RoaldAls ik een UTP draad gebruik tussen de digibutler en een router gaan op de router geen lampjes branden. De microprocessor wordt niet warm.

Op de serieele poort heb ik spanning op de transmit of read. De PC heeft spanning op read of transmit. Ik ben vrij zeker dat het niet ligt aan de communicatie tussen PC en digibutler.

kan van alles zijn...
zelf zou ik eerst het kristal meten of er wel een klok aanwezig is.

RoaldIk ben wat onzeker over wat er op het schema staat wat bij de kit geleverd is nl. de twee spoeltjes links boven naast de processor. Volgens mij zijn ze niet aanwezig.

ik heb de print zelf niet, kun je hier een fotootje van maken en posten? Deze zouden ontstoorspoelen van het digitale stuk kunnen zijn. Ook dat zou een hoop kunnen verklaren.

Ik neem aan dat je het layout en het schema al bekeken hebt om uit te zoeken wat de spoelen voorstellen?

Ben
schueler

Postby roald » Tue Mar 10, 2009 12:00 am

Bedankt voor je reaktie.

Wat betreft de twee spoeltjes denk ik dat dat niet zo belangrijk is. Op de print zit een gestabiliseerde voeding met de nodige condensatoren en een ledje. In een apart plekje van het schema staan twee spoeltjes. Bij nader inzien blijken die al voorgesoldeerd te zijn. Ik wist niet dat spoeltjes ook als SMD bestaan.

Moet ik over het kristal een wisselspanning meten?

Ik ga eerst vandaag nog even onder een microscoop kijken of alle soldeerverbindingen in orde lijken waarbij ik het utp deel en het deel met het schakelrelais, stuurtransistor en led maar even laat zitten.

mijn idee is dat de processor helemaal niet loopt omdat hij ook niet warm wordt.

Ik hou je op de hoogte. groetjes
roald

Postby schueler » Tue Mar 10, 2009 12:00 am

Roaldmijn idee is dat de processor helemaal niet loopt omdat hij ook niet warm wordt.

Vandaar dat ik eerst het kristal zou testen...
Met een multimeter zou het moeten lukken.
Je moet niet over het kristal meten maar met 1 pen aan ground en de andere pen aan de output van het IC naar het kristal ( meestal aangeduidt met XTAL2 of XTAL out op de IC layout van het schema ).

Het beste zou zijn met een scilloscoop mocht je eentje in j bezit hebben.

Ben
schueler

Hoi Ben,

ik heb het signaal over het kristal gemeten (een kant en naar ground) : sinus met top top ongeveer 120 mV en met een frequentie van ongeveer 20MHz. Dat lijkt mij wel in orde. Niet?

Ik heb nog wat soldeerverbindingen over gedaan. Ik had in elk geval een vergeten van een van de SIL weerstanden.

Alleen nog steeds geen enkel leven. Ik heb ook alle weerstanden en condensatoren gecontroleerd maar geen fouten gevonden.

Ik heb geen ideeen meer. Jij?

groetjes
roald

Postby schueler » Tue Mar 10, 2009 12:00 am

Roaldsinus met top top ongeveer 120 mV en met een frequentie van ongeveer 20MHz. Dat lijkt mij wel in orde. Niet?

aamngenomen dat dit met een multimeter gemeten is dan is dat inderdaad in orde.

RoaldIk had in elk geval een vergeten van een van de SIL weerstanden.

Ach... ook het beste paard valt wel eens

RoaldIk heb geen ideeen meer. Jij?

Ik zal even het schema moeten opsnorren om eens te analyseren wat er nog mis kan zijn of wat ik zou doen om verder te debuggen.

Kom er nog op terug...

Ben
schueler

Die spanning van 100 mv bij 20 MHz heb ik met een scope gemeten. Het is een Hameg 20 Mhz dus je moet de spanning met enige tolerantie nemen en de 20 Mhz is een schatting en moet dus natuurlijk 25 MHz zijn.
roald

Postby roald » Thu Mar 19, 2009 12:00 am

Uiteindelijk heb ik nog maar eens alle verbindingen warm gemaakt en soms wat soldeer bijgevoegd.

tot mijn plezier was er reaktie op de seriele poort van een aangesloten PC. Dus nu verder met het link en DHCP probleem.

Bedankt Schueler voor je reakties!
roald

Postby schueler » Thu Mar 19, 2009 12:00 am

Goed om te horen dat je weer een stap verder bent.
Betreft de DHCP...
Daar is inmiddels veel over geschreven op de Nederlandse, Duitse en Engelse site van elektor

Succes!

Ben
schueler

Return to Digibutler