TBLCF testen

Updates, algemene discussies

Postby roald » Mon Apr 09, 2012 12:00 am

Eindelijk heb ik de tijd gevonden om de TBLCF te maken en te gebruiken om mijn digibutler te flashen (vanwege de DHCP en LINK DOWN problemen).

Het installeren van de CodeWarrior 7.2 en het aanpassen van de digibutler verliep goed maar het flashen wil maar niet lukken.

Op de Elektor fora heb ik alles gelezen over het maken van de verbinding maar ik krijg telkens de foutmelding "connect failed".

Volgens windows 7 is LIBUSB-W32 goed geinstalleerd en werkt het apparaat correct. Betekent dit dat er inderdaad communicatie is van de PC naar de TBLCF?

Oorspronkelijk (toen ik voor de eerste keer de TBLCF aansloot aan de PC) bleef de Led uit. Na de flashes van de TBLCF veranderde dit en nu is de Led permanent aan. Is dit correct?

De flash programmer heb ik goed geactiveerd met de juiste Target configuration (load settings met setup.xml). De connection
is TBLCF GDI die in de preferences is toegevoegd (met de juiste dll). Erase zou moeten kunnen maar het lijkt er op dat er totaal geen communicatie van de TBLCF naar de DB is.

Ik heb ook al een andere target initialization file geprobeerd maar dat leverde ook niets op.

Ik zou graag een aantal oorzaken elimineren zoals de TBLCF zelf of een software probleem op mijn PC. Daartoe zoek ik iemand die mijn TBLCF zou kunnen testen. Als iemand kan bevestigen dat die bij hem werkt kan ik me concentreren op mijn PC.

Aan mijn DB kan het eigenlijk niet liggen want ik heb er twee die het allebei niet doen (ze werken want bij starten geven ze beide dezelfde output op de seriele poort).

Ook de kabel lijkt OK want ik heb twee kabels geprobeerd.
Wel ben ik wat in verwarring gebracht door opmerkingen dat de connector op de TBLCF aan de verkeerde kant kan worden gesoldeerd (volgens mij kan die alleen op de kant waar ook de USB poort op zit)

Wie kan mij helpen, ik weet niets meer wat ik nog kan proberen.

Ik heb nog eens gekeken naar de drivers op de Windows7 PC.
Nu is de laatste libusb-win32 versie 1.2.6.0 geinstalleerd. Het feit dat bij de eigenschappen staat dat het op een Turbo BDM Light Coldfire gaat bewijst dat de TBLCF werkt. De drivers zijn de laatste zoals die op de sourcefourge site staan. Hoe kan ik controleren dat er wat over de flatcable naar de DB gaat (en niets terugkomt)?
roald

Postby jave » Mon Apr 09, 2012 12:00 am

Hallo Roald,
Ik heb soortgelijke problemen gehad.
Het installeren van de TBLCF ging zonder problemen, maar ik kreeg steeds foutmeldingen als ik probeerde te programmeren.
Dit begon al met het wissen en verifiëren.
Ik heb wel ontdekt dat als je met het board wilt communiceren je de seriële verbinding met de PC moet loskoppelen en de Ethernet stekker losmaken. Ook heb ik gemerkt dat het soms nodig is om het board (en de TBLCF ) opnieuw aan te sluiten (resetten) de volgorde uit de Elektor documentatie is belangrijk.
1 Digibutler
2 TBLCF
Ik heb gemerkt dat je dit vaker moet proberen, net zo als het weer (schoon?) opstarten van de PC.
Probeer ook eens alle achtergrond programma's van de PC uit te zetten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, het werkt omslachtig, maar het lukt me zo wel om hem te flashen.
Ik vermoed dat er ergens een timing probleem is, maar heb bij mij thuis niet de juiste tools om dit uit te zoeken, misschien iemand anders?

Veel succes.
Jan
jave

Hoi Jan,

bedankt voor je antwoord. Goed om te horen dat er anderen zijn met dezelfde problemen.

Ik heb geen aansluiting op de seriele poort of UTP poort.
Diverse keren heb ik het een en ander aangesloten in diverse volgordes maar nog nooit iets van een reaktie gehad op het flashen.

Ik heb de jumpers op diverse standen gezet: JP2 verbonden en JP1 zowel links als rechts. Wat behoort het nu te zijn want ik heb beide mogelijkheden gezien.

Wat is nu de goede manier van aansluiten.

Eerst TBLCF aan de PC, dan de flatcable en daarna de spanning op de DB?

De positie van de flatcable is volgens mij:

pen 1 op de DB het dichts bij het relais
pen 1 op de TBLCF het dichts bij de USB poort

Het Ledje op de TBLCF doet dat wat bij jouw DB?

Ik heb zowel CodeWarrier 6.3 als 7.2 geprobeerd. Ook na een PC herstart.

Ben jij er nu in geslaagd de DB te reflashen?

Het erasen lijkt mij het simpelste wat je kunt proberen om de communicatie te testen. Tot nog toe heb ik nog geen enkele communicatie waargenomen. Kun je nog op een andere manier zien dat er wat gebeurt behalve dan in de flashprogrammer zelf (waar wel iets over de voortgang gezegd zal worden)
roald

Postby jave » Mon Apr 09, 2012 12:00 am

Hoi Roald,
de info van Elektor m.b.t. de plaatsing van de jumper klopt, gewoon toepassen.
Ik ben er al even niet mee bezig dus doe nu wat uit het hoofd. De DB LED geeft geen zinvolle info.

Overigens las ik net dat Win7 gebruikt, wat dat voor effect heeft weet ik niet, ik heb een aparte PC met XP voor de DB.
Aansluiten:
DB samen met de TBLCF onder spanning, dan de USB aansluiten.
Als de TBLCF goed geprogrammeerd is (moet je wel doen) zou het (na verschillende retry's) moeten kunnen lukken.

Dat je Win7 voor dit doel gebruikt lijkt me nogal dapper, het hele zaakje is voor XP ontworpen en Win7 lijkt me wel de ultieme uitdaging .

Veel succes,
Jan
jave

Hoi Jan,

zou jij eventueel mijn TBLCF kunnen testen op jouw of mijn digibutler? Kosten zal ik uiteraard vergoeden. Ik heb geen XP PC meer en kan die suggestie dus niet testen. Op het engelse forum heb ik wel iets gevonden over problemen met win7 maar ben niet zeker of ik dezelfde problemen heb als daar beschreven.

Ik moet zeggen dat ik een beetje aan het eind van mijn Latijn ben: ik heb al zoveel tijd (en ook wel geld) in dit projekt gestoken en ik heb nog maar een keer de bekende keuken gezien en het relais horen klikken. Hoe dat kan is mij een raadsel (dat het heel soms wel werkte). Elektuur heeft hier wel een erg matig projekt van gemaakt. Had jij indertijd ook het LINK IS DOWN probleem? Dat vaste ip nummer is nog mee te leven maar die LINK DOWN kan ik dus niet omheen (behalve dan herprogrammeren en dat lukt dus niet)

Groetjes Roald
roald

Postby jave » Tue Apr 10, 2012 12:00 am

Hoi Roald,

geen probleem, mail me maar even op z@commint.nl
Jan
jave

Return to Digibutler