Het Elektor forum gaat sluiten. Zie ook deze link. Vanaf vrijdag 15 maart is het niet langer mogelijk om in te loggen op het forum. Wel blijft de inhoud van het forum nog zichtbaar tot het einde van de maand maart. Per 1 april gaat het forum definitief uit de lucht.

Digibutler geen netwerk link

Updates, algemene discussies

Postby wimmer5 » Mon Sep 01, 2008 12:00 am

Wouter

Ik heb de zaak ook aan de praat op de manier die jij beschrijft en ook de zelfde foutmeldingen via serieele poort. Het lijkt er op dat elektor de DHCP optie gedisabled heeft en een vast ip adres heeft ingesteld en dit is niet wat ons beloofd is. Ik ga weer verder zoeken wat hier aan te doen.
wimmer5

Postby schueler » Mon Sep 01, 2008 12:00 am

Wouter,

Dat de router is ingesteld om alleen adressen uit te geven in een bepaald gebied moet geen probleem zijn. De Digibutler of PC of ander device wat om een adres vraagt krijgt er eentje uit die reeks.
Ook al valt dat buiten 192.168.x.x
Dat is het mooie van DHCP.

Het lijkt erop dat de Digibutler helemaal niet om een adres vraagt.

Daarnaast verbaast het me dat het wel werkt als je het op je PC met een crosslink cable aansluit maar niet via een router. Dat zou misschien inderdaad aan de router kunnen liggen.

Als je in de beurt van Veldhoven woont wil ik er best wel bij je komen kijken wat het probleem is. Ik heb nog wel wat routers en switches liggen.

Ben
schueler

Postby wouter1 » Tue Sep 02, 2008 12:00 am

Op het engelse forum vond ik onderstaande post met gedetailleerde info over hoe de butler opnieuw te programmeren. Zeer de moeite waard (mits je een TBCLF hebt).

http://www.elektor.com/forum/elektor-forums/recent-main-projects-and-articles/forum/elektor-forums/recent-main-projects-and-articles/how-to-enable-dhcp-and-using-the-tblcf-programmer.665130.lynkx?pageStart=1#666587

De redactie van Elektor heeft er heel positief op gereageerd:

"The joint authors of DigiButler enjoy the response so much theyve twisted arms here and there to make the TBLCF board available through the Elektor SHOP. I will announce availability through the Updates & Extra Info tab on the project page. "

Nog mooier zou een printplaatje met onderdelen zijn ....

Wouter'
wouter1

Postby robbertq » Tue Sep 02, 2008 12:00 am

Ik heb hetzelfde probleem, de digibutler heeft een statisch adres ingesteld en dat adres ligt ook bij mij buiten de IP range die ik gebruik.

Als ik mijn PC handmatig een IP adres in de range opgeef bv 192.168.0.3, dan kan ik gewoon via de browser bij de digibutler. Leuk voor de test, niet leuk voor mijn "productie". In mijn geval ga ik ook niet omnummeren omdat er teveel andere systemen in het netwerk hangen.

Ik heb ook al een wijziging in de main pagina doorgevoerd en met make.bat geladen, leuk het werkt (nu geen keuken maar een lamp als beeldje).

Nu nog de processor opnieuw flashen om DHCP aan te zetten... dus de programmer zien te regelen.
Uit bovenstaande discussie begrijp ik waarom ik geen sample van freescale kon krijgen, balen, en hoop dat elektuur iets kan betekenen om dit probleem op te lossen (een "gratis" programmer zou ik op prijs stellen, da's even kostbaar als het terug laten komen van alle geleverde digibutlers en ze voor ons corrigeren

groet,

Robbert.
robbertq

Postby wouter1 » Tue Sep 02, 2008 12:00 am

Ik vind het wel een leuk gebaar als elektuur de print van de TBLCF en de uP meestuurt met de digibutler (en de 74VHC14, is die makkelijk verkrijgbaar?).

Ook al ligt de vertraagde levering en de niet helemaal volgens de gewekte verwachting draaien van de software misschien / waarschijnlijk niet aan hen, het zou een fraai staaltje "lezerbinding" zijn.

Ik lees Elektuur al vanaf midden jaren 70 en ik vind het nog steeds een uitstekend blad. De samenwerking die zij regelmatig zoeken met frabikanten is alleen maar in het voordeel van ons lezers. En ja, dan gaat er misschien wel eens wat fout. Dat gebeurde ook met het FPGA project (verkeerd gemonteerde elco's) en dat is door Elektuur toen snel gesignaleerd en zonodig opgelost.

Overigens @Wimmer5: het aanpassen van de werking van de digibutler vergt alleen maar het uploaden van nieuwe webpagina's via ethernet / internet, dynamisch uploaden. Zie Elektor 5/2008 p.36 en 37. En die webpagina's kun je zelf in elkaar zetten en uploaden met behulp van de bijgeleverde documentatie en voorbeelden.

Wouter
wouter1

Postby wimmer5 » Tue Sep 02, 2008 12:00 am

Het lijkt mij een goed idee om de programmer met de digibutler mee te leveren. Het is voor ons hobbysten toch zeker niet genoeg om één lampje aan en uit te doen op afstand. We willen toch meer. Dus we zullen het programma toch moeten aanpassen en daar is die progammer voor nodig. Zie deze bug als een eerste oefening. Ik hoop dat Elektor snel met een kant en klaar pakketje komt. Zo niet, misschien kunnen we samen iets inkopen dan zijn we in ieder geval goedkoper uit.
wimmer5

Postby luc21 » Tue Sep 02, 2008 12:00 am

De MC908JB16JDWE is inderdaad buiten het gratis sample programma van Freescale gevallen. We hebben onze contacten daar aan het werk gezet om dit IC weer gratis beschikbaar te krijgen, even geduld.....
luc21

Postby schueler » Tue Sep 02, 2008 12:00 am

BateendIk ben van mening dat Elektor dit probleem mag oplossen je koop iets met de verwachting dat het DHCP ondersteunt vervolgen doet het dat niet.

Ik hoop dat ze een passende oplossing gaan bieden.

Ze zullen deze forum toch ook wel lezen????????????

Zoals ik al eerder in dit forum melde komt het helaas vaker voor dat Elektor de "verkeerde" software in hun micro controllers stopt.
Dit houdt niet in dat dit meteen fout is. Het is misschien onhandig voor de eindgebruiker maar zeker niet de bedoeling om meteen hier op afgemaakt te worden. Zij doen hun best en vaak kun je niet iedereen ( vooral met software compilaties ) tevreden stellen.

Zei lezen zeer zeker het forum maar je zult de software zelf moeten uploaden. Als je kant en klare oplossingen zoekt kun je beter naar mediamarkt gaan. Niet om vervelend te doen maar hier leer je juist van. En daar doen we het toch juist voor?
Ik wel tenminste, al zich ik dit als ervaren elektronicus. Ik weet ook niet alles en leer nog steeds.

Ben
schueler

Postby sysje » Tue Sep 02, 2008 12:00 am

Nadat ik de reactie op dit forum had gelezen ben ik op zoek gegaan naar een cross ethernet kabel.
Met deze kabel heb ik de Digibutler op mijn laptop aan gesloten.
Pas nadat ik de ethernet poort van de laptop vast op 100Mb full duplex had ingesteld was er plotseling een link!
Nog een keer de Digibutler gereset en hierna kon ik op 192.168.0.151 de html pagina krijgen. ingelogd met user/1234567 en het werkt!!

Maar goed ik blijf wel met een paar vragen zitten:
- Waarom werkt de auto config stand niet van de netwerkpoort?
- Waarom werkt DHCP niet.
- Null modem kabels kun je kant en klaar kopen echter deze zijn female - female uitgevoerd, hiervoor moet er dus een male connector op digibutler zitten (uitgaande dat je een PC - seriële poort gebruikt). Waarom dus de female rs232 connector?

Het lijkt erop dat de software in de controller niet geheel bug-vrij is. Komt hier een update voor?

De MC908JB16JDWE voor de programmer is niet meer als sample bij freescale te verkrijgen, wel kun je hem bijvoorbeeld bij digikey bestellen €2,36 per stuk, echter die rekenen €18 euro of meer voor het verzenden en deze bedragen zijn zonder de belastingen... Dat worden dus erg dure chips.

kan de programmer niet als een bouwpakketje toegevoegd worden aan de digibutler?
sysje

Postby msilvius » Tue Sep 02, 2008 12:00 am

Je koopt een hobby project waarvan je weet dat het door anderen dan het elektor lab ontwikkeld is (computerclub 2 als ik me niet vergis).
Tenminste als je de artikelen beter als ik hebt gelezen.
Elektor leest hier inderdaad mee maar die reageren niet in het weekend (voor hen is jullie hobby, gewoon hun werk).

Ik vind wat jullie roepen dan ook nogal voorbarig.
Je moet ze wel een kans geven te reageren en zeker niet verwachten dat ze problemen die optreden in minder dan 1 dag zullen oplossen.
Al helemaal als er meerdere partijen zijn die bij zulke projecten betrokken zijn.
msilvius

PreviousNext

Return to Digibutler