Digibutler geen netwerk link

Updates, algemene discussies

Postby biometer » Mon Oct 11, 2010 12:00 am

Hoi Ben,

bedankt voor je hulp!

De soldeerverbindingen hebben we zelf gesoldeerd, en deze zijn onder een vergrootglas gecontroleerd, de moeilijke (kleine) solderingen zijn door een electronicadocent onder een microscoop gedaan, dus dat zit wel goed, denk ik.

De netwerkkabel heb ik zelf aangepast door oranje-wit met groen-wit te verbinden en oranje met groen.

Omdat ik het toch niet vertrouwde, heb ik een crosslink kabel gekocht, en die werkt aangezien ik hem getest heb om mijn laptop op het hogeschool-netwerk te verbinden en heb daarmee ons eerste berichtje gepost

De netwerkinstellingen die je zei heb ik ook geprobeerd, maar ook als ik die zo instel, krijg ik geen verbinding. Ik ga dit zometeen wel nog een keer een poging geven, omdat ik vermoed dat het probleem toch hier ergens moet liggen.

Wat mij dwars zit, is dat zodra ik de (gevoede) Digibutler met de netwerkkabel aan de pc aansluit, het lampje op de netwerkkaart van de pc niet gaat branden. Zover ik weet, zou dit lampje altijd moeten gaan branden zodra de pc een verbinding ontdekt.

Ook las ik in voorgaande posts dat sommigen erachter kwamen dat bepaalde netwerkkaarten, of mensen die switches gebruikten, ditzelfde probleem hadden. Dus misschien had onze digibutler al een keer moeten werken, maar dat het niet werkte, puur omdat er een verkeerde netwerkkaart is gebruikt...

Ik hou je op de hoogte.

Sven
biometer

Postby schueler » Mon Oct 11, 2010 12:00 am

Hi Sven,

RS232, COM, UART, etc.... is allemaal van het zelfde...

Ok, De processor en de RS232 verbinding werkt in ieder geval. Vanaf hier kunnen we dus verder debuggen.

Als eerste alle soldeer verbindingen goed bekijken ( korstsluiting tussen de pinnen van de magnetic ?!? )

Als alles er goed uit ziet dan zou het aan de verbinding kunnen liggen. Ik ga er van uit dat je de PC goed hebt ingesteld.

IP: 192.168.0.1
Gateway : 255.255.2550

Half of Full duplex maakt niet zo heel veel uit, dat regelt het zelf wel.

Bij een Crosslink kabel zijn de draden gekruist zoals de naam al aan geeft... Voor de zekerheid toch maar even controleren...

• 1: Oranje-Wit
• 2: Oranje
• 3: Groen-Wit
• 4: Blauw
• 5: Blauw-Wit
• 6: Groen
• 7: Bruin-Wit
• 8: Bruin

• 1: Groen-Wit
• 2: Groen
• 3: Oranje-Wit
• 4: Blauw
• 5: Blauw-Wit
• 6: Oranje
• 7: Bruin-Wit
• 8: Bruin

Als dat goed is, zou het ook nog de kabel zelf zijn dat defect is.
Dit kun je testen door een andere PC of laptop te pakken en deze op 192.168.0.2 in te stellen en dan via het ping commando te kijken of je deze ook ziet.

Zo ja, moeten we weer verder kijken...

Ben
schueler

Hoi Ben,

bedankt voor je snelle reactie!

Wat een uart kabel is weet ik niet, maar we hebben hem aangesloten met een standaard RS232 kabel op de COM poort van de pc. Als we verbinding maken met TeraTerm krijgen we de melding @@@ LINK IS DOWN @@@, hetgeen zich om de zoveel seconde herhaalt.

Voor ons project is het alleen de bedoeling dat we het printje werkend krijgen, dus uiteindelijk werkend krijgen via internet is voor ons niet van belang, zolang hij maar lokaal werkt.

Sven
biometer

Hi Biometer,

Ik heb dit project recentelijk gebouwd. Hardware werkte meteen en heb via de Turbo BDM Lite ColdFire interface de aangepaste firmware gedownload. Nu zoekt de Digibutler naar een DHCP server en de verbinding staat of 10Mbit half duplex. Dit laatste zorgt ervoor dat de ColdFire ook Cold blijft....

Maar om wat meer duidelijkheid te krijgen over jou probleem, wat komt er op je terminal te staan als je de Digibutler aanzet? Aannemend dat je een uart kabel hebt aangesloten.
Dat zegt vaak al veel wat er goed of fout gaat.

Ben'
schueler

Ik zie dat de laatste post al enigszins gedateerd is, maar ik hoop toch dat er nog mensen zijn die de moeite nemen om te reageren.

Voor een project zijn we bezig met de DigiButler. Nu lopen we tegen het probleem aan dat er waarschijnlijk in schuilt dat er geen fysieke verbinding is in de netwerkverbinding.

De digibutler wordt via een cross-kabel aangesloten op een PC zonder internetverbinding. De netwerkkaart wordt ingesteld met de instellingen die Wouter1 eerder aangaf (100Mbit full-duplex), maar de lampjes van de netwerkkaart in de pc gaan niet branden.

Het lijkt mij dat het probleem hier te zoeken moet zijn, immers zodra de PC ziet dat er iets ingestoken zit in zijn netwerkkaart, dan kunnen we verder gaan knutselen om het aan de praat te krijgen.

Ik hoop dat er iemand is die nog de moeite neemt om ons hiermee te helpen of andere nuttige tips heeft om ons in de goede richting te duwen.

Ook over het overkopen van werkende exemplaren kan gepraat worden
biometer

Als je het snel wilt testen zou je het met een normale utp kabel op een router of modem kunnen testen. Dan zou je in ieder geval geen link down melding moeten krijgen.

Ben
schueler

Postby biometer » Wed Oct 13, 2010 12:00 am

Hoi Ben,

Ik heb zojuist nog eens getest:

de digibutler met rs232 kabel op mijn pc aangesloten, en met een cross-over kabel op mijn netbook.

netwerkkaart van de netbook ingesteld op 100mbit fullduplex en
IP: 192.168.0.1
Gateway : 255.255.255.0

Nu krijg ik inderdaad in TeraTerm geen @@@ LINK IS DOWN @@@ te zien.

Wat kan ik hieruit afleiden?
Als ik op mijn netbook naar http://192.168.0.151 krijg ik de melding dat de site niet bestaat.

Gr. Sven
biometer

Postby schueler » Wed Oct 13, 2010 12:00 am

Ok, weer een stapje verder...

Als je een ping uitvoert, krijg je dan wel reactie?

c:\> ping 192.168.0.151

Ben
schueler

Postby biometer » Wed Oct 13, 2010 12:00 am

Als ik dat doe krijg ik: "Time-out bij opdracht" te zien
biometer

Postby schueler » Thu Oct 14, 2010 12:00 am

Dat betekend in ieder geval dat ze elkaar niet zien...

Je zou eens met een scope kunnen testen of er data overdracht is...
Meet eens op de pennen van de weerstanden R6, R7, R8 en R9.
Aan de weerstanden R8 en R9 meet je de ingangssignalen. R6 en R7 meet je de uitgaande signalen van de uP.
Als je daar signalen meet, zou je ook de pinnen 9, 11, 14 en 16 van de HD1102 moeten meten. Daar moet ook signaal staan.
Ook zou je eens met een ohm meter kunnen meten of je "kortsluitingen" meet tussen de volgende pennen van de HD1102:

1, 2
2, 3
6, 7
7, 8
9, 10
10, 11
14, 15
15, 16

Een spoel is laag ohmig en met een pieper of ohm meter kun je kijken of het verbinding maakt.
( Heb je de HD1102 toevallig niet verkeerd om gemonteerd? )

Op de UTP connector zou je een "kortsluiting moeten meten tussen de pennen:

1,2
3,6
4,5
7,8

Laat me je bevindingen even weten.

Ben

edit : typo's
schueler

PreviousNext

Return to Digibutler