Data logger

Postby dumbo » Sat Jan 03, 2009 12:00 am

hallo forum leden,
ik ben niet op de hoogte met programmering dus stel ik hier maar mijn vraag.ik heb de data logger uit -3-2008 gebouwd,helaas blijkt deze niet wat ik zoek namelijk een logger welke rechtstreeks de data aan de PC doorstuurd.
wie heeft een idee om b.v. 4 poorten zonder de SD-card en de display uit te lezen. hierbij dacht ik aan het wisselen van de Pic18F452 met nieuwe firmware en prog.
het gebruik van de data-logger uit -11-2007. zou natuurlijk ook een mogelijkheid zijn waren het niet dat ik aan een seriale poort ( of een virtuele poort ) vast zit.
ook hiervoor kan ik geen firmware / software vinden.
heeft iemand een goed idee voormij.
dumbo

Postby arjen h. » Thu Feb 12, 2009 12:00 am

Uit je verhaal begrijp ik dat de logger uit 3-2008 wel doet wat je wilt, maar moet alleen de data in plaats van naar de SD-card naar de PC gezonden worden en wel over de RS232. Dat is denk ik softwarematig wel aan te passen.

Waar je moet wezen is in logger.c de routine
void save_data()

Hier worden 4 kanalen gemeten om vervolgens weggeschreven te worden naar de SD-card. Dit wegschrijven naar SD moet je dan dus verwijderen en vervangen door een call naar een zendroutine voor de seriele poort.

Volgens het artikel wordt gebruik gemaakt van MikroC. Hoe de calls naar de USART hiervan precies zijn weet ik niet, maar zal ongetwijfeld iets zijn van:

OpenUSART(...);
WriteUSART(...);
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby dumbo » Thu Mar 12, 2009 12:00 am

De software van deze logger is nogals uitgebreid,met veel verwijzingen naar de sd( mmc) kaart.ik beheerst geen prog.talen dus maar vergeten.wel heb ik een vraag daar je wel bekend bent met de USB- data logger.
kan de firmware hierin vervangen worden door een met een virtuele com. port.
dumbo

Postby arjen h. » Thu Mar 12, 2009 12:00 am

dumbokan de firmware hierin vervangen worden door een met een virtuele com. port.
Dit snap ik niet...

Wat ik eerder al vertelde, je moet in de Save() routine zijn.
Alles hieruit verwijderen wat met de MMC te maken heeft.
Als ik het goed heb houd je dit over
 void save_data()
{ value_channel_1=Adc_read(0);
value_channel_2=Adc_read(1);
value_channel_3=Adc_read(2);
value_channel_4=Adc_read(3);
if (menu==5) {value_channel_1=previous_value;}
LCD_Out(2,14,"!");

LCD_Out(2,14," ");
}

Tussen de calls naar de LCD_Out routine plaats je de code voor het versturen naar de USART.
Een google leverde mij deze pagina.

Hierin is te vinden:
Uart1_Init
Uart1_Write_Char
Uart1_Data_Ready
En er zal ook vast wel iets zijn van een Uart1_Close.

Kom je hiermee verder?'
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart