Data-acq via web

Postby vanmar » Thu May 08, 2008 12:00 am

Hallo samen,

ik ben op zoek naar een manier om de Data-acquisitikaart via het
web uit te lezen.

Data-aqcuisitiekaart->via USb naar PC (Visual Basic) -> genereert webpage. -> uit te lezen vanop internet

Hoe kan ik de data die in Vb beschikbaar is opnemen in een webpagina ? Ikneem aan dit ik een serversoftware moet draaien op mijn PC en daar op één of andere manier een scrit op draien dat de data ophaalt en weergeeft.

Iemand een voorstel ?

Mvg

Marc.
vanmar

Postby arjen h. » Fri May 09, 2008 12:00 am

Hoe ik het zou doen… (denk ik…)

- Op een pc een webserver inrichten die vanaf buiten is te benaderen
- Een database installeren (bijvoorbeeld SQL Express)
- Een applicatie schrijven die de USB data-acquisitiekaart aanstuurt en de gemeten data wegschrijft in de database
- Webapplicatie schrijven die de gemeten data uit de database haalt en presenteert in een webpagina.

Je zou de acquisitiekaart ook vanuit de webapplicatie aan kunnen sturen, maar dan kun je alleen actuele waarden meten. De website moet actief zijn.
Misschien heb je een bijkomend probleem als meerdere gebruikers tegelijkertijd de webapplicatie open hebben staan en dus ook (semi-)gelijkertijd een beroep willen doen op de acquisitiekaart.

Mocht de data-acquisitie van groot belang zijn, dan wellicht ter overweging een aparte server te nemen voor de database met de data-acquisitie en een aparte server voor de webserver. Mocht de webserver stranden, dan loopt de data-acquisitie gewoon door.
Het Elektor forum is voor de lezers; voor een vraag aan de redactie kun je het beste Elektor een email sturen.
arjen h.
Moderator

Postby vanmar » Tue May 13, 2008 12:00 am

Arjen,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben volop bezig om met LAMP een Apache server op te zetten (hij draait !), moet nu nog via Mysql een
database aanmaken en testen. Daarna kan ik met de applicatie aan de slag om deze in VB dezelfde database te laten voeden.

Nog even bezig dus ... maar al heel wat nieuwe dingen geleerd !

Groeten,

Marc.
vanmar

Postby jan_f » Sun May 25, 2008 12:00 am

Ik ben wel heel benieuwd naar de vorderingen. Is het of in ieder geval een deel al gelukt ?
jan_f

Postby vanmar » Tue May 27, 2008 12:00 am

Hoi,

Even een update.

Ik heb op dit ogenblik volgende zaken draaiende :

- Apache server onder Windows
- Mysql
- PHP
- VB applicatie

De VB applicatie leest de data uit de kaart en stuurt deze
naar de MySql database.

Mijn webapplicatie ( hiervoor gebruik ik PHP) leest de Mysql database en geeft de resultaten weer op het scherm.

Ik moet nu nog de terugweg implementeren ttz. data veranderen
in de webapplicatie, opslaan in de database, inlezen in VB en dan
doorsturen naar de up kaart.

Een kwestie van uren ????

By the way, heb ergens gelezen dat de nieuwste webtechnieken toelaten om variabelen door te geven tussen applicaties. Weet iemand hier meer over ? Dat zou de MySql tussenstap teniet doen.

Groeten !

PS: Gebruik op dit ogenblik wel 89C5131 bordje als hardware, principe is voor USB Data-aqcuisitie immers hetzelfde !
Attachments
89C5131Data.gif
vanmar

Return to 2007-11 USB data-acquisitiekaart