Digibutler geen netwerk link

Updates, algemene discussies

Postby georgedb » Thu Oct 30, 2008 12:00 am

Hallo,

Ook ik heb nog last van het @@@@ LINK IS DOWN @@@@ probleem, maar dat moet wel aan mijn schakeling liggen, want een collega heeft de Digibutler ook gebouwd en die doet het prima en we hebben de mijne bij hem aangesloten, maar zonder succes... Probleem kan dus niet liggen aan de software...

De melding in Hyperterminal krijg ik dus, LEDje brandt, ColdFire loopt dus, RS232 deel is goed, etc. Het stukje schakeling rond de RJ45 poort lijkt vrij simpel, getuige het schema... Ik verdenk het trafootje, maar wat moet ik nu meten?

Als ik meet of doorpiep (in circuit), kom ik hier op:

Pin 1, 2, 3, 6, 7, 8 staan allemaal met elkaar in verbinding; dat kan kloppen, 2 en 7 zijn met elkaar verbonden en het zijn steeds spoeltjes met 3 aansluitingen...

Als ik de multimeter over R6, 7, 8, 9 zet, meet ik echter steeds 0 (nul) Ohm, dat lijkt me vreemd...

De andere kant van het trafootje lijkt meer in orde: 9, 10 en 11 zijn direct verbonden, zo ook 14, 15 en 16 en tussen (9, 10 en 11) en (14, 15 en 16) is een weerstand van 150 Ohm (wat wel klopt, 2 x 75 Ohm... (nl. R10 + R11).

Wie kan helpen door aan te geven wat ik moet meten? Ik heb de "truuk" met de crosscable en dan aan een PC niet uitgevoerd, erg veel hassle en, getuige het printje van mijn collega, moet het gewoon kunnen werken, per definitie (alle printjes zijn immers gelijk). Verhaal van het gebruik van een alternatief type router, flashen met andere software en een andere router gebruiken kan ik dus ook niks mee, ik moet echt iets verkeerde gedaan hebben...

Volgens mij staat het Pulse trafootje (HD1102) goed, ik zie een witte stip, die correspondeert met de driehoek op de print; als de RS232 connector naar rechts wijst, kan ik de tekst op het trafootje lezen...

Geen idee wat ik nog kan meten of waar het aan kan liggen...
georgedb

Postby carlo » Sun Nov 02, 2008 12:00 am

Ik heb ook via Freescale site geprobeerd aan de MC908JB16JDWE te komen maar niet gelukt. Antwoord (6 oct 08) was dat ik via een van hun 'distributors' aan sample moest komen (zucht). Eerst een digibutler print met de verkeerde IP adres range, dan ter correctie een coldfire print bestellen waarvan ik de belangrijkste component niet te pakken krijg.
Weet iemand waar je die chip kan kopen?
carlo

Postby ed buzzi » Sun Nov 02, 2008 12:00 am

Carlo,

vreemd want ik heb op dinsdag 28/10 de chip aangevraagd bij Freescale en op donderdag mail ontvangen dat deze verstuurd is.
Nu nog afwachten dat ie echt geleverd wordt maar ik ben hoopvol.
Heb je wel opgegeven dat je aan het project DigiButler werkt?
Ik zou het opnieuw proberen.

Succes,
Ed
ed buzzi

Postby carlo » Tue Nov 04, 2008 12:00 am

Hallo Ed,

Ik heb idd opgegeven dat ik aan digibutler project werk maar dat mocht niet baten blijkbaar. Dank voor je bemoedigende reactie. Ik ga het nog een keer proberen.

groeten, Carlo
carlo

Postby buckfast_beekeeper » Wed Nov 05, 2008 12:00 am

Hallo George,

Ik heb zelf de digibutler niet en kan je dus niet expliciet zeggen wat je waar moet en kan meten.

Wat het transformatortje betreft, kan ik hopelijk wel iets meer duidelijkheid verschaffen. Pen 7 en 2 zijn fysiek met elkaar verbonden.

De weerstanden R6..R9 zijn iets anders gebruikt dan R10..R13. Bij R10..R13 kan je inderdaad 75Ohm meten over de weerstand. 150Ohm tussen pen 10 en 15 van de transformator is dus juist. Ook Tussen pennen 4 en pen 7 van de RJ45 connector zal je dit meten.

Aan de andere zijde staan de weerstanden echter parallel aan de spoeltjes in het transformatortje. 51Ohm is op zich al vrij klein om zonder fouten te meten, als je dan nog eens parallel staat aan een transformator wikkeling, meet je helemaal niet wat je wil meten.

Het grote probleem is bij deze projecten steeds het trouble shooten. Werkt het bij aanvang? Ok. Anders is het zeer dikwijls een lijdensweg.

Ik denk trouwens dat we er mogen van uitgaan dat de componenten die reeds op de print stonden bij levering goed bevonden zijn. Ik kan me niet inbeelden dat Elekor deze print zou uitleveren zonder de minste controle.

Veel succes bij het verder zoeken.
buckfast_beekeeper

Postby georgedb » Wed Nov 05, 2008 12:00 am

Ik durf het bijna niet te vragen, maar is er nog iemand die op mijn post van 30/10 23:43 zou kunnen reageren?

Ik heb alles nu doorgemeten, lastig meten want alles maakt contact en waarschijnlijk omdat het hoogfrequent is dat het anders werkt dan wat ik gewend ben...

Heeft er nog iemand een idee?
georgedb

Postby buckfast_beekeeper » Wed Nov 05, 2008 12:00 am

carloIk heb ook via Freescale site geprobeerd aan de MC908JB16JDWE te komen maar niet gelukt. Antwoord (6 oct 08) was dat ik via een van hun 'distributors' aan sample moest komen (zucht). Eerst een digibutler print met de verkeerde IP adres range, dan ter correctie een coldfire print bestellen waarvan ik de belangrijkste component niet te pakken krijg.
Weet iemand waar je die chip kan kopen?

Hallo Carlo,

Welke ip-range wens je? Door je subnet mask aan te passen kan je de range wat aanpassen.
Een subnet mask 255.255.254.0 geeft je de mogelijkheid om een ip-adres 192.168.0.1 tot 192.168.1.254 te gebruiken.

Hier kan je een calculator vinden. Verminder het aantal netmask bits en bekijk wat het resultaat is.'
buckfast_beekeeper

Postby ed buzzi » Thu Nov 06, 2008 12:00 am

Vandaag de chip van Freescale ontvangen. Ze leveren dus nog steeds free samples.

groet,
Ed
ed buzzi

Postby carlo » Thu Nov 06, 2008 12:00 am

hallo buckfast,

Dank voor je suggestie. Helaas kan ik in mijn Linksys WRT54G geen subadressen onder de 255.255.255.0 instellen. Dus of ik koop een andere router of ik probeer die coldfire opnieuw te programmeren. Ik ga voor dat laatste omdat ik dat op termijn zowieso wil kunnen. Nu alleen nog even de juiste componenten zien te bemachtigen.......

groeten, Carlo
carlo

Postby walther1 » Fri Nov 07, 2008 12:00 am

Dag schrijvers.
Ik heb meerdere switches in mijn netwerk en het blijkt dat de meer 'sophisticated' switches problemen geven met de digibutler. Waarom weet ik niet, maar de goedkoopste switch (10/100 Sweex) doet het goed, de 1G/100M/10M Sweex niet en de Fritz!Box 100/10 ook niet. Het lijkt er op dat de digibutler ergens in de stress gaat. Het meest waarschijnlijke is ergens in de ethernetroutines van de digibutler want de link-lampjes op de switch gaan dan niet aan. Ik heb overigens mijn digibutler gereflashed met een vast ander IP-nummer en hij werkt prima als hij gestart is. Het starten van de http-server na een power-up is overigens ook een hachelijke zaak: soms direct en soms pas na een of twee drukken op de reset. Niet geheel betrouwbaar dus.
walther1

PreviousNext

Return to Digibutler